تبیان، دستیار زندگی
فعالیت دوره نهم مجلس شورای اسلامی آغاز شد، نمایندگان در برابر کتاب آسمانی شان سوگند خوردند در انجام وظایف‏ وکالت‏، امانت‏ و تقوی‏ را رعایت‏ کنند‏ و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشند، آنها قسم خوردند از قانو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین وظیفه مجلس نهم از دیدگاه نماینده اول دور دوم

نوباوه در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


فعالیت دوره نهم مجلس شورای اسلامی آغاز شد، نمایندگان در برابر کتاب آسمانی شان سوگند خوردند در انجام وظایف‏ وکالت‏، امانت‏ و تقوی‏ را رعایت‏ کنند‏ و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشند، آنها قسم خوردند از قانون‏ اساسی‏ دفاع ‏کنند‏ و در گفته‏‌ها و نوشته‏‌ها و اظهارنظرها، استقلال‏ کشور و آزادی مردم‏ و تأمین‏ مصالح‏ آنها را مد نظر داشته‏ باشند‏....

نوباوه

مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت افتتاحیه مجلس نهم به نمایندگان توصیه کردند در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسئولیت الهی و اَدای وظیفه‌ی سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانون‌گذاری که مهم‌ترین وظیفه‌ی مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته نیز در موضع‌گیری‌هایی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند.

اما این موضوع چقدر مورد توجه نمایندگان مجلس هشتم قرار می گیرد و دوره نهم مج لس چه کارنامه ای را از خود ثبت خواهد کرد؟

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در دوره های هفتم و هشتم مجلس معتقد است آنچه در مجلس چالش برانگیز است حوزه نظارت است و این وظیفه مهم مجلس در ادوار مختلف نادیده گرفته شده است. نوباوه می افزاید که اگر مجلس نهم حوزه نظارت را تقویت کند می توان به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند.

اگر در مجلس نهم حوزه نظارت را تقویت کنیم هم می توانیم مجلس موفق تری داشته باشیم و هم به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

ما واقعا دیگر نیاز به قوانین نداریم مگر در موارد خاص. درحال حاضر نیز نباید تلاش کنیم قوانین جدید تصویب کنیم؛ حتی من به دولت پیشنهاد می کنم که نگاهش به لوایح کاملا یک نگاه اصلاحی باشد؛ یعنی اگر در قوانین گذشته اشکالاتی هست آن را رفع کند که راه اجرا باز شود

مشروح گفت و گوی تبیان با بیژن نوباوه را در زیر می خوانید:

-مقام معظم رهبری در پیام خود به مجلس نهم، به نمایندگان توصیه کردند حب و بغض ها را در قانونگذاری و نظارت کنار بگذارند، فکر می کنید این موضوع چقدر در دوره نهم مجلس مورد توجه قرار می گیرد؟

من حتی در مجلس هشتم هم انصافا حب و بغضی در قانون گذاری نمی دیدم اگرچه ما در نظارت قدری مشکل داریم و این نظارت است که همواره چالش برانگیز است. در قانونگذاری اگرچه سلایق همسو نیست اما بالاخره طرفین به توافق نسبی می رسند ولی حوزه نظارت حوزه چالش برانگیزی است و معمولا کسانی که مورد نظارت یا تحقیق و تفحص قرار می گیرند نسبت به این موضوع معترضند بنابراین این موضوع هم قدری کار ما را تحت الشعاع قرار می دهد و هم برای اجتناب از یک نظارت منطقی بر نمایندگان فشار وارد می کند.

نوباوه

-به نظر شما کدامیک از وظایف قانونگذاری یا نظارت، نیازمند تقویت در مجلس نهم است؟

اگر در مجلس نهم حوزه نظارت را تقویت کنیم هم می توانیم مجلس موفق تری داشته باشیم و هم به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

ما واقعا دیگر نیاز به قوانین نداریم مگر در موارد خاص. درحال حاضر نیز نباید تلاش کنیم قوانین جدید تصویب کنیم؛ حتی من به دولت پیشنهاد می کنم که نگاهش به لوایح کاملا یک نگاه اصلاحی باشد؛ یعنی اگر در قوانین گذشته اشکالاتی هست آن را رفع کند که راه اجرا باز شود. مجلس هم باید این نگاه را داشته باشد که چگونه به دولت کمک کند تا بتواند امور اجرایی را بهتر انجام دهد. در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ما در مجلس نهم به نظر من می تواند نظارت بر حسن اجرای قوانین باشد.

-بنابراین معتقدید همواره به قانونگذاری بیش از نظارت توجه شده است؟

در مجلس هشتم و همه مجالس ما بعد از انقلاب، عموما بعد نظارتی ضعیف تر از بعد قانونگذاری بوده است و امروز به ما ثابت شده که ما در حوزه قانونگذاری حتی اضافه بر نیاز قانون داریم که بسیاری از آن اجرا نمی شود اما در بعد نظارت متاسفانه دچار مشکل هستیم.

ما از ابتدا گفتیم که اصول را بر یک جبهه متحد واحد بگذاریم و اصولگرایی را داخل مجلس رسمیت دهیم و بعد زیر مجموعه آن فراکسیون ها را درست کنیم که این اتفاق نیفتاد و برعکس آن محقق شد که به نظر من این موضوع به اصولگرایی در مجلس آسیب زد

-دورنمای تعامل اصولگرایان را در مجلس نهم چطور می بینید؟ با توجه به اینکه شاهد اختلاف اصولگرایان بر سر ریاست مجلس بودیم؟

ما از ابتدا گفتیم که اصول را بر یک جبهه متحد واحد بگذاریم و اصولگرایی را داخل مجلس رسمیت دهیم و بعد زیر مجموعه آن فراکسیون ها را درست کنیم که این اتفاق نیفتاد و برعکس آن محقق شد که به نظر من این موضوع به اصولگرایی در مجلس آسیب زد.

یا شرایط فعلی هم به نظر می رسد ما در مجلس آینده یک جبهه واحد اصولگرایی را نخواهیم داشت بلکه فراکسیون های مختلف ایجاد می شوند و این تنظیم قوانین را با مشکل مواجه می کند.

مصاحبه : سارا کیان

بخش سیاست تبیان