تبیان، دستیار زندگی
تا وقتی بچه ها سنین نوجوانی را طی می کنند ، وظیفه ی والدین این است که دایم با میل شدید فرزندان شان به دانستن مطالبی که به نفع شان است یا گاهی به نفع شان نیست کلنجار بروند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوء استفاده های آنلاین


تا وقتی بچه ها سنین نوجوانی را طی می کنند ، وظیفه ی والدین این است که دایم با میل شدید فرزندان شان به دانستن مطالبی که به نفع شان است یا گاهی به نفع شان نیست کلنجار بروند.

سوء استفاده‌های آنلاین

در طی چند سال اخیر ، عرصه های جدیدی وارد زندگی نوجوانان شده است که والدین هیچ اطلاعی از آن ها ندارند . بدون شک ، اینترنت زندگی ما را دگرگون کرده و گاهی این تغییر به نفع ما بوده است . ما از طریق اینترنت می توانیم خرید کنیم ، بلیط سفرمان را رزرو کنیم . با دوستان و آشنایان حرف بزنیم و اطلاعات مورد نیازمان را در هر زمینه ای به دست آوریم . اما همان طور که همه ی ما می دانیم ، اینترنت معایبی نیز دارد ، به خصوص برای بچه ها .

سایت های مختلف وجود دارد ،اما برای ورود به تمام آن ها باید این مراحل را طی کنید :

اسم ، آدرس، پست الکترونیکی و شماره تلفن تان را وارد می کنید و بعد صفحه ی مربوط به اطلاعات فردی را پر می کنید که شامل انتخاب موسیقی مورد علاقه تان ، فیلم ها و سایر مواردی است که در صفحه ای از وب سایت که مختص به شماست ، گنجانده خواهند شد . شما می توانید وب سایت تان را به دلخواه خود طراحی کنید که می تواند شامل عکس ها و تقدیر نامه های مدرسه تان باشد . فقط دوستانی که خودتان انتخاب کرده اید ، می توانند این وب سایت را ببینند .

این سایت ها محیطی خارق العاده و خیالی برای بچه ها ایجاد خواهند کرد . آنان نظرات شان را بیان می کنند ، درباره ی مسائل مورد علاقه شان و مسائلی که آزارشان می دهد ، حرف می زنند و با کاربرهای دیگر ارتباط برقرار می کنند ، اما آن چه ما را نگران می کند ، خطراتی است که به دلیل کمبود آگاهی گریبان گیر بچه ها می شود .

بسیاری از دخترها با وارد کردن جزئی ترین اطلاعات شخصی و خانوادگی شان ، مانند نام ، آدرس ، شماره تلفن و نام دوستان صمیمی شان و حتی عکس های شان ، دست به خطر بزرگی می زنند . اگر این عکس ها به دست کاربرهای سودجو بیفتد ، ممکن است از آن ها سوء استفاده کنند .

پسری نوجوان در مورد این گونه ملاقات ها می گوید :

« یکی از دوستان من از طریق اینترنت با پسری دوست شد . او گفت که پانزده ساله است و موهای بور و چشمان آبی دارد . آنان هر روز از طریق پست الکترونیکی با هم ارتباط داشتند . از دوستم پرسیدم که او کیست و دوستم گفت که اسم او آرمان است و از طریق اینترنت با او آشنا شده است . از دوستم پرسیدم که آیا آرمان عکسش را برای او فرستاده است . و دوستم عکسی را که او فرستاده بود ، به من نشان داد و بعد فهمیدم که قبلا آن عکس را در یکی از مجلات دیده ام . وقتی از نزدیک عکس را دیدم ، فهمیدم که او آن را از مجله بریده است . روز بعد دوستم سراغ من آمد و گفت که آرمان از او خواسته یکدیگر را ببینند . ابتدا من نمی خواستم همراه او بروم ، اما بعد تصمیم گرفتم با او سرقرار بروم . وقتی ما سر قرار حاضر شدیم ، آن جا مردی تقریبا سی ساله را دیدیم ! »

در این میان ، والدین در شرایط پیچیده ای گرفتار هستند . حتی اگر بدانند چه خطراتی نوجوان شان را تهدید می کند ، به آسانی نمی توانند راه حل مناسبی بیابند . اما باید هرچه زودتر راه حلی پیدا کنند

چند سال پیش مردی را به جرم سوء استفاده از کودکان و نوجوانان دستگیر کردند . یکی از قربانیانش محل زندگی او را به پلیس اطلاع داده بود . او با دختری چهارده ساله ترتیب ملاقاتی را داده بود تا از او سوء استفاده کند . وقتی پلیس او را دستگیر کرد ، او به دو دختر سیزده و چهارده ساله ی دیگر نیز هتک حرمت کرده بود . او با قربانیانش از طریق اینترنت آشنا می شد .

شاید بگویید :« نه ، نوجوان من درگیر این مسائل نمی شود !» اما آیا مطمئن هستید ؟

والدین باید آگاهی بیش تری در مورد خطراتی که پیش روی نوجوانان است ، داشته باشند .

در این میان ، والدین در شرایط پیچیده ای گرفتار هستند . حتی اگر بدانند چه خطراتی نوجوان شان را تهدید می کند ، به آسانی نمی توانند راه حل مناسبی بیابند . اما باید هرچه زودتر راه حلی پیدا کنند.

در ادامه راهکارهایی را معرفی می نمائیم که می تواند راهگشایتان باشد

** اختلاف ، میانِ کاری که بچه ها انجام می دهند و تصورِ والدین از کارهای آنان ، بیش از آن چیزی است که تصور می کنید. ما باید هرچه سریع تر این اختلاف را به حداقل برسانیم.

ارتباط

والدین همواره اولین و بهترین مدافعان فرزندان شان هستند و به بهترین شکل می توانند از آنان در مقابل مشکلات حمایت کنند . آنان برای آن که به موقع و درست اقدام کنند ، باید نحوه ی استفاده از اینترنت را بدانند.

** شما به عنوان والدین و حامیان نوجوانان موظفید که هرگز آنان را در مکان های بیگانه و مرموز تنها نگذارید ، هرگز اجازه ندهید بدون نظارت مستقیم شما در شهر پرسه بزنند ، اجازه ندهید وارد مغازه ها و باشگاه هایی شوند که مختص بزرگسالان است یا با افراد غریبه ملاقات کنند . متاسفانه هربار که فرزندتان بدون نظارت مستقیم شما وارد اینترنت می شود ، خطرات بی شماری در کمین اوست که ممکن است آینده ی او را نابود کنند .»

تجربه ثابت کرده است که والدین نوجوان پانزده ساله ای که مانند غذا خوردن ، به استفاده از اینترنت عادت کرده است ، اطلاعات ناچیزی برای راهنمایی فرزندشان در اختیار دارند. حتی وقتی نوجوان تان بزرگ تر می شود ، بد نیست ببینید او در اینترنت چه کار می کند و در تامین امنیت و آرامش او ، کمکش کنید . به خصوص در مورد نوجوانان کوچک تر ، مهم است که از همان ابتدا برکارهای آنان نظارت داشته باشید .

** وقتی فرزندتان برای نخستین بار وب سایتی را برای خود طراحی می کند ، در ثبت اطلاعات آن نظارت داشته باشید . به او توضیح دهید که هرگز نباید آدرس پست الکترونیکی و شماره تلفنش را به افراد غریبه بدهد . از او بخواهید که از اسم مستعار استفاده کند . کارشناسی می گفت :« آیا شما اسم ، سن ، شماره تلفن و آدرس تان را روی یقه ی لباس تان می نویسید و در خیابان راه می روید ؟»

در بعضی از سایت ها بچه ها می توانند اسامی تعدادی از دوستان صمیمی شان را وارد کنند . آنان کاربران معتمدی هستند که فرزندتان می خواهد با آنان در ارتباط باشد . پیش از آن که فرزندتان اسامی این کاربران را وارد فهرست مورد نظرش کند ، از او بپرسید که آیا از درستی کارش مطمئن است یا نه .

به نوجوان تان بگویید مراقب افرادی که می خواهند فورا با او صمیمی شوند ، باشد . شاید کسی قصد سوءاستفاده از او را داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر اکثر نوجوانان دوست دارند در اتاقشان رایانه داشته باشند که به اینترنت وصل است ، مفهومش این نیست که این کار عاقلانه است . گذاشتن رایانه در اتاق نشیمن یا اتاق دیگری که سایر افراد خانواده در آن رفت و آمد دارند ، خطرات احتمالی اینترنت را به حداقل خواهد رساند.

تجربه ثابت کرده است که والدین نوجوان پانزده ساله ای که مانند غذا خوردن ، به استفاده از اینترنت عادت کرده است ، اطلاعات ناچیزی برای راهنمایی فرزندشان در اختیار دارند

نرم افزارهایی را در رایانه ی نوجوان تان نصب کنید که مانع ورود او به سایت های نامناسب می شوند . به خاطر داشته باشید که اکثر نوجوانان در کافی نت یا منزل دوستان شان به اینترنت دسترسی دارند و به همین دلیل است که آنان باید بدانند امنیت و محیط سالم چه نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند .

درست است که نوجوانانی که از اینترنت استفاده نمی کنند ، در محیط سالم تری زندگی می کنند ، اما آنان فرصت دسترسی به کتابخانه ها ، موزه ها ، دانشگاه ها ، استادیوم های ورزشی و اطلاعات مفید دیگر را از طریق دنیای اینترنت از دست خواهند داد . محروم کردن نوجوانان از اینترنت ، راهکار ناموثری برای به حداقل رساندن خطراتی است که آنان را تهدید می کند .

من فکر می کنم آنان حق دارند از اینترنت استفاده کنند ، اما به هر حال خطرات نیز همواره در کمینند . در چنین شرایطی است که والدین باید وظیفه شان را به خوبی انجام دهند و فورا در رفع خطر اقدام کنند .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.