تبیان، دستیار زندگی
مشکلات زناشویی می تواند مانند یک ایینه موج دار باشد که قادر است تمام دوستان و اقوام طرفین را تحت تاثیر خود قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی رابطه مان ابری می شود

اثرات روان شناختی دعواهای زناشویی


مشکلات زناشویی می تواند مانند یک آیینه موج دار باشد که  قادر است تمام دوستان و اقوام طرفین را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مهارت های همسرداری

هر چند که بروز اختلافات زناشویی تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است اما در صورتی که این مشکلات و تنشها از حد بگذرد و زوجین توانایی و مهارت مدیریت انها را نداشته باشند می تواند بسیار مضر و خطرناک باشئد.

مشکلات زناشویی می تواند مانند یک آیینه موج دار باشد که  قادر است تمام دوستان و اقوام طرفین را تحت تاثیر خود قرار دهد. نه تنها این مشکلات روان زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه می تواند به سلامت روان کودکان نیز صدمه وارد کند. به همین علت است که آگاه بودن از این که در چه موقعیت مکانی و زمانی مشکلات و دعواها در حال رشد و بروز هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است. حتی اگر دعواهای زناشویی از یک مساله کوچک و ساده آغاز شوند در ادامه آنها توانایی تبدیل شدن به یک مشکل عمده و مهم را دارند.

کاهش سلامت روانی

سلامت روانی عبارتند از سلامت و شادابی ذهن و روان یک فرد. دعواهای زناشویی بین زوجینی اتفاق می افتد که با هم توافق ندارند و با یکدیگر جنگ و ستیز می کنند(مبارزه می کنند) و نسبت به هم کنش های منفی فزاینده بروز می دهند. وقتی که نشانه های دشمنی و نزاع بروز می کنند به ویژه پرخاشگری، سلامت روانی می تواند شروع به تنزل کند. این امر سبب از بین رفتن رفتارهایی می شود که باعث آشفتگی هیجانی شدید می شوند و در هر دو زوجین ناسازگاری ایجاد می کند.

اگر دعواهای زناشویی از یک مساله کوچک و ساده آغاز شوند در ادامه آنها توانایی تبدیل شدن به یک مشکل عمده و مهم را دارند.

ناکارآمدی اجتماعی

به تدریج که نزاعها ادامه می یابد ممکن است هر دو نفر زوجین ناکارآمدی اجتماعی از خود نشان دهند. این مساله ممکن است به شکل افسرده شدن آنها، عصبی شدن شان، و آغاز از دست دادن اعتماد و اطمینان کلی شان بروز کند. همچنین این دعواها سبب سطح بالایی از استرس می شوند که به موضوع مهم تری به نام اختلالات روانپزشکی ختم می شود. همچنین بی خوابی فرصت رشد و بروز می یابد که مردم اغلب ناتوانی در خوابیدن را باعث اتلاف وقت می دانند.

اعتماد به نفس کم

افراد در سطوح مختلفی شروع به از دست دادن اعتماد به نفس می کنند. وقتی که شرایط سلامت جسمانی کاسته شود، زوجین قدم به قدم ضعیف تر خواهند شد. آنها در مواجهه با این موضوع اغلب روشهای غیر سالم و غیر طبیعی برای مدیریت آن می یابند (مثلا رابطه جنسی با همسرشان را قطع کرده و بسترشان را جدا می کنند)

دعوا و مشاجره در برابر دیدگان بچه ها و یا طوری که از دور بشنوند بر روی سلامت روان آنها تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت. این طرز برخورد به پریشانی احساسی و هیجانی، و تفکرات و تصورات منفی نسبت به دعواها می شود

در برخی موارد زوجین حتی می توانند بی وفا شوند که این خود به اضمحلال یک زندگی و ازدواج خواهد انجامید.

تمام موارد فوق در اثر پایین بودن اعتماد به نفس و به هنگام دعواهای زناشویی به وقوع می پیوندد.

دعوا و مشاجره در برابر دیدگان بچه ها و یا طوری که از دور بشنوند بر روی سلامت روان آنها تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت. این طرز برخورد به پریشانی احساسی و هیجانی، و تفکرات و تصورات منفی نسبت به دعواها می شود. مطابق با این اصل مطالعه ای صورت گرفته که در آن 223 کودک 6 ساله خانواده های ناسازگار و والدین فاقد توافق مورد بررسی قرار گفتند. نتیجه این مطالعات نشان داد که کودکان این خانواده ها رفتارهایی که دلالت بر دشمنی، خصومت و بی تفاوتی هیجانی را داشت از خود بروز می دادند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

باور های غلط، زندگی مشترک را می سوزاند!

پاتو بگذار تو گلیم خودت!

آزادی فردی شما بعد از ازدواج ؟!

جراحت‌های زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.