تبیان، دستیار زندگی
هر روز در بخش تغذیه می خوانیم: فلان ماده ی غذایی سرطان زا و دشمن عمر است. امروز می خواهیم نظر شما را به چیزی جلب کنیم که اثر آن در سلامتی بسیار بیشتر از تغذیه است. این شاخص مهم، همان احساسی است که ما از افعال خودمان پیدا می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساس سرطان‌زا


هر روز در بخش تغذیه می خوانیم: فلان ماده ی غذایی سرطان زا و دشمن عمر است. امروز می خواهیم نظر شما را به چیزی جلب کنیم که اثر آن در سلامتی بسیار بیشتر از تغذیه است. این شاخص مهم، همان احساسی است که ما از افعال خودمان پیدا می کنیم. اگر این احساس مثبت باشد آرامشی به وجود می آورد که موجب تسکین اعصاب می شود و اگر منفی باشد بیش از هر سم مهلک یا غذای سرطان زا، دشمن جان می شود. این احساس منفی که از اعمال و رفتار نادرست و تقصیرات و غفلتهای خود ما ناشی می شود همان است که از آن معمولا به عذاب وجدان یا احساس بد بودن تعبیر می کنند.

عذاب وجدان

ریشه بسیاری از بیماریها در ناراحتی های اعصاب است. البته ناراحتی های عصبی هم گاهی معلول یک نقص جسمانی و در بسیاری از موارد، معلول ناراحتی های روحی ما هستند. در حوزه ناراحتی های روحی ،عذاب وجدان از عمده ترین دلایل بیماریهای عصبی است. عذاب وجدان از طریق تاثیر بر مکانیزمهای ترشح هورمونهای مختلف نیز موجب به هم ریختگی نظم لازم بدن و ایجاد بیماری می شود که اگر بخواهیم وارد این مقوله شویم باید یافته های پزشکی مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهیم که در حوصله و نیاز این مقاله نیست.

از یک ظلم کوچک گرفته تا قتل عمد، همه می توانند عامل ایجاد عذاب وجدان باشند و میزان آن بسته به جرمی که انجام داده ایم متغیر است ولی به هر حال این احساس در هر مقطع و اندازه ای که باشد دشمن سلامتی، آرامش، اخلاق و عمر ماست.

احساس بد بودن مهمترین عامل پیری زود رس، بداخلاقی، افسردگی، اختلال در خواب و حالتهای عصبی دیگر است. اما نقش مهمتر عذاب وجدان در مسائل خانواده، مربوط به بدخلقی ها و ایجاد اضطرابهای عصبی کننده است. کسی که عذاب وجدان دارد نمی تواند آرام، صبور و خوش اخلاق باشد. اگر از ابتدای روز متوجه باشیم کمترین اشتباهی که موجب ایجاد این ناراحتی روحی شود، انجام ندهیم می توانیم مطمئن باشیم که در طول روز، اخلاق و رفتار بهتری خواهیم داشت.

پدری که صبح در حق خانواده خود تقصیر می کند ( مثلا با وجود آنکه می داند نان در خانه نیست نان تهیه نمی کند و به محل کارش می رود) بدون آنکه خود متوجه باشد بدرفتاریهای دیگری را نیز مرتکب خواهد شد زیرا آرامش لازم را ندارد .

کسی که سر شب سر کودک بی دفاع خود داد می زند، دیگر در تمام طول شب حال خوشی پیدا نمی کند. هر چند، کودک هیچ ضرری برای او نخواهد داشت. چیزی که باعث می شود ناراحت باشد و عذاب بکشد ،احساس درونی اوست. این احساس یک امر طبیعی است و هرگز ازبین نمی رود مگر اینکه جبرانش کند.

بسیاری از دستورات دینی ما برای جلوگیری از ایجاد عذاب وجدان است. نیکی به والدین، صله رحم، رسیدگی به فقرا، و ...

احساس بد بودن و ظالم بودن را از خودتان دور کنید تا روحی آرم و جسمی سالم داشته، و خوش اخلاق زندگی کنید اما به جز این ، کوشش کنید به اطرافیانتان هم این احساس را تزریق نکنید تا آنها هم اخلاق خوبی داشته باشند

همه موجب ایجاد حس آرامش و جلوگیری از ابتلا به احساس کشنده ی عذاب وجدان است. در بسیاری از موارد علت خودکشی افراد، ابتلای ایشان را به عذاب وجدان گزارش کرده اند.

دین ما اصرار دارد صله رحم کنید تا به عمر خود بیفزایید. اما واقعا ارتباط صله رحم با عمر ما چیست؟ صله رحم یعنی نیکی به خویشاوندان که در راس آنها پدر و مادر ،و خواهر و برادر است .این نیکی، بیش از اینکه نیاز ارحام فرد باشد، نیاز روانی خود اوست. معمولا کسانی که از فامیل خود جدا می شوند با ولع زیادی به دنبال یافتن دوستان غریبه هستند. همین حرص و ولع در دوست یابی، نشانه احساس ناخوشایندی است که تمام سیستم روانی او برای برطرف کردن آن بسیج شده و به کار افتاده است.

عذاب وجدان

بیچاره کسی که به پدر و مادرش بد کند و قبل از اینکه جبران کند ناگهان آنها را از دست بدهد، هیچ چیزی دیگر نمی تواند احساس آرامش واقعی را به او باز گرداند. همین عذاب وجدان اگر چه از وجود آن آگاهی شفافی نداشته باشد، برای بیمار کردن و کشتن او کافی است.

عذاب وجدان اطرافیانتان را از بین ببرید

احساس بد بودن و ظالم بودن را از خودتان دور کنید تا روحی آرم و جسمی سالم داشته، و خوش اخلاق زندگی کنید اما به جز این ، کوشش کنید به اطرافیانتان هم این احساس را تزریق نکنید تا آنها هم اخلاق خوبی داشته باشند. اگر تلفن را بردارید و با همسرتان طوری صحبت کنید که به او بفهمانید در حق شما ظلم کرده است، خواهید دید که رفتار او عصبی و نامطلوبتر خواهد شد. اگر همسرتان بدخلقی می کند، با رفع حس بد بودن از او، به درمان بدخلقی او بپردازید. قدر دانی از همسر، بهترین راه درمان احساس بد بودن است .اگر حوصله داشته باشید و زود رنج نباشید دیگران در کنار شما راحت تر زندگی می کنند این به خاطر آن است که افراد با حوصله و متواضع، کمتر احساس ظالم بودن و بد بودن را به دیگران منتقل می کنند. احساس بد بودن، بچه ها را از جاده ی تربیت دور می کند و بین همسران، موجب تداوم بداخلاقی و بد رفتاری می شود. بنابراین با پرهیز از ارتکاب به اعمال بد خودتان را، و با گذشت و مدارا از کار های بد اطرافیانتان ، آنها را ،در مقابل این احساس کشنده بیمه کنید.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

بارقه های زندگی

داشته‌هایی که فراموش می‌شوند

از طبیعت یاد بگیریم!

دل تان را سر و سامان دهید

زندگی در مدار منطق

چرا به آرزوهایتان نمی رسید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.