تبیان، دستیار زندگی
جام جم آنلاین: گروهی از دانشمندان فرانسوی و اسکاتلندی در بررسی های خود نشان دادند که پر سر و صدا ترین جانور روی زمین حشره کوچکی به نام «قایقران آبی» است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پر سر و صداترین حیوان روی زمین
پر سر و صداترین حیوان روی زمین

جام جم آنلاین: گروهی از دانشمندان فرانسوی و اسکاتلندی در بررسی های خود نشان دادند که پر سر و صدا ترین جانور روی زمین حشره کوچکی به نام «قایقران آبی» است.

به گزارش مهر، این حشره که «قایقران کوچک آبی» یا Micronecta scholtzi نامیده می شود کمتر از 2 میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.

این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می شود می تواند صدایی به بلندی 99,2 دسی بل تولید کند. به طوریکه صدای تولید شده توسط این «قایقران کوچک» برابر با صدای یک ارکستر زنده است. گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندامهای خود تولید می کند.

محققان فرانسوی و اسکاتلندی به سرپرستی «جیمز ویندمیل» از دانشگاه «استراتسلاید» به این کشف دست یافتند. این دانشمندان با قرار دادن میکروفن های ویژه ای در زیر آب توانستند صداهای پرقدرت این حشره را ضبط کنند.

«جیمز ویندمیل» در این خصوص توضیح داد:«ما بسیار شگفت زده شدیم چراکه در ابتدا فکر می کردیم این صدا را گونه های بزرگتری چون سیگاراها تولید می کنند. سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته ای هستند. اما بعد دریافتیم که بی هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است».99 درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می رسد از بین می رود باوجود این، بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.

به گفته این دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوریکه صدای نهنگ ها به 188 دسی بل و صدای فیل های آفریقایی به 117 دسی بل می رسد، اما صدای این جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد درحالی که تولید این صدای بلند برای حشره ای دو میلیمتری در نوع خود منحصربفرد است.

به همین علت این قایقران کوچک نسبت به ابعاد بدن خود پر سر و صداترین جانور روی زمین است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:ترانه های کودکان

مطالب مرتبط:

بزرگترن موش دنیا

خوش‌خط و خال‌های خطرناک

حشره‌ایی با مغز 1میلی‌گرمی

جناب سوسک و شاخک گازانبری

  تک شاخ قطب شمال

دود شکست ناپذیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.