تبیان، دستیار زندگی
رستوران‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد كه داشتن غذاهای خوب و خوشمزه، شیك و ویژه بودن محیط رستوران یا تكنیك‌های ویژه برای پخت غذا، آنها را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل كرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه آشپزی روی کوره آتشفشان!
تجربه آشپزی روی کوره آتشفشان!


رستوران‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد كه داشتن غذاهای خوب و خوشمزه، شیك و ویژه بودن محیط رستوران یا تكنیك‌های ویژه برای پخت غذا، آنها را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل كرده است و از سراسر دنیا گردشگران بسیاری تنها برای خوردن وعده‌ای غذا و بودن در آن محیط به آنجا می‌روند.

رستورانی بالای درخت، رستورانی یخی، رستورانی زیر آب یا به صورت معلق در آسمان همگی نمونه‌هایی از این گونه جاذبه‌های گردشگری هستند.

اما عجیب تر از همه این ها رستورانی است در كشور اسپانیا وجود دارد و غذاهای خود را روی دهانه آتشفشانی فعال كباب می‌كند. این رستوران روی دهانه آتشفشانی فعال قرار گرفته كه البته همانند سوراخ بزرگی روی كوهی است كه تنها حرارت و گرمای كوه‌های آتشفشانی را دارد و خبری از مواد مذاب و فوران آنها به اطراف نیست.

ساخت این کوره واقعا کار مشکلی بوده است. زیرا به دلیل گرمای بسیار زیاد، عملیات پی سازی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسید. به همین دلیل از نه لایه سنگ بازالت به منظور فراهم سازی پایه و شکل دهی کوره استفاده شده است

رستوران آتشفشانی اسپانیایی ها در یکی از جزایر اسپانیا با نام لانزاروته، قرار دارد و به نام ال دیابلو (El Diablo) شناخته می شود. حرارت مورد نیاز برای طبخ غذاهای این رستوران از گرمای تولید شده از فعالیت های آتشفشانی در زیر زمین که از درون سوراخ‌‌هایی روی سطح زمین بیرون می‌زنند تامین می شود. البته، همانگونه که حدس زدید از این آتشفشان گدازه خارج نمی گردد. این آتشفشان است ولی بیشتر شبیه به یک سوراخ در زمین، که از طریق آن حرارت آتشفشانی اعماق زمین فوران می کند نه گدازه های داغ. دقیقا همین حرارت است که موجب رونق رستوران ال دیابلو گردیده است.

تجربه آشپزی روی کوره آتشفشان!

مالک این رستوران یک کوره غول پیکر را بر یکی از دهانه های کوچک این آتشفشان به شکلی ساخته تا بتواند از گرمای فراوان اعماق زمین استفاده کند. ساخت این کوره واقعا کار مشکلی بوده است. زیرا به دلیل گرمای بسیار زیاد، عملیات پی سازی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسید. به همین دلیل از نه لایه سنگ بازالت به منظور فراهم سازی پایه و شکل دهی کوره استفاده شده است.

در این رستوران بیشترظ¬ غذاهای سنتی سرو می‌شود و در کنار غذا بسیاری از بازدیدکنندگان به منظور مشاهده نحوه پخت غذا با حرارت آتشفشان از این رستوران بازدید می کنند.

بد نیست بدانید که این كوه آتشفشانی در سال‌های 1730، 1736 و 1824 میلادی فعال شد و تا به امروز در اعماق نزدیك به 200 متری زمین آرام گرفته است و حرارتی پایدار برابر با 400 درجه سانتی‌گراد را تولید می‌كند. مسوولان این رستوران به صورت دوره‌ای و منظم فعالیت‌های كوه آتشفشان را تحت نظر دارند، همه چیز تحت كنترل است.

تجربه آشپزی روی کوره آتشفشان!

گردشگرانی که به این رستوران می روند در نظرشان همه چیز كاملا عادی به نظر می‌رسد تا زمانی كه به جلو بروند و سنگ‌های آتشفشانی دندانه‌دار را در اطراف تنوره و استخر متلاطم و مواد مذاب را در زیر آن مشاهده كنند، در اینجاست كه هیجان و ترس به سراغشان می‌آید.

یک رستوران دیگر هم با همین ویژگی در اسپانیا ساخته شده است که به «رستوران شیطان» معروف است. این رستوران که در جزایر قناری قرار دارد، روی دهانه‌ یك كوه آتشفشانی‌ کوچک به نام شیطان ساخته شده و آشپزها برای پخت غذاهای گوناگون، از گرمایی که از دهانه‌ این كوه آتشفشانی بیرون می‌آید، استفاده می‌کنند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، زومیت