تبیان، دستیار زندگی
برای کسانی که در مرکز یا جنوب کشور ساکن هستند و می خواهند از گرمای این روزها فرار کنند، شاید هیچ مقصدی به اندازه شهر کوچک و خنک سرعین دلپذیرتر نباشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر چشمه‌های شفابخش
شهر چشمه‌های شفابخش


برای کسانی که در مرکز یا جنوب کشور ساکن هستند و می خواهند از گرمای این روزها فرار کنند، شاید هیچ مقصدی به اندازه شهر کوچک و خنک سرعین دلپذیرتر نباشد. شهری که در  25 کیلومتری اردبیل قرار دارد و به جز هوای خنک و آش دوغ های معروفش، چشمه های شفابخشی هم دارد.

شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم سرعین با تمام کوچکی اش، یکی از مهمترین مراکز آب گرم در ایرن به شمار می رود. حتی نام این شهر هم معرف ویژگی مهم آن است: سرعین در فرهنگ لغات فار سی به معنی سرچشمه است و به همین دلیل اسم های قدیمی این شهر یعنی ساری قیه، سارقین، سرائین و سرقین را کنار زده و بهتر از بقیه آن ها روی زبان ها نشسته است.

شهر چشمه‌های شفابخش

اگر گذارتان به سرعین بیفتد؛ می توانید چشمه های آب گرم گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی - سو، آبگرم چشم و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بش باجیلار و حمام طبیعی شفا را ببینید که هر کدام ویژگی های درمانی خاصی دارند. علاوه بر این ها، دو استخر آب سرد هم در فاصله 5 کیلومتری سرعین در دره‌ای به نام ویلا دره می جوشند که آب شان مثل نوشابه گازدار است و هم می توانید از آب آنها بنوشید و هم در آن آبتنی کنید.

برای دیدن بزرگترین مرکز آبدرمانی خاورمیانه در سرعین باید سری به مجتمع سبلان بزنید که در داخل شهر قرار دارد. در این مجتمع می توانید از چندین استخر سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، وان‌های انفرادی و البته خدمات پزشکی و درمانی استفاده کنید که همگی در دو بخش مردانه و زنانه تاسیس شده اند

بزرگترین مرکز آب درمانی خاورمیانه

برای دیدن بزرگترین مرکز آب درمانی خاورمیانه در سرعین باید سری به مجتمع سبلان بزنید که در داخل شهر قرار دارد. در این مجتمع می توانید از چندین استخر سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، وان‌های انفرادی و البته خدمات پزشکی و درمانی استفاده کنید که همگی در دو بخش مردانه و زنانه تاسیس شده اند. در مراجعه به این مجتمع لازم نیست از بابت جای پارک هم نگرانی داشته باشید. این مرکز پارکینگ اختصاصی دارد و از امکانات رفاهی هم برخوردار است.

شهر چشمه‌های شفابخش

پر آب ترین چشمه معدنی شهر

آبگرم گاومیش گلی پر آب ترین چشمه معدنی سرعین است که هم آبدهی بالایی دارد و هم وسعت آن زیاد است. این آبگرم روی دره قرار دارد و برای استفاده از آن می توانید در استخری رو باز به مساحت 400 متر با عمق 130 سانتی متر شنا کنید. این آب گرم که دمای آن به 46 درجه سانتی‌گراد می رسد، به علت داشتن ترکیب کلرو بی‌کربناته سدیک و کلسیک در درمان بیماریهای عمومی، سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی)، بیماری های زنان، خنازیر و بیماری های قلبی و نیز تقویت عمومی بدن سودمند است.

پنج خواهران

مرکز آب درمانی بش باجیلان یا پنج خواهران هم یکی دیگر از مراکز آبدرمانی این شهر است که با استخر سرپوشیده بزرگ، سونای خشک و بخار، جکوزی، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ از شما پذیرایی می کند. بش باجیلان دومین آبگرم بزرگ سرعین است.

آب در داخل استخر در حدود 35 درجه دما دارد و کدر و بودار به نظر می رسد و البته کمی هم ترش مزه است. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

شهر چشمه‌های شفابخش

قهوه خانه ممتاز

آبگرم قهوه خانه ممتاز را باید در داخل حیاط قهوه خانه ممتاز2 ببینید که دمای آب آن 47درجه سانتی گراد است و ظاهر آب، تیره و طعم آن ترش است. این آب در درمان بیماری‌های سیستم حرکتی (درد دست و پا) و اعصاب کاربرد دارد.

آب چشم

یکی دیگر از چشمه های سرعین، چشمه آب چشم است که در کنار قهوه خانه ممتاز قرار دارد و آب آن از بقیه خنک تر است. یعنی 21درجه سانتیگراد دما دارد و از نظر شیمیایی تقریبا اسیدی به حساب می آید. مزه آب گس و بی‌بو است و از آب آن برای درمان بیماری های چشم استفاده می‌کنند.

شهر چشمه‌های شفابخش

چشمه ژنرال

آبگرم ژنرال را می توانید در شمال شهر سرعین پیدا کنید. این چشمه در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد و دمای آن در حوض 43درجه سانتی گراد و مزه آن کمی ترش است. این آب گرم تسکین دهنده دردهای عضلانی و روماتیسم است.

یک آبتنی خنک

چشمه معدنی ارجستان در روستایی به همین نام و در 21کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد. اگر گذارتان به این روستا بیفتد می توانید چند چشمه آب معدنی سرد و گازدار را در مرکز روستا و در حومه آن ببینید که توسط کارخانه های اطراف روستا برای مصرف خوراکی بسته بندی می شوند. اما بخش دیگری از این آب ها در حوضچه‌ای سیمانی می ریزند که گردشگران می توانند در آنها آب تنی کنند.

آب معدنی ارجستان آب سرد و بی‌بو و گسی دارد که مثل نوشابه گازدار است و دمای آن به 10 تا  15 درجه سانتیگراد می رسد.

شهر چشمه‌های شفابخش

حمام شفا

حمام شفا از چشمه‌ای پر می شود که آب آن 40درجه دما دارد و بی رنگ و بی بو است. آب این چشمه برای درمان دردهای مفاصل ، تسکین بیماری های عصبی و امراض پوستی مفید است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان