تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که قرار است حدود دو هفته دیگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران در مسکو ادامه یابد، اخبار حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد دارد با مطرح کردن موضوع تحریم های جدید، به رویه اعمال فشار در طول مذاکرات ادامه دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا:تحریمها را شدیدتر می‌کنیم


در شرایطی که قرار است حدود دو هفته دیگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران در مسکو ادامه یابد، اخبار حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد دارد با مطرح کردن موضوع تحریم های جدید، به رویه اعمال فشار در طول مذاکرات ادامه دهد.
ایران و امریکا

آمریکا تأیید کرده که در صورت موفقیت آمیز نبودن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مسکو، دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران به تصویب خواهد رساند.

خبرگزاری «رویترز» ضمن اعلام این خبر، به نقل از «دیوید کوهن»، معاون وزارت خزانه داری آمریکا نوشت: «اگر ما در مسکو پیشرفتی نداشته باشیم، بدون شک به افزایش فشار ادامه خواهیم داد».

کوهن که هم اکنون جهت گفت و گو با سران رژیم صهیونیستی درباره همین موضوع در سرزمین های اشغالی به سر می برد، همچنین با اشاره به عمق روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: «ما امروز و طی چند سال گذشته، در مورد طیفی از موضوعات مربوط به تحریم ها، همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته ایم».

وی همچنین با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از موضع آمریکا در مورد تحریم ها گفت ایالات متحده به مشورت با اسرائیلی ها در این رابطه ادامه می دهد.

در جریان دیدارهای کوهن با مقامات رژیم صهیونیستی، هر دو طرف بار دیگر مدعی شده اند که هدفشان از افزایش فشارها، وادار کردن ایران به رها کردن برنامه هسته ای اش و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است.

این در حالی است که گزارش های چند روز اخیر، به طور رسمی از در اختیار داشتن سلاح هسته ای توسط اسرائیل و حتی مجهز شدن زیردریایی های این رژیم به چنین سلاح هایی پرده برمی دارد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص با تیتر «آمریکا خود را برای شکست مذاکرات هسته ای با ایران آماده می کند»، از آمادکی آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران خبر داد

علاوه بر این، نکته جالب توجه در سخنان کوهن، تأیید این مطلب است که فشارهای وارد شده به ایران و تحریم های تصویب شده علیه کشورمان، به طور مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی و در به اصطلاح «مشورت» مقامات غربی با سران این رژیم مورد تصویب قرار می گیرد.

به این ترتیب، مشخص است که حتی با گذشت دو دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات، آمریکا هنوز از راهبرد اعمال فشار خود دست برنداشته و سعی دارد با مطرح کردن تهدید تحریم های بیشتر، ایران را به مصالحه بر سر برنامه هسته ای اش وادار کند.

کلینتون: ایران با پیشنهاد مشخص به مسکو بیاید

مذاکرات

هیلاری کلینتون که در استکهلم به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری با اشاره به برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: «ما خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک هستیم.  هم‌اکنون این فرصت فراهم است که به این راه‌حل دست یابیم. ما امیدواریم که این فرصت از دست نرود.»

هیلاری کلینتون افزود: «بهترین راه برای ایران جهت عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش و نیز رفع نگرانی‌های بقیه دنیا از نیات و اعمالشان، آمدن بر سر میز مذاکره در مسکو در دو هفته دیگر و  آغاز کار جدی ... برای دست یافتن به راه‌حل دیپلماتیک است.»

وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما امیدواریم ایرانی‌ها با پیشنهاد اقدامات مشخص (به مسکو) بیایند.»

پوتین و احمدی‌نژاد در چین دیدار می‌کنند

یک مقام کرملین گفت که ولادیمیر پوتین در پکن با محمود احمدی‌نژاد دیدار خواهد کرد.

دیوید کوهن قصد دارد تا با این استدلال که تحریم های فلج کننده تری علیه ایران در راه خواهد بود، اسرائیل را متقاعد کند که در اندیشه حمله نظامی به ایران نباشد

به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، دستیار سیاست خارجی کرملین در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه منتشر کرد خبر داد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با محمود احمدی‌نژاد، همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشستی که هفته آینده در پکن برگزار می‌شود، دیدار خواهد کرد.

اوشاکوف به خبرنگاران گفت: دیدار با احمدی‌نژاد به پوتین اجازه خواهد داد شخصا تنش مربوط به مساله ایران و این که این تنش در تهران چگونه در نظر گرفته می‌شود را احساس کند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  تابناک، انتخاب، ایسنا