تبیان، دستیار زندگی
پس از اینکه طلاب مظلوم و بی‌پناه دستگیر می‌شوند نوبت به قلم‌فرسایی روزنامه‌نگاران جیره‌خوار می‌رسد که با تیترهایی چون اطلاعات تازه‌ای از نقابداران قم، بلواکنندگان قم، اخلالگران قم، مارکسیست‌های اسلامی و ارتجاع سیاه و سرخ ، عكسهایی از تظاهرات طلاب حوزه علم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش مطبوعات

قیام 17 خرداد
پس از اینکه طلاب مظلوم و بی‌پناه دستگیر می‌شوند نوبت به قلم‌فرسایی روزنامه‌نگاران جیره‌خوار می‌رسد که با تیترهایی چون اطلاعات تازه‌ای از نقابداران قم، بلواکنندگان قم، اخلالگران قم، مارکسیست‌های اسلامی و ارتجاع سیاه و سرخ ، عكسهایی از تظاهرات طلاب حوزه علمیه قم را كه ماسك بر چهره‌های خود زده و تغییر قیافه داده بودند، منتشر ساختند،

رژیم در قبال تظاهرات طلاب جلساتی تشکیل داد و پس از اینکه مطمئن ‌شد مراسم ختم امسال با سال‌های قبل فرق دارد لذا به دستگیری طلاب اقدام کرد.

پس از اینکه طلاب مظلوم و بی‌پناه دستگیر می‌شوند نوبت به قلم‌فرسایی روزنامه‌نگاران جیره‌خوار می‌رسد که با تیترهایی چون اطلاعات تازه‌ای از نقابداران قم، بلواکنندگان قم، اخلالگران قم، مارکسیست‌های اسلامی و ارتجاع سیاه و سرخ ، عكسهایی از تظاهرات طلاب حوزه علمیه قم را كه ماسك بر چهره‌های خود زده و تغییر قیافه داده بودند،

منتشر ساختند، و بی‌آنكه از مناسبت و سالگرد قیام 15 خرداد نامی ببرند، مدعی شدند كه در این تظاهرات‌، شعارهای كمونیستی‌ داده شده است.

 مطبوعاتی که زیر نظر سازمان اداره می شوند و هر چه دیکته می کنند می نویسند و هر تهمتی را به افراد و شخصیت های انقلابی و مذهبیس می بندند.

مطبوعاتی که ساحت مقدس روحانیت شیعه را به کمونیزم آلوده می نمایند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:

...دستگیرشدگان شورش قم اعتراف كرده‌اند كه نشریات مربوط به گروههای تروریست خارجی را بین محصلین حوزه علمیه قم توزیع می‌كرده‌اند و برای ماركسیستهای اسلامی تبلیغ می‌كرده‌اند. آنها مخالف اصول بنیادی حزب رستاخیز ملت ایران هستند.

افراد دستگیر شده در روزهای 15 و 17 خردادماه‌، در جمع طلاب مدرسه فیضیه و دارالشفاء قم‌، به كسوت روحانی درآمده و به منظور ایجاد تحریكات‌، مبادرت به دادن شعارهای ضدملی و میهنی نموده و در مدارس علمیه قم ایجاد اغتشاش و بی‌نظمی نمودند.

افراد مزبور،ماسك به چهره زده بودند، ابتدا مبادرت به شكستن در و پنجره مدارس نموده‌؛ و هنگامی كه مأموران انتظامی در صدد متفرق كردن آنان برآمدند؛ در خیابانهای قم با چوب و چماق و سنگ به مأموران حمله كردند. آنها شعارهای كمونیستی می‌دادند و پرچم قرمز در دست داشتند.( كیهان‌، 28/3/54، ص 2.)

روزنامه های دیگر نیز همسو با حکومت مطالبی علیه طلاب به نوشتند که از باب نمونه به متن زیر اشاره می شود:

روزهای 15 و 17 خرداد ماه جاری (1354) طلاب مدرسه فیضیه و دارالشفای قم، به منظور ایجاد تحریکات، مبادرت به دادن شعارهای ضد ملی و میهنی کردند و با یادآوری یکی از ننگین‌ترین حوادثی که در سال 1342 همراه به یک سلسله اقدامات آنارشیستی و خراب‌کاری از اجانب مرتجعین سیاه، در کشور ما روی داد، افراد مزبور به شیوه عوامل ارتجاعی سرخ و سیاه عمل می‌کردند.

ایشان که در شهر مقدس قم قصد راه انداختن آشوب دارند چه کسانی هستند؟ جز کمونیست‌ها و روشنفکرنمایان دیروز و آنارشیست‌های امروز. آنان پرچم قرمز را (کمونیستی) و کتاب‌های مارکسیستی، به محیط مقدسی چون قم برده‌اند.

رژیم شاه با این‌گونه تبلیغات و ترفندها که در سطح کشور توسط مطبوعات و دیگر وسایل ارتباطی تحت نظارت خود راه انداخته بود توانست تعداد زیادی از طلاب را دستگیر، زندانی، تبعید و یا به سربازی بفرستد و به مدت سه سال درب مدرسه علمیه فیضیه را که مهد علم و تمدن اسلامی است و تأسیس آن به قرن ششم هجری باز می گردد ببندد و با این کار خود در عمل و هر چه بیشتر به جنگ با اسلام و مسلمانان بپردازد.


منابع:

کتاب حماسه خرداد 1354

مجله 15 خرداد

آرشیو اسناد بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه