تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با شانزدهم خرداد 1391هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1433هجری قمری و پنجم ژوئن سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با شانزدهم خرداد 1391هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1433هجری قمری و پنجم ژوئن سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

16 خرداد 1377

آیت‏اللَّه 'محمدباقر ملكی میانِجی' فقیه اصولی و مفسر قرآن و صاحب آثاری چون بدایع الكلام فی تفسیر آیات الاحكام، تفسیر فاتحه الكتاب و تفسیر شش جلدی قرآن كریم، در گذشت.

16 خرداد 1374

خبرگزاری ها از قول 'جان دویچ' رییس جدید سازمان مركزی اطلاعات آمریكا (سیا) اعلام كردند كه او خواستار افزایش فعالیت های جاسوسی آمریكا در ایران شده است. جان دویچ در دی ماه سال گذشته مطابق با ژانویه 1995 به این سمت انتخاب شده بود.

16 خرداد 1360

شش ماه بعد از انعقاد بیانیه الجزایر و آزاد سازی گروگان های آمریكایی، حدود دو میلیارد دلار از دارایی های ایران، نزد بانكهای آمریكایی در شرایطی آزاد شد كه یك میلیارد دلار آن به حساب تضمینی جهت پرداخت احكام دیوان داوری دعاوی علیه ایران اختصاص یافت و بقیه نیز به ایران پرداخت شد.

16 خرداد 1358

بر اثر بمباران دهكده‌های مرزی ایران توسط چهار جنگنده عراقی 10 نفر كشته شدند. ایران در این رابطه با فراخواندن سفیر عراق مراتب اعتراض خود را اعلام داشت.

16 خرداد 1352

محاكمه علنی هفت نفر كه به توطئه ربودن سفیر آمریكا و سرقت از بانك ایران و انگلیس متهم بودند در دادگاه نظامی آغاز شد.

16 خرداد 1342

امام خمینی(ره) از باشگاه افسران به زندان قصر منتقل شدند.

16 خرداد 1330

سركنسولگری‌های ایران در تل‌آویو و قدس به دستور 'محمد مصدق' نخست وزیر وقت تعطیل شد.

16 خرداد 1307

'امان الله خان' پادشاه افغانستان متعاقب سفری شش ماهه به چند كشور اروپایی، برای ملاقات با 'رضاخان' و دیدار از ایران از طریق روسیه وارد بندر انزلی شد.

16 خرداد 1304

قانون نظام وظیفه عمومی و احضار به خدمت زیرپرچم در پی تشكیل اداره كل، احصائیه و سجل احوال، به پیشنهاد وزیر جنگ وقت به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر اساس این قانون كه مشتمل بر 36 ماده بود همه مردان 21 ساله باید به اجبار به خدمت سربازی اعزام شوند.

16 خرداد 1305

كابینه 'مستوفی الممالك' به عنوان دومین كابینه دوران پهلوی اول شكل گرفت‌. وی بعد از محمدعلی فروغی ملقب به ذكاء الملك به این سمت انتخاب شد و كابینه او یك سال بعد در 6 خرداد 1306 به كار خود پایان داد.

16 خرداد 1299

میرزا كوچك خان و قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای، الغاء اصول سلطنت و تأسیس حكومت جمهوری را در رشت اعلام كردند و یك روز بعد كمیته انقلاب، هیات دولت را معرفی كرد كه میرزا كوچك خان در این هیات عنوان سركمیسر و كمیسر جنگ را بر عهده داشت.

16 خرداد 1294

قوای روس از قزوین به سمت تهران حركت كردند. در مسیر نظامیان روس شهر كرج را اشغال كردند و به سمت تهران به راه افتادند، با نزدیك شدن قوای روس به تهران احمد شاه تصمیم گرفت پایتخت را به اصفهان انتقال دهد.

16 خرداد 1293

جان لارنس كالدول وزیر مختار جدید آمریكا در ایران وارد تهران شد. او بعد از چارلز راسل به این سمت رسید و

حدود هفت سال پست مزبور را در اختیار داشت. جان كالدول هفتمین نماینده ی سیاسی آمریكا در ایران بود. گفتنی است همتای ایرانی او در آمریكا عبدالعلی خان صدری صدیق السلطنه بوده است.

16 خرداد 1289

آیت‏اللَّه سیدریحان اللَّه بروجردی عالم دینی و صاحب آثار ریحان القلوب در اخلاق، فواكِه الفقها در فقه و شموس الطالعه در شرح زیارت جامعه در 60 سالگی درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی