تبیان، دستیار زندگی
قیام خرداد 1354 در مدرسه فیضیه به نهضت امام خمینی رحمه الله جانی دوباره بخشید و مسیر جدید و نویی برای ادامه تظاهرات و راهپیمایی ها علیه رژیم شاهنشاهی باز کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهاى قیام فیضیه

قیام
قیام خرداد 1354 در مدرسه فیضیه به نهضت امام خمینی رحمه الله جانی دوباره بخشید و مسیر جدید و نویی برای ادامه تظاهرات و راهپیمایی ها علیه رژیم شاهنشاهی باز کرد.

علی رغم سم پاشی های فراوان و گسترده رژیم خودکامه شاهنشاهی علیه قیام 17 خرداد سال 1354 که در مدرسه علمیه فیضیه اتفاق افتاد، نتوانست در قلوب مسلمان و مردم ایران ذره ای تیرگی و ترس و هراس ایجاد کند و نور امید را از دل ها برباید.

نهضت امام که قیام های مخلصانه ای به خاطر آن هر روز در نقاط مختلف کشور اتفاق می افتاد دستاوردهای فراوانی برجا گذاشت.

قیام خرداد 1354 در مدرسه فیضیه به نهضت امام خمینی رحمه الله جانی دوباره بخشید و مسیر جدید و نویی برای ادامه تظاهرات و راهپیمایی ها علیه رژیم شاهنشاهی باز کرد و دستاوردهای فراوانی برای پیروزی انقلاب اسلامی به ارمغان آورد.

هر چند در این راه و رهروی برخی از طلاب مظلوم و بی گناه به شهادت رسیدند، شماری به اداره نظام وظیفه گسیل شدند و با رفتار خشن و اهانت بار فرماندهان نظامی روبه رو بودند و رنج ها بردند.

شماری نیز در دادگاه های فرمایشی نظامی با زندان های درازمدت كیفر دیدند. طلاب بازداشتی كه به زندان محكوم شدند، بیش از یكصد نفر بودند كه از 6 ماه تا 15 سال كیفر گرفتند. با وجود این، خروش فیضیه در 15 خرداد 54 دستاوردی ارزنده، برجسته و سرنوشت ساز به همراه داشت.

وزارت امور خارجه شاه در نامه ای به ساواك یك مورد از اخبار یكی از روزنامه های خارجی پیرامون رویداد قم را چنین گزارش كرده است:

بریده روزنامه برای ملاحظه به پیوست ارسال می گردد...

حماسه خونین فیضیه هیمنه شاه را در هم شكست و به ملت ایران نمایاند كه می توان آشكارا رویاروی شاه ایستاد و با شعار مرگ بر شاه سرنگونی رژیم او را فریاد زد. مردم از خیزش فیضیه درس گرفتند، جرأت یافتند، پیش آمدند.

دیری نپایید كه شعار فرزندان خمینی در فیضیه شعاری همگانی و فراگیر شد و در سراسر ایران طنین افكند و انقلاب اسلامی را به ارمغان آورد. از این رو، باید گفت حماسه آفرینان فیضیه، طلایه داران و پیشقراولان انقلاب سال 57 بودند.

در پایان به بخشی از اعلامیه حوزه علمیه قم كه در سالروز فاجعه 17 خرداد، در سال 1355 انتشار یافته است، اشاره می كنیم:

... یك سال است كه از حوادث روزهای پانزدهم و شانزدهم و هفدهم خرداد 54 (دوازدهمین سالگرد كشتار بی رحمانه 15 خرداد 42 توسط رژیم جلاد شاه) می گذرد.

حوادثی كه- برخلاف همه تبلیغات دشمنان داخلی و خارجی حوزه روحانیت كه آن را یك شورش ماجراجویانه توصیف می كردند- كاملاً از مواضع ضد طاغوتی، ضد سلطنتی، ضد اشرافیت اسلام ریشه می گرفت….

این اعلامیه از یورش وحشیانه پلیس و ساواك به مدرسه های حجتیه و آیت الله بروجردی و حقانی در تاریخ 5خرداد ماه 55 خبر داده است كه پس از جست وجو و بازرسی حجره ها، 35 نفر از طلاب مدرسه بروجردی و 11 نفر از طلاب مدرسه حقانی را دستگیر می كنند.

این خودكامگی و قانون شكنی نشان می دهد كه رژیم شاه از حماسه 15 خرداد 54 تا چه پایه ای آسیب دیده، ضربه خورده و هراسان بوده است .

و برای پیشگیری از تكرار آن در خرداد 55 به بگیر و ببند و ایجاد جو پلیسی در حوزه قم دست زده است، تا از تكرار حماسه 17 خرداد 54 پیشگیری كند اما متعاقب این قیام، طوفان توفنده انقلاب اسلامى در سال 1356 از راه رسید و بنیادهاى نظام ظلم و فساد شاهنشاهی را از هم گسیخت.


منابع:

کتاب حماسه خرداد 1354

مجله 15 خرداد

آرشیو اسناد بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه