تبیان، دستیار زندگی
مردم در شهرهای مختلف علیه حکم دادگاه تظاهرات کردند و با در دست داشتن دست نوشته‌هایی القصاص خواستار اعدام حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم دادگاه «حسنی مبارک» صادر شد


پس از گذشت بیش از یک سال از وقوع انقلاب مصر و سقوط حسنی مبارک، دیکتاتور این کشور، دادگاه جنایی مصر، امروز طی جلسه‌ای، حکم وی را صادر کرد. این دادگاه همچنین برای همدستان وی در رژیم سابق این کشور نیز حکم صادر کرده است.

به گزارش  «العالم»، دادگاه جنایی مصر امروز حسنی مبارک و حبیب العادلی، وزیر کشور  سابق را به حبس ابد محکوم کرد.

بنا بر این گزارش، با وجود صدور حکم حبس ابد برای مبارک و العادلی، مردم در بیرون از صحن دادگاه با برگزاری تظاهرات خواستار اعدام مبارک شدند.دادگاه مبارک امروز برای قرائت حکم وی با حضور فرزندانش «علاء» و «جمال»، و «حبیب العادلی، وزیر کشور دوران مبارک و شش تن از معاونان ارشد العادلی، برگزار شد.قاضی دادگاه پیش از اعلام حکم، به شرح روند این دادگاه پرداخت.دادستانی کل مصر، خواستار صدور حکم اعدام برای مبارک به اتهام قتل تظاهرکنندگان شده بود.قاضی دادگاه پس از قرائت حکم حبس ابد حسنی مبارک و حبیب العادلی، فرزندان مبارک را از اتهاماتشان تبرئه کرد.پس از صدور حکم حبس ابد برای حسنی مبارک و حبیب العادلی و تبرئه جمال و علا، فرزندان مبارک، درگیری‌های شدیدی داخل و خارج از صحن دادگاه روی داد.

دادگاه جنایی مصر حسنی مبارک و حبیب العادلی، وزیر کشور  سابق را به حبس ابد محکوم کرد.

مردم معترض با سر دادن شعارهایی، خواستار اعدام مبارک و همدستانش شدند.قاضی دادگاه جنایی مصر مدعی شد، هیچ گونه مدرکی مبنی بر کشته شدن تظاهرکنندگان با گلوله نیروهای امنیتی و پلیس وجود ندارد. این دادگاه همچنین شش معاون ارشد امنیتی وزیر کشور اسبق را از اتهاماتشان تبرئه کرد.

واکنش مردم به حکم حسنی مبارک:" القصاص"!

شبکه‌های تلویزیونی مصر گزارش دادند که 20 نفر از مردم در درگیری های امروز با طرفداران مبارک در مقابل مقر دادگاه زخمی شده اند.

حسنی مبارک

به گزارش مانیتورینگ فارس به نقل از شبکه الجزیره، بیش از 20 نفر در درگیری‌های امروز بین مردم با طرفداران حسنی مبارک مقابل مقر دادگاه زخمی شدند.

مردم در شهرهای مختلف علیه حکم دادگاه تظاهرات کردند و با در دست داشتن دست نوشته‌هایی "القصاص" خواستار اعدام حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر شدند.

مردم تاکید دارند که دست‌های مبارک به خون بیش از 800 مصری که طی انقلاب این کشور شهید شده اند، آغشته است.

پلیس 4 نفر را در این ارتباط دستگیر کرده و تلاش دارد تا درگیری در بیرون دادگاه مبارک را متوقف کند.

همچنین شبکه خبری العربیه اعلام کرد که مردم خشمگین مصر در شهر سوئز به خیابان ریخته‌اند و علیه این حکم دادگاه قاهره تظاهرات کردند و خواستار اعدام حسنی مبارک هستند.

این گزارش می افزاید که مردم در شهر اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر نیز در اعتراض به صدور حکم دادگاه مبارک تظاهرات کردند و خواستار اجرای حکم اعدام وی شدند.

جماعت اخوان المسلمون بزرگترین گروه اسلامگرا در مصر که از پایگاه اجتماعی گسترده‌ای در این کشور برخوردار است اعلام کرد که در تمامی میدان این کشور در اعتراض به صدور این حکم تجمع برگزار خواهد کرد.

.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، اخوان المسلمین خواستار تظاهرات مردمی در تمام مناطق مصر در اعتراض به احکام صادره علیه مبارک و همدستان وی شد.

سعد عماره عضو شورای مرکزی اخوان المسلمین اعلام کرد این گروه و حزب آزادی وعدالت، تصمیم نهایی را برای ریختن جوانان و اعضا به تمام میادین مصر از جمله التحریر گرفتند، زیرا حکم صادره نشان می دهد که رژیم مبارک همچنان در قدرت حاضر است.

وی افزود : ادله ارائه شده از سوی دادستانی، ناقص بود، این حکم بیانگر نظر مصریها نیست، زیرا مبارک باید به خاطر قتل و خیانت به وطن از سی سال پیش محاکمه می شد، نه فقط به خاطر قتل تظاهرات کنندگان.

واکنش مرسی

محمد مرسی رئیس حزب آزادی و عدالت و  نامزد اخوان المسلمین که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر راه یافته است، در واکنش به احکام صادره علیه مبارک وهمدستان وی بر ازسرگیری محاکمه مبارک تاکید کرد و گفت خون شهدا، دینی بر گردن من است.

وی در مطلبی که در صفحه اختصاصی خود در تویتر با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره قصاص نوشت، افزود قصاص عادلانه، درخواست خانواده های شهداست.

مرسی تعهد داد در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، ادله و مدارک جدید و کافی به دستگاه قضایی برای ازسرگیری محاکمه مبارک ارائه کند.

مرسی در مطلبی که در صفحه اختصاصی خود در تویتر با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره قصاص نوشت، افزود قصاص عادلانه، درخواست خانواده های شهداست

تلویزیون مصر هم از زخمی شدن 12 نفر در جریان درگیریهای پس از اعلام حکم دادگاه حسنی مبارک خبر داد.

واکنش شفیق به حکم مبارک

احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوران حکومت حسنی مبارک که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر راه یافته است، از همه مصریها خواسته است احکام قضایی صادره درباره مبارک را بپذیرند.

وی بدون توجه به خواسته خانواده های کشته شدگان انقلاب مصر مبنی بر ضرورت اعدام وی در اظهاراتی فریبکارانه اظهار داشت : محاکمه مبارک نشان داد هیچ کس مافوق قانون نیست.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: العالم، فارس، مهر