تبیان، دستیار زندگی
بدانید که عجمها در آینده گردنتان را خواهند زد و غنائمی را که خداوند به شما ارزانی داشت است خواهند خورد، و زمینها و باغستانهای شما را مالک خواهند گشت و لکن... این پیشامد صورت نخواهد گرفت مگر آن موقعی که شما دینتان را تغییر دهید، و فساد و تباهی از وجود شما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجم در خدمت دین

آخرالزمان

دربارة حوادث مربوط به آخرالزّمان، روایاتی از ائمة طاهرین(علیهم السلام) بازگو شده است که ممکن است بتوان آنها را با حرکت اسلامی و انقلاب عظیم ایرانیان و مبارزة آنها با اعراب در پیشاپیش ظهور حضرت ولی عصر(عج) تطبیق نمود. در زیر به چند نمونه از این روایات اشاره می كنیم:

1. مرحوم سید بن طاووس(ره) در کتاب «الملاحم و الفتن» پیرامون مبارزة عجم با عرب در حدیث مختصری از رسول خدا(ص) چنین مینویسد:

«امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه خداوند عجم را بر شما مسلط خواهند نمود که گردن شما را بزنند و غنائم شما را بخورند، و چون شیری پر جرئت (در مقابل شما بایستند) و هرگز از معرکه نگریزند).(1)

2. در روایت دیگری نیز در همین زمینه از رسول خدا(ص) چنین روایت شده است که آن حضرت فرمود: «نزدیک است که عجم در میان شما فراوان گردد و خدا آنها را چون شیری پر جرئت کند که فرار نکنند و در صحنة نبرد با شما پیکار کنند و غنیمت شما را بخورند».(2)

3. ابونضره، روایت کرده است که ما نزد صحابی معروف و جلیل القدر، جابر بن عبدالله انصاری بودیم که گفت: روزی خواهد آمد که پول و طعامی به اهل عراق نرسد، گفتیم از چه ناحیه؟ گفت از ناحیة عجم، زیرا آنها جلوگیری می کنند. سپس گفت: روزی بیاید که پول و طعامی به اهل شام نرسد، پرسیدیم از چه ناحیه؟ گفت: از ناحیه روم، زیرا رومیان جلوگیری میکنند، آنگاه مدتی ساکت شد و سپس به گفتار خود ادامه داد و گفت: پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «در آخرالزمان میان من خلیفه ای (یعنی حضرت صاحب الامر(عج)) خواهند بود که چندان مال به مردم بخشش کند که از حساب شماره بیرون باشد).(3)

بدانید که عجم ها در آینده گردن تان را خواهند زد و غنائمی را که خداوند به شما ارزانی داشت است خواهند خورد، و زمین ها و باغستان های شما را مالک خواهند گشت و لکن... این پیشامد صورت نخواهد گرفت مگر آن موقعی که شما دین تان را تغییر دهید، و فساد و تباهی از وجود شما سرچشمه بگیرد و شما پیشوایان را سبک بشمارید، و به آنان استخفاف ورزید و دانشمندان از اهل بیت پیغمبر را خوار و ذلیل بدانید. پس بچشید آنچه را که خودتان سبب آن گشته اید که خدا هرگز به بندگانش ستم روا نمیدارد

4. از کتاب «مشیخه» نوشتة: حسن بن محبوب روایت شده است که حضرت علی(علیه السلام) خطبه ای ایراد نمود و در آخر آن خطبه چنین فرمود: «رسول خدا(ص) از من عهد و پیمان گرفت و به من فرمود: یا علی! تو در آینده با گروه یاغی (معاویه و یارانش) و با گروه پیمان شکن (اصحاب جمل) و با گروه خوارج (نهروان) نبرد خواهی کرد». سپس فرمود: «ای جمعیّت عرب آگاه باشید و بدانید که قوم عجم (ایرانیان) در آینده در میان شما فراوان خواهند شد و شما از آنها برده و اسیر خواهید گرفت و با ایشان روابط ازدواج و زناشویی برقرار خواهید نمود و از آنها صاحب فرزند و اولاد خواهید شد، تا جایی که وقتی در میان شما فراوان شدند ناگهان به شما برگردند، و چون شیران پر دل مردانه حمله افکنند، به گونه ای که هیچ چیز را باقی نگذارند.

پس بدانید که عجم ها در آینده گردن تان را خواهند زد و غنائمی را که خداوند به شما ارزانی داشت است خواهند خورد، و زمین ها و باغستان های شما را مالک خواهند گشت و لکن... این پیشامد صورت نخواهد گرفت مگر آن موقعی که شما دین تان را تغییر دهید، و فساد و تباهی از وجود شما سرچشمه بگیرد و شما پیشوایان را سبک بشمارید، و به آنان استخفاف ورزید و دانشمندان از اهل بیت پیغمبر را خوار و ذلیل بدانید. پس (در آن موقع) بچشید آنچه را که خودتان سبب آن گشته اید که خدا هرگز به بندگانش ستم روا نمیدارد.

5. در ضمن خطبة مفصلی که به نام «البیان» در کتاب «الزام الناصب» پیرامون جنگ عرب با ایرانیان از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل شده، چنین آمده است:«هان! ای وای بر بغداد از ری (یعنی: از مردم ایران)، از مرگ، کشتار و ترسی که شامل اهل بغداد میشود زمانی که در میان آنها شمشیر گذارده شود. (یعنی: بین دو کشور جنگ واقع شود) پس آنچه خدا بخواهد کشته خواهند شد، و علامت آن این است که سلطه و قدرت سلطان روم (که ظاهراً منظور از آن مسیحیت، یا یهود است) تضعیف گردد، و عرب بر عجم مسلط شود، و مردم همچون مورچگانی که به این سو و آن سو میروند، بر اثر فتنه ها به جنبش درآیند، یا دچار فتنه و آشوب گردند، پس در آن هنگام مردم (عجم) علیه عرب، قیام میکنند و بصره را مالک می شوند.

پی نوشت ها:

1. ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 38، باب 46.

2. همان، ص 15، باب 56.

3. بحارالأنوار، ج 51، ص 92؛ كشف الغمّـ↨، ج 2، ص 482؛ بشار↕ الاسلام، ص 292.

4. الملاحم و الفتن، ص 183.

5. الزام الناصب، ج 2، ص 190

بخش مهدویت تبیان


منبع: ماهنامه موعود شماره 104.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.