تبیان، دستیار زندگی
تا اینجا گفتیم که یک فرد عادی بویژه یک داوطلب کنکور باید در حفظ سلامتی جسمی و روحی و روانی خود کوشش کند و سلامتی در گرو حداقل پنج فاکتور مهم می باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همشاگردی سلام !

لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

کنکور,رتبه,تبلیغ؛ مدرک,دانشگاه

سلام کنکوری های عزیز ! خسته نباشید .

تا این جا گفتیم که یک فرد عادی بویژه یک داوطلب کنکور باید در حفظ سلامتی جسمی و روحی و روانی خود کوشش کند و سلامتی در گرو حداقل پنج فاکتور مهم می باشد .

از این پنج عامل تا کنون به اهمیت تغذیه به طور مفصل پرداخته و به سایر فاکتور ها نظیر خواب، ورزش و تنفس گریزی زده و اشاراتی داشته ایم و طبق معمول از آن جا که من ( کنکوری ناموفق سال های قبل و داوطلب امسال ! ) به اتفاق تعدادی دوستان، جمعه به مکتب می رویم !لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

این هفته هم پای ادامه بحث حضرت استاد نشستیم و درباره نحوه خواب کنکوری، ورزش کنکوری و تنفس کنکوری و میزان مصرف آب مطالبی یاد گرفتیم که ما حصل آن را من با نهایت ایثار خدمت سایر داوطلبان عزیز که رقبای بالقوه من هستید، تقدیم می کنم و امیدوارم که این مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد .

تنفس

آقای مشاور برای ما توضیح دادند که تنفس همان طور که می دانید از دو عمل دم و بازدم تشکیل شده است . در عمل دم ما هوای اکسیژن دار را به درون ریه ها که در قفسه سینه قرار دارند می فرستیم و در عمل بازدم هوای کربن دی اکسید دار را از ریه ها خارج می کنیم و بدین ترتیب، هم اکسیژن لازم برای سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تأمین می کنیم و هم مواد زائد حاصل از متابولیسم را به خارج از بدن هدایت می نماییم . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

ایشان در این ارتباط ذکر یکی دو نکته را ضروری دانستند : یکی این که بسیاری از ما تنفس سطحی داریم ؛ یعنی به هنگام تنفس بخشی از ریه های ما ( حدود یک سوم ) از هوا پر می شود و معمولاً دو سوم فضای ریه های ما و کیسه های هوایی بی کار می مانند و در نتیجه، اکسیژن لازم برای بدن به طور کامل تأمین نمی شود و حتی سلول های ما برای تأمین انرژی لازم خود متأسفانه به سمت سوخت و ساز بی هوا ( بدون حضور اکسیژن ) می روند که این فرآیند هم انرژی بسیار کم تری دارد و هم حالات خستگی، ملال و کسالت را در جسم و جان ما تقویت می کند . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

در همین هنگام یکی از داوطلبان از جناب مشاور سۆال کرد : راه حل این مشکل چیست ؟لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

آقای مشاور فرمودند : تنفس عمیق. لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

اگر ما خودمان را عادت بدهیم که تنفس عمیق داشته باشیم و به قول پزشک ها تنفس دیافراگمی داشته باشیم مشکل حل می شود و به هنگام تنفس اکسیژن بیش تری به اندام ما می رسد و برای این کار باید تعمداً طوری قفسه سینه و پرده دیافراگم را که در کف قفسه سینه درون شکم قرار دارد متسّع نماییم که هوای قابل توجهی وارد ریه های ما شده و تقریباً همه کیسه های هوایی را پر باد کند؛

با این کار هم اکسیژن کافی به سلول های بدن ما می رسد و هم این که به خاطر فشار منفی که هنگام دم و بازدم ایجاد می شود ، خون سیاهرگ ها و رگ های لنفاوی با سرعت بیشتری در بدن چرخش کرده و ما را سر حال می آورند .

مطلب که به این جا رسید جناب مشاور مثل یک پزشک حاذق انگشت سبابه را به سمت ما چرخاند و با تأکید گفتند : کنکوری های عزیز ! برای داشتن بدن سالم و موفقیت در کنکور لطفاً عادت کنید که نفس عمیق بکشید و تنفس دیافراگمی فراموشتان نشود.

نکته دومی هم که ایشان فرمودند به نظر خودم خیلی حائز اهمیت است . ایشان می گفتند : یکی دیگر از عوامی که باعث می شود اکسیژن به قدر کافی به سلول های ما نرسد و معمولاً سر حال و قبراق نباشیم ، به طرز قرار گرفتن ما پشت میز بر می گردد . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

ما معمولاً پشت میز و صندلی راست و قائم نمی نشینیم و همین باعث می شود که به قفسه سینه ما فشار وارد شده و ریه های ما توی قفسه سینه مچاله شوند .

برای رسیدن اکسیژن بیشتر و دریافت اکسیژن کافی لطفاً عادت کنید که پیشت میز صاف و قائم بنشینید تا هوا راحت تر وارد ریه ها شده و تنفس شما عمیق تر شود . آقای مشاور به نکته ظریفی هم اشاره داشتند که از نظر من خیلی اهمیت دارد .

ایشان می گفتند :  هیچ فکر کرده اید که چرا یکی دو ساعت که پشت صندلی امتحان می نشینیم خسته و کسل می شویم ؟ یکی از دلایل آن این است که پشت میز و صندلی بد می نشینیم و اصطلاحاً (( قوز )) می کنیم و (( دولا )) می شویم و روی صفحات کاغذ و برگه امتحانی قوز می کنیم ؛ به همین خاطر ، تنفس ما کامل نیست و به بدن ما اکسیژن کم می رسد و دچار خستگی ملال می شویم .

بعد هم با صدای بلند داد زدند : آقایان و خانم های کنکوری ! از همین حالا تمرین کنید و سعی داشته باشید که پشت صندلی آزمون سراسری شق و رق بنشینید تا نفس شما کامل باشد و به قفسه سینه شما فشار وارد نشود و اکسیژن به اندازه کافی به سلول های بدنتان برسد .

خواب

آقای مشاور می گفتند : نکته مهم بعدی خواب است . هر آدم بالغ در دنیای امروز یک شبانه روز خود را به سه قسمت تقریباً مساوی هشت ساعته تقسیم می کند . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

1- کار و فعالیت اجتماعی
2- امور شخصی و بهداشت فردی
3- خواب و استراحت .
تحقیق نشان می دهد که برای یک فرد عادی در شبانه روز بین 6 تا 8 ساعت خواب نیاز است . برای دانش آموزان و داوطلبان گرامی کنکور هم تقریباً همین قاعده ساری و جاری است و یک فرد داوطلب آزمون سراسری باید در شبانه روز حداقل 5 تا 6 ساعت خواب داشته باشد و طبیعی است که در این مدت ، بدن ضمن استراحت و تجدید قوا انرژی لازم برای فعالیت های بعدی را کسب می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده ، داوطلبان عزیز برای آن که از خواب خود هم لذت ببرند و هم به آرامش برسند و بدن آمادگی و سرحالی لازم را برای فعالیت های بعدی پیدا کند.

لازم است که به چند نکته در مورد خواب و استراحت توجه داشته باشند ؛

اولاً ثابت شده است که خواب سر شب برای بدن مفید تر است و افرادی که خیلی دیر می خوابند معمولاً خیلی دیر بیدار می شوند یا هنگام برخواستن از خواب هنوز احساس ملالت و خستگی می کنند؛ پس توصیه می کنیم تا حد مقدور زود بخوابید و صبح ها زودتر برخیزید و به کار فعالیت و مطالعه خود ادامه دهید . بهترین ساعت پیشنهادی ما خوابیدن سر ساعت 9 شب و بیداری در 5 صبح است . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

ثانیاً سعی کنید در روز خودتان را خسته کنید تا خواب به شما بیشتر بچسبد و این خستگی جسمی و روحی در طول روز با مطالعه ، ورزش و تحرک حاصل می شود ؛ پس از این مسأله غافل نباشید .

ثالثاً توی رختخواب مستأصل نباشید . اگر 20 دقیقه در رختخواب دراز کشیدید و خوابتان نبرد دیگر ادامه ندهید . لطفاً بر خیزید و با مطالعه کتاب یا مجله خودتان را سرگرم کنید تا خواب به چشم شما بیاید . لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

رابعاً بسیاری عادت دارند با چرت های کوتاه میان روز که معمولاً نیم ساعته یا چهل دقیقه ای است قدری از نیازشان به خواب را تأمین کنند که این موضوع هیچ منافاتی با گفته ها و توصیه های ما ندارد ، و نکته آخر این که اگر حالات خاصی در خوابیدن دارید و این حالات ، خللی در کار شما ایجاد نمی کند ، ادامه آن هیچ اشکالی ندارد . مهم این است که شما پس از بیدار شدن اولاً سر حال و با نشاط باشید و ثانیاً انگیزه کافی برای پی گیری برنامه های خود داشته باشید .

ورزش

هدف ما از ورزش بویژه برای دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری افزایش نشاط ، بالا رفتن انرژی و روحیه فرد و افزایش اکسیژن گیری بدن برای سوخت و ساز و افزایش جریان خون در بدن است .

لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !
لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

برای این که موارد ذکر شده حاصل گردد آقای مشاور تأکید داشتند که سعی کنید در شبانه روز حداقل یک ربع تا بیست دقیقه حرکات کششی و ورزشی انجام دهید تا بدن شما تحریک و پویایی خود را حفظ کند و آرام دویدن ، و پیاده روی ، خود آسان ترین ، در دسترس ترین و مفید ترین ورزش ها برای بدن شماست .

بعد هم به شوخی گفتند : چون بی خیر نیستم که شما همه ورزشکار و سرحال هستید خیلی تصریح نمی کنم . ایشان به یک جمله بسنده کردند : آقا و خانم کنکوری ! گاهی سر از کتاب و جزوه و تست بردار و قدری هم ورزش و نرمش کن .

لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

و ختم کلام این که لطفاً از نوشیدن آب و مایعات بویژه در این ایام سال که هوا رفته رفته رو به گرمی است غافل نباشید . وقتی بدن آب کافی داشته باشد ، از آن جایی که مواد غذایی غالباً در آب حل می شوند ، شما از انرژی آن ها بهتر سود می برید و سر حال تر خواهید بود ؛

لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید !

پس باز هم توصیه می کنیم که در این هفته های پایانی ، داوطلبان گرامی ! لطفاً ریتم و آهنگ خود را حفظ کنید و به تغذیه ، استراحت ، خواب ، تنفس ، ورزش و آب نوشیدنی خود التفات بیشتری داشته باشید . موفقیت در انتظار شماست .

ان شاء الله...

به امید موفقیت شما


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی