تبیان، دستیار زندگی
کارت‌های اعتباری شش ماهه به دلیل عدم استقبال از مترو حذف شد اما کارت‌های یکساله باید توسط مترو عرضه شود/ افزایش این نرخ‌ها در مقایسه با نرخ ارائه خدمات پزشکان و اضافه حقوق کارمندان ناچیز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی


پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 91 براساس ابلاغیه شورای اسلامی شهر تهران افزایش یافت....


حمل و نقل

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 91 براساس ابلاغیه شورای اسلامی شهر تهران افزایش یافت.

شورای اسلامی شهر تهران در 24 اردیبهشت افزایش حدود 20 درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی را به تصویب رساند و به فرمانداری تهران ارسال کرد.

فرمانداری تهران نیز پس از بررسی‌های صورت گرفته با افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی مخالفت و مصوبه را به شورای شهر عودت داد.

بیش از این مرتضی تمدن استاندار تهران ، استدلال‌های شورای شهر برای افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را غیر منطقی دانست.

وی می‌گوید: هر افزایشی در حوزه حمل و نقل عمومی باید منطق و استدلال داشته باشد.

تمدن می‌افزاید: با اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سه مرحله قیمت حمل و نقل عمومی اصلاح شد.

استاندار تهران ادامه داد: با آغاز سال 91 پیشنهادی از سوی شورای شهر برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی به فرمانداری ارسال شد، آیا استدلال اینکه چون وارد سال جدید شده‌ایم کرایه‌ها باید افزایش یابد کافی است؟

وی با بیان اینکه استدلال‌هایی که برای افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح می‌شود را بررسی می‌کنیم گفت: استدلال‌ها منطقی نیست.

تمدن می‌گوید: به این موضوع که قشر ناوگان حمل و نقل عمومی نباید متضرر شوند اعتقاد داریم ولی باید انتظارات خود را متناسب با شرایط عموم مردم تنظیم کنیم.

وی درباره افزایش حمایت‌های دولت در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌افزاید: حمایت‌های دولت به صورت غیر مستقیم اعمال می‌شود.

تمدن می‌گوید: مصوبه شورای شهر را برای افزایش قیمت ناوگان حمل و نقل عمومی برگرداندیم تا استدلال‌های قوی‌تری ارسال کنند.

ساز و کار کمک به رانندگان تاکسی در صورت عدم افزایش نرخ کرایه ها فراهم نیست و مدیریت شهری امکان جبران این افزایش هزینه ها را ندارد

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار داشت: با توجه به جلسات متعددی که در هفته گذشته برای هماهنگی اجرای نرخ‌های جدید حمل و نقل درون شهری برگزار شد، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعیین نرخ کرایه‌های حمل و نقل اتوبوس ، تاکسی و مترو با تغییر اندکی مورد تایید قرار گرفت که به تدریج به اجرا گذاشته شده و عملی خواهد شد.

در این بین احسان مقدم مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو گفت که با ابلاغ شورای اسلامی شهر تهران از روز سه شنبه نرخ کرایه مترو 10 درصد افزایش یافت. بر این اساس نرخ بلیت مترو تک سفر 350 تومان و 2 سفره 550 تومان شده است.

شهروندان بی خبر از افزایش قیمتی

شهروندان از روز گذشته در نهایت بی اطلاعی متوجه شدند که کرایه‌های حمل و نقل عمومی حدود 10 درصد افزایش یافته است و این بی‌اطلاعی آن‌ها موجب تنش‌هایی بین مردم با رانندگان و بلیت فروشان شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: افزایش کرایه‌های حمل ونقل عمومی با تایید وزارت کشور پس از عدم اعمال فاز دو هدفنمدی یارانه‌ها صورت گرفته است.

مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران به جمع خبرنگاران آمد و درباره افزایش نرخ حمل ونقل عمومی در مترو اظهار کرد: این افزایش در راستای موافقت وزارت کشور و عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال شد.

مترو

وی با بیان اینکه وزارت کشور علت مخالفت خود را اجرای فاز دو هدفمندی یارانه‌ها می‌دانست گفت: اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شد قیمت سوخت افزایش می‌یافت و ما ناچار بودیم پس از افزایش قیمت سوخت بار دیگر کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم ولی با منتفی شدن اجرای این فاز در جلساتی که با وزارت کشور، معاون عمرانی وزیر کشور و ستاد هدفمندی یارانه‌ها داشتیم منع قانونی اجرای افزایش قیمت‌ها برداشته شد.

رییس شورای شهر تهران گفت: قیمت بهای بلیط مترو از 12 درصد به 10 درصد کاهش یافت و قیمت اتوبوس بخش‌های خصوصی و تاکسی نیز با‌‌ همان نرخ تعیین شده که به فرمانداری تهران ارسال شد اعمال می‌شود.

چمران با بیان اینکه افزایش نرخ حمل ونقل عمومی مترو و تاکسی توسط شورای شهر ابلاغ شده است تصریح کرد: افزایش این نرخ‌ها در مقایسه با نرخ ارائه خدمات پزشکان و اضافه حقوق کارمندان ناچیز است.

از طرف دیگر استاندار تهران ضمن خودداری از اعلام نظر درباره افزایش بهای بلیت مترو كه از امروز اعمال شد گفت: منتظر اظهارنظر شورای شهر دراین‌باره هستیم.

مرتضی تمدن در پاسخ به اینكه آیا وزارت كشور مخالفت خود با افزایش بهای بلیت مترو را اعلام كرده بود یا خیر؟ گفت: فرمانداری تهران در موعد مقرر نظر خود را درباره افزایش بهای بلیت مترو اعلام كرده و به این مصوبه شورای شهرایراد گرفته بود.

وی ادامه داد: بنابراین در مورد اینكه مبنا و چگونگی افزایش بهای بلیت مترو كه از روز سه شنبه اعمال شده چه بوده است، منتظر شنیدن توضیحات شورای شهر هستیم و سپس در این‌باره اظهارنظر خواهیم كرد.

احسان مقدم مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو گفت که با ابلاغ شورای اسلامی شهر تهران از روز سه شنبه نرخ کرایه مترو 10 درصد افزایش یافت

دبیر شورای عالی ترافیک؛ بی خبر از ماجرا!!

ماجرا به همین جا ختم نمی شود دبیر شورای عالی ترافیک از چگونگی ابلاغ مصوبه شورای شهر تهران در مورد توافق با وزارت کشور برای افزایش نرخ کرایه های ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار بی اطلاعی می کند.

مجتبی شفیعی در گفتگو با اشاره به افزایش نرخ کرایه های تاکسی و مترو گفت: اطلاعی در خصوص چگونگی ابلاع مصوبه شورا ندارم و در آخرین تصمیم قرار بود نرخ کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو به کمیته حل اختلاف برود .

وی ادامه داد: امروز جلسه ای در این خصوص برگزار می شود اما از اینکه شورا با چه کسانی بر سر ابلاغ مصوبه خود توافق کرده است، اطلاعی ندارم.

اتوبوس

شفیعی با اشاره به افزایش 7 برابری کمک به مترو و اتوبوس توسط دولت گفت: با وجود حمایتهای دولتی، افزایش نرخ کرایه های مترو و اتوبوس منطقی نیست اما در خصوص تاکسیها به دلیل آنکه حمایت مستقیمی از رانندگان تاکسی نمی شود افزایش نرخها توجیه دارد.

وی تاکید کرد: اگر این مصوبه بدون رضایت فرمانداری ابلاغ شده باشد غیر قانونی است و وزیر کشور می تواند این مصوبه را لغو کند.

رئیس شورای شهر تهران امروز از موافقت وزیر کشور و معاون عمرانی وزارت کشور برای اجرایی شدن مصوبه شورا در خصوص کرایه های تاکسی، مترو و اتوبوس خبر داده بود.

کرایه تاکسی و قیمت مرغ!!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اجرایی شدن نرخهای جدید کرایه تاکسی گفت: افزایش کرایه های تاکسی کمتر از میزان تورم رسمی است که از سوی بانک مرکزی اعلام شده و شهروندان مطمئن باشند اجازه نمی دهیم کرایه های تاکسی همانند قیمت مرغ بالا رود.

علیرضا دبیر با بیان اینکه ای کاش دوستانی که نگران افزایش نرخ کرایه ها هستند، تلاش کنند قیمت نان، بنزین، مرغ، گوشت و... نیز گران نشود گفت: نهادهای مسئول در مقابل افزایش قیمت همه کالاها مقاومت کنند.

وی با اشاره به افزایش هزینه های رانندگان تاکسی مانند تعمیرات، لوازم یدکی، استهلاک خودرو و... افزود: ساز و کار کمک به رانندگان تاکسی در صورت عدم افزایش نرخ کرایه ها فراهم نیست و مدیریت شهری امکان جبران این افزایش هزینه ها را ندارد و کسانی که نمی خواهند کرایه ها گران شود باید وسیله جبران آن را نیز فراهم کنند.

دبیر با بیان اینکه تورم و گرانی برای رانندگان تاکسی نیز مانند تمامی شهروندان وجود دارد گفت: اجرایی شدن نرخ کرایه های تاکسی که از دیروز انجام شده است پاسخگویی به افزایش هزینه های رانندگان تاکسی است همانطور که حقوق کارگران و کارمندان نیز افزایش پیدا کرده است

سخن آخر هر چند تلاش شورای شهر تهران در تعیین کرایه وسایل حمل و نقل عمومی نقش به سزایی در هاهنگی قیمت ها دارد، اما به نظر می رسد باید تمهیداتی برای یکسان سازی تاکسی های گردشی در نظر گرفته شود. پای صحبت مسافران کلانشهر تهران که بنشینی، همگی متفق القولند که کرایه مشخصی برای تاکسی های گردشی وجود ندارد و بر خلاف تاکسی های خطی، رانندگان این تاکسی ها هر چه بتوانند از مسافران طلب می کنند.این مسئله به ویژه حالا که موج گرانی بیداد می کند بیشتر به چشم می آید

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع:

مهر/ عصر امروز/ایلنا/ایسنا/ عصرایران