تبیان، دستیار زندگی
روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر مصیبت!

حضرت زینب

بعد از ماجرای کربلا و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی زینب کبری (صلی الله علیه و آله) در کوفه ادامه داشت تا آنکه شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم فرق مولای متقیان علی بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را شکافت. شهادت پدر و جدایی از او برای دخترش بسیار سخت و گران بود، چرا که پس از وفات جدش و شهادت مادرش، دل به پدر بسته بود و سایه مهر پدر آرامش‌بخش روح و جان داغدار او بود اما حال باید داغ دوری از پدر را بر دیگر دردهای خود بیفزاید و شاهد بی‌وفایی‌های مردم و توطئه‌های حساب شده دشمنانی چون معاویه علیه برادرش حسن بن‌علی (علیه السلام) باشد.

پس از آنکه شاهد قرارداد مظلومانه صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) با معاویه شد، به همراه برادران و خانواده‌اش به مدینه بازگشت. بانوی خردمند بنی‌هاشم به خوبی آگاه بود مردم چگونه امام معصومی چون امام مجتبی (علیه السلام) را فدای آمال و آرزوهای شیطانی خود کردند. او در رنج‌های برادر سهیم بود و شاهد خون جگر خوردن برادر و شهادت مظلومانه او، حتی اهانت به جنازه آن عزیز و از این همه درد چه داغ عظیمی بر سینه سوخته‌اش نهاده شد.

پیام رسان کربلا

روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد.

اگر چه تاریخ زندگی ایشان را از تولد تا آغاز حرکت امام حسین (علیه السلام) به سوی کربلا می‌توان به صورت پراکنده در تاریخ یافت، اما نقاط مبهم و ناگفته‌ای باقی است، گرچه سال‌های آخر زندگی آن بزرگ‌بانو، یعنی از زمانی که حرکت خود را با امام حسین (علیه السلام) آغاز کرد، روشن و با عظمت در تاریخ ماندگار شده است.

روشن‌ترین و باشکوه‌ترین دوران زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) را می‌توان دورانی دانست که در کنار سرور شهیدان، عشق و شهادت را همراهی می‌کرد

گویی مانایی نام حضرت زینب (سلام الله علیها) در تاریخ، به قیام امام حسین (علیه السلام) و نامیرایی قیام امام به پیام حضرت زینب است، زیرا یکی از روشن‌ترین ابعاد و زوایای قابل تحلیل و بررسی قیام حسینی را می‌توان از پیام زینبی برگرفت. حضرت زینب (سلام الله علیها) تاریخگوی نهضت سیدالشهدا است.

عقیله بنی‌هاشم با تاریخ کربلا در حرکت است و تمام حوادث و رخدادها با زینب کبری ارتباط دارد. بر این اساس می‌توان گفت تاریخ کربلا همان گونه که بخش عظیمی از تاریخ زندگی امام حسین (علیه السلام) را در بر دارد، بخش باشکوهی از تاریخ زندگانی این اسوه صبر را نیز تشکیل می‌دهد.

از این‌رو نمی‌توان زندگی حضرت زینب (سلام الله علیها) را بدون واقعه سترگ کربلا و جدای از آن بررسی کرد؛ گرچه فقط به گوشه‌هایی از واقعه سال 61 ه. ق که در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضرت زینب است  در بسیاری از منابع سخن به میان آمده است .

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: سایت سبطین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.