تبیان، دستیار زندگی
مۆثرترین برنامه ها نسخه های درمان دردها و بیماریهای روحی و روانی انسان امروز را می بایست در آیات آخرین کتاب آسمانی آموزه های آخرین فرستاده ی خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان طیبان راستین روح و روان بشریت جستجو کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلی ترین ریشه بیماری های روانی


رشد نامتوازن و کاریکاتوری جوامع شهری، مسابقه برای غارت و چپاول هر چه بیشتر منابع مادی و غیر مادی جهان سوم، از سوی کشورهای استعماری، متلاشی شدن بنیان خانواده ها، تأخیر ازدواج، بالارفتن آمار طلاق، اعتیاد، قتل، سرقت و .... روح و روان انسان معاصر را در هم پیچیده و شادی و نشاط و آرامش را از دایره زندگی بشری دور ساخته است


بی دین

در گذشته های نه چندان دور بلایای طبیعی، بیماریهای مهلک مانند طاعون، وبا، دیفتری، حصبه گروه گروه از آدمیان را قلع و قمع می کرد. در 100سال پیش از این امید به زندگی به 50 سال نمی رسید. زندگی در سن 55 سالگی یک رۆیا و خواب می نمود. امروزه این مشکلات و آسیب ها تا حد بسیار زیادی رفع و دفع شده، با پیشرفت و توسعه علم و دانش در عرصه های مختلف عوامل مهلک فوق از میان برداشته شده است. اما علل و عوامل دیگری پدیدار شده است که چه بسا خطرناکتر و دردناکتر از عوامل کشنده گذشته می باشند.

سکته های قلبی و مغزی، بیماری های ناشی از استرس، اضطراب، افسردگی، رفاه زدگی، رقابت های کاذب از یک سو و فقر و قحطی ناشی از استثمار و استعمار از سوی دیگری، عذاب دردناک و در عین حال مدرن و مترقی را بر جوامع بشری تحمیل نموده است.

رشد نامتوازن و کاریکاتوری جوامع شهری، مسابقه برای غارت و چپاول هر چه بیشتر منابع مادی و غیر مادی جهان سوم، از سوی کشورهای استعماری، متلاشی شدن بنیان خانواده ها، تأخیر ازدواج، بالارفتن آمار طلاق، اعتیاد، قتل، سرقت و .... روح و روان انسان معاصر را در هم پیچیده و شادی و نشاط و آرامش را از دایره زندگی بشری دور ساخته است.

مۆثرترین برنامه ها نسخه های درمان دردها و بیماریهای روحی و روانی انسان امروز را می بایست در آیات آخرین کتاب آسمانی آموزه های آخرین فرستاده ی خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان طیبان راستین روح و روان بشریت جستجو کرد.

در این اجمال به گوشه ای از آیات و توصیه های قرآنی در این خصوص می پردازیم:

1- اعتقاد به وجود خالقی توانا، حکیم، حلیم، رحیم، عادل و .... و ارتباط عاشقانه و مستمر با او خود موجب آرامش و نگرش مثبت به زندگی و آینده خواهد شد.

انسان وقتی خود را در پناه قادری توانا، دانا، بخشنده و مهربان بداند، دیگر احساس تنهایی، ضعف و ناامیدی نخواهد کرد، ترس و غم از ذهن و زندگی اش خارج خواهدشد.

انسان قرآنی زندگی دنیوی را موقت و خروج از این دنیا و وارد شدن به دنیای دیگر را یک جابجایی بزرگ و مهم دانسته و آنرا همچون تولدی دوباره و خروج از رحم این جهان و ورود به جهانی جاودان و زیبا می داند. لذا احساس خرسندی و رضایتمندی نموده و پیری و مرگ را عامل افسردگی و بیماری روانی نمی داند

آیات متعددی در قرآن در این باره آمده است که به چند نمونه اکتفا می شود:

در سوره قریش آیه 9 می خوانیم: مردم، پروردگار این کعبه را بپرستید او را که از گرسنگی سیرشان کرد و از ترس ایمنشان نمود .

در سوره ی واقعه، خداوند خود را به ما از خود ما نزدیکتر می داند(نحن اقرب الیه منکم)

و در سوره ی نساء آیه 79 به صراحت هر چه خوبی و نیکی نزد انسان از سوی خدا داده شده است (ما اصابک من حسنته فمن الله)

همچنین در سوره انعام/آیه 48، ایمان آوردندگان به خدا، وعده دور شدن غم و اندوه و ترس داده شده.

لازم به ذکر نیست که امروزه در جهان احساس تنهایی و بی پناهی و ترس و غم و اندوه از آزار دهنده ترین بیماری های روانی به شمار می آید که بدون تکیه بر تکیه گاهی محکم و جاودان درمان پذیر نخواهد بود.

2- بعد از ارتباط با خدا، تعامل سالم و سودمند با مردم، گذشت و مهربانی در ارتباط با اطرافیان، از اصلی ترین عوامل زمینه ساز سلامت روانی به شمار می آید و در این میان با دو گروه از مردم مواجه می شویم: کسانی که همسو و هم ساز با عقاید و ارزش های دینی هستند که ارتباط با آنان از بهترین عبادات و عامل مهم آرامش و سعادت و سلامت جسمی و روانی انسان محسوب می شود.

گروه دوم افرادی که مخالف ارزش ها و عقاید دینی ما هستند. و یا مسلمانانی هستند که در پاره ای مسائل و موارد با رویکرد و عملکرد دینی ما همسویی ندارند. ارتباط با این گروه اغلب در چالشی فرسآینده فرو می غلتد. دستور قرآن در این باره برخورد توأم با مدارا و تساهل است مگر آنگاه که عناد ورزیده و علیه مقدسات قیام کنند.

در سوره ی مۆمنون آیه 96 چنین می خوانیم: ادفع بالتی هی احسن السیته. بدی را با بهترین راه و روش دفع کن (و پاسخ بدی را به نیکی بده).

در حال عبادت

و نیز در سوره ی طه آیه 44 آمده است: قولا له قولا لینا لعله تیذکرا و یخشی – با نرمی با او سخن بگویید شاید متذکر شود یا از خدا بترسد . 

رابطه توأم با مدارا و ملایمت با افراد بی ادب علاوه برایجاد آرامش و تضمین سلامت و بهداشت روانی ما طرف مقابل را نیز مجاب و مۆدب و متقاعد خواهد ساخت.

3- افراط و تفریط از عوامل عمده نا آرامی، ناکامی و گرفتارشدن در دام مهلک احساسات و عواطف آزار دهنده است. یخ زدگی و سوختگی هر دو کشنده و مرگ آفرینند. معتدل و ملایم بودن با پختگی و سلامت و سعادت همراه است.

اینجاست که امت اسلامی در آموزه های دینی امت وسط و رسالت انبیاء و ائمه اطهار تبلیغ و ترویج عدالت و اعتدال در زندگی است. (اعراف /31)

4- ازدواج و ارتباط عاشقانه، عاقلانه و خداپسندانه با همسر و فرزندان نیز از پیش نیازهای بسیار مهم و مۆثر سلامت و بهداشت روان می باشد. در آیات و روایات اسلامی ازدواج و تشکیل خانواده (البته با معیارهای صحیح) موجب رشد و تعالی فکری، افزایش کار و تلاش و تولید، استقلال و ثبات شخصیت و آرامش و دوستی و مودت دانسته شده است. (سوره روم/آیه21)

مرد و زن هر یک به تنهایی بخشی از قابلیت ها، توانایی ها  و ویژگی های مهم انسانی را دارا می باشند. که با ازدواج به تکمیل و تعالی یکدیگر می پردازند. تأمین و تضمین نیازهای غریزی، جنسی، عاطفی، تنها از راه ازدواج مقدور و میسّر خواهد بود.

افراط و تفریط از عوامل عمده ناآرامی، ناکامی و گرفتارشدن در دام مهلک احساسات و عواطف آزار دهنده است. یخ زدگی و سوختگی هر دو کشنده و مرگ آفرینند. معتدل و ملایم بودن با پختگی و سلامت و سعادت همراه است

مقاومت در برابر این تمایل غریزی، فطری موجب ناکامی، ناآرامی، احساس تنهایی، استرس و افسردگی که از بیماریهای و دردهای گزنده روحی و روانی به شمار می آیند خواهد شد.

5- دنیا را مزرعه و مدرسه دانستن و عدم دلبستگی و آلودگی به زخارف و زرق و برق دنیا از دیگر عوامل مهم تضمین بهداشت روانی می باشد. انسان آشنا به آیات و روایات و سیره معصومین دنیا را شایسته وابستگی و دلبستگی نمی داند. (یونس/7 – توبه/38 – کهف/46) بلکه دنیا را محل کار و تلاش و امتحان می داند. (قصص/73و77 – بقره/124و155)

6- انسان قرآنی و الهی سختی ها و مشکلات را عامل رشد و تعالی و توانایی خود می داند در حالیکه امروزه بسیاری در برابر مشکلات احساس ضعف و زبونی و خودباختگی نموده و در یأس و ناامیدی، ناله های جانکاه سرداده و خود و اطرافیان خود را در فضای آلوده ی سکون و بی حالی به مرگ تدریجی مبتلا ساخته اند.

آنچه از آیات و روایات برمی آید این است که با مطالعه و مشاوره و مجاهده راهها همواره، سختی ها آسان، چشم ها بینا، جان ها پرتوان خواهد. (سوره انفال/29 – عنکبوت/69 – بقره/185)

انسان قرآنی سختی ها و رنج ها ی این جهان را امری اجتناب ناپذیر و لازم می داند.(انشقاق/6)

7- مرگ در پایان زندگی داشتن، پوچی، بی هدفی، ناامیدی، افسردگی و دهها بیماری و ناراحتی روحی و روانی را برانسان تحمیل می کند.

انسان قرآنی زندگی دنیوی را موقت و خروج از این دنیا و وارد شدن به دنیای دیگر را یک جابجایی بزرگ و مهم دانسته و آنرا همچون تولدی دوباره و خروج از رحم این جهان و ورود به جهانی جاودان و زیبا می داند. لذا احساس خرسندی و رضایتمندی نموده و پیری و مرگ را عامل افسردگی و بیماری روانی نمی داند. (نسا/ 78 – بقره/28).

                                                                                                                                                احمد رزاقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.