تبیان، دستیار زندگی
اسرائیل در حال تخریب روند مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب است و بیم آن می‌رود در صورتی که این مذاکرات به شکست بینجامد، ایران بخواهد عملیات تلافی‌جویانه‌ای در برخی پایتخت‌های جهان علیه مراکز دیپلماتیک اسرائیلی انجام دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی نتانیاهو از شکست در برابر ایران


اسرائیل در حال تخریب روند مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب است و بیم آن می‌رود در صورتی که این مذاکرات به شکست بینجامد، ایران بخواهد عملیات تلافی‌جویانه‌ای در برخی پایتخت‌های جهان علیه مراکز دیپلماتیک اسرائیلی انجام دهد.

نتانیاهو

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 همچنان ادامه دارد و وارد مرحله تازه‌ای شده است، روزنامه عبری یدیعوت احرونوت، گزارش داده است که در سایه مذاکرات هسته‌ای ایران، اسرائیل به سفارت‌خانه‌ها، نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های خود در خارج هشدار داده است که تدابیر لازم برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی از سوی ایران را اتخاذ کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، الکس فیشمن، تحلیلگر امور نظامی که ید طولایی در نهادهای امنیتی اسرائیلی نیز دارد با استناد به منابع آگاه به یدیعوت احرونوت گفته است که این نگرانی‌ وجود دارد که ایران بخواهد در کشورهای خارجی علیه مراکز، نمایندگی‌ها و سفارت‌خانه‌های اسرائیل یا نهادهای یهودی وابسته به آن عملیاتی را انجام دهد. به ادعای وی اطلاعاتی به دست آمده که نشان می‌دهد تهران آموزش‌ها و دستورات لازم برای انجام چنین اهدافی را تدارک دیده است. به گفته وی این عملیات می‌تواند مشابه همان حوادثی که سه ماه پیش در مقابل سفارت‌‌خانه‌های اسرائیل در دهلی نو و گرجستان که هم‌زمان انجام شد و سفارت‌خانه اسرائیل در تایلند که یک روز بعد از آن به وقوع پیوست، باشد.

بنا به این گزارش اسرائیل در حال تخریب روند مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب است و بیم آن می‌رود در صورتی که این مذاکرات به شکست بینجامد، ایران بخواهد عملیات تلافی‌جویانه‌ای در برخی پایتخت‌های جهان علیه مراکز دیپلماتیک اسرائیلی انجام دهد.

یدیعوت احرونوت همچنین می‌نویسد: به رغم این که ایران مذاکرات جدی‌ای را با 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای‌اش آغاز کرده و احتمال این که دو طرف به توافقات ملموسی برسند، وجود دارد و در عین حال این مساله باعث شده تا صحبت از گزینه نظامی در مجامع جهانی کمتر شود ولی تهران به هیچ وجه به غربی‌ها اعتماد ندارد و هنوز به امکان استفاده غرب یا متحدانش از گزینه نظامی به صورت جدی می‌نگرد و آمادگی خود را برای دفع هر گونه حمله‌ای افزایش می‌دهد

فیشمن هدف دوم اسرائیل از صدور این هشدار را تلاش برای ایجاد زمینه‌های اولیه برای استفاده از گزینه نظامی و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست و بروز ناامیدی در مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب می‌داند و می‌گوید: احتمال این که پس از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران سفارت‌خانه‌های آن بیش از پیش مورد تهدید قرار بگیرند، وجود دارد.

وی همچنین می‌گوید: علاوه بر آن اسرائیل از آن می‌ترسد که تهران بخواهد درصدد تلافی حملات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای‌اش بر آید که در سال‌های اخیر انجام داده است.

به گفته منابع آگاه اسرائیلی، ایران از قدرت و نفوذ بسیار بالایی در منطقه امریکای جنوبی و کشورهای اسلامی برخوردار است. به خصوص پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نفوذ ایران در میان کشورهایی که سابقا گرایش به شوروی داشتند، بسیار افزایش یافته و ایران توانسته است به آسانی جای خالی شوروی را برای آنها پر کند. از این رو اگر ایران بخواهد عملیات تلافی‌جویانه‌ای علیه اسرائیل انجام دهد بهترین جا برایش همان مناطق خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو

این تحلیلگر نظامی و زبده در امور امنیتی همچنین می‌گوید: منابع آگاه می‌گویند که تلاویو سفیر خود در آذربایجان را که اخیرا تحت فشار تهران و از ترس برخورد ایران با او در پی خرید تسلیحاتی 2.1 میلیارد دلاری آذربایجان از اسرائیل از این کشور فراخوانده بود، مجددا به محل ماموریتش باز گردانده اگر چه تصور می‌کند که در دسترس‌ترین کشور برای ایرانی‌ها در برخورد با اسرائیل می‌تواند آذربایجان باشد.

یدیعوت احرونوت همچنین می‌نویسد: به رغم این که ایران مذاکرات جدی‌ای را با 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای‌اش آغاز کرده و احتمال این که دو طرف به توافقات ملموسی برسند، وجود دارد و در عین حال این مساله باعث شده تا صحبت از گزینه نظامی در مجامع جهانی کمتر شود ولی تهران به هیچ وجه به غربی‌ها اعتماد ندارد و هنوز به امکان استفاده غرب یا متحدانش از گزینه نظامی به صورت جدی می‌نگرد و آمادگی خود را برای دفع هر گونه حمله‌ای افزایش می‌دهد.

این روزنامه عبری سپس به گزارش روزنامه امریکایی تایم اشاره می‌کند که نوشته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از شکست هر گونه عملیات جاسوسی علیه ایران توسط سازمان امنیتی موساد نگران است، به ویژه این که فعالیت‌های موساد در ایران به شدت کاهش یافته و این مساله احتمال شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در برابر ایران را بیش از پیش افزایش داده است. مسئولان امنیتی اسرائیلی می‌گویند که از توانایی‌های موساد در ماه‌های اخیر برای انجام هر گونه عملیات تروریستی علیه برنامه هسته‌ای ایران به شدت کاسته شده و نتانیاهو از بروز یک آبروریزی بزرگ در این زمینه هراسان است. بنا به این گزارش در حال حاضر توانایی‌های اسرائیل به اندازه‌ای کاهش یافته که از انجام هر گونه تجسسی علیه ایران و تاسیسات هسته‌ای‌اش به شدت ناتوان است. نتانیاهو از آن می‌ترسد که چنین شکستی باعث شود تا روند تعامل غرب با ایران به نفع تهران تمام شود و تلاویو به عنوان یک بازنده تنها نظاره‌گر میدان بماند.

بخش سیاست تبیان

منبع:دیپلماسی ایرانی