تبیان، دستیار زندگی
گواردیولا شب گذشته با کسب یک جام دیگر از بارسا جدا شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر قهرمانی‌های گواردیولا در بارسا


گواردیولا شب گذشته با کسب یک جام دیگر از بارسا جدا شد

گواردیولا

" فعلا می خواهم استراحت کنم اما اگر باشگاهی بتواند من را وسوسه کند، بار دیگر مربیگری خواهم کرد." زمانی که گواردیولا خبر رسمی جدایی اش از بارسا را اعلام کرد، خبر از استراحت یک ساله اش داد اما صحبت هایش پیش از دیدار مقابل اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا دل ری تردیدها در مورد آینده او را افزایش داد. اکنون این سوال مطرح است که آیا مربیگری در باشگاهی به غیر از بارسا می تواند برای او که به همه افتخارات ممکن دست پیدا کرده، وسوسه کننده باشد؟ آیا او را بار دیگر در حال هدایت یک تیم خواهیم دید؟ هر اتفاقی که رخ بدهد، گواردیولا با 14 جامی که در 4 سال گذشته در بارسا کسب کرد، شمایلی اسطوره ای از خود به جا گذاشت. مطمئنا رکورد او تا سال ها شکسته نخواهد شد و دوران حضور او در بارسا، به عنوان یکی از درخشان ترین فصول تاریخ باشگاه در یادها خواهد ماند. در اینجا نگاهی کوتاه خواهیم داشت به 4 فصل حضور گواردیولا در بارسا و جام هایی که او برای باشگاه کاتالانی به ارمغان آورد.

لالیگا 09-2008

وقتی بارسا در دو دیدار ابتدایی با گواردیولا مقابل نومانسیا و راسینگ سانتاندر تنها به یک امتیاز دست پیدا کرد، کمتر کسی فکر می کرد که این تیم در پایان فصل همه جام های ممکن را از آن خود کند. نقطه عطف این رقابت ها برای بارسا و گواردیولا، پیروزی 6-2 مقابل رئال در سانتیاگو برنابئو بود. با این پیروزی بارسا قهرمانی اش را قطعی کرد تا بعد از دو فصل ناکامی، بار دیگر جام به نوکمپ برگردد.

کوپا دل ری 2009

شاگردان گواردیولا با عبور از اتلتیکو مادرید، اسپانیول و مایورکا، پای به دیدار نهایی مقابل بیلبائو گذاشتند. اگرچه دیدار تحت تاثیر شعارهای تماشاگران در ابتدای بازی و سرو صدای آنها در هنگام پخش سرود ملی اسپانیا قرار گرفت، اما آبی و اناری ها با نتیجه 4-1 حریف را شکست دادند تا دومین قهرمانی بارسای گواردیولا هم بدون حرف و حدیث رقم بخورد.

پپ گواردیولا سرمربی بارسلونا

چمپیونزلیگ 2009

هر چقدر دو قهرمانی ابتدایی گواردیولا در بارسا بدون حرف و حدیث بود، قهرمانی آنها در چمپیونزلیگ با اما و اگرهای بسیار روبرو شد؛ جنجال هایی که به خاطر داوری داور نروژی دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی مقابل چلسی به وجود آمد. تام هنینگ اووربو با داوری پر حرف و حدیثش که در آن چند خطای واضح بازیکنان بارسا در محوطه جریمه شان را اعلام نکرد، موجب حذف آبی ها شد تا بارسا در فینال حریف منچستریونایتد شود. در فینال کاتالان ها کار سختی مقابل مدافع عنوان قهرمانی نداشتند و بارسا برای دومین بار در چهار سال قهرمانی چمپیونزلیگ شدند.

سوپرکاپ اسپانیا 2009

بارسا که در هر دو جام داخلی به قهرمانی رسیده بود، برای دیدار سوپرکاپ مقابل بیلبائو، نایب قهرمان کوپا دل ری قرار گرفت. دیدار رفت در سن مامس با پیروزی 2-1 بارسا به پایان رسید و در دیدار برگشت هم کاتالان ها 3 بار دروازه حریف را باز کردند تا با اقتدار به یک جام دیگر برسند؛ چهارمین جام گواردیولا در بارسا.

سوپرکاپ اروپا 2009

در طول دوران حضور گواردیولا در بارسا، تیم او همیشه مقابل تیم های شرق اروپا مشکل داشت که معروف ترین آن شکست مقابل روبین کازان در نوکمپ در مرحله گروهی چمپیونزلیگ بود. آنها در سوپرکاپ اروپا در سال 2009 نیز برابر شاختار دونتسک دچار مشکل شدند و به سختی و با گل دقیقه 115 پدرو جام را تصاحب کردند.

بعد از قهرمانی در همه جام های داخلی و اروپایی، نوبت فتح جام باشگاه های جهان بود. بارسا در نیمه نهایی آتلانته مکزیک را شکست داد و سپس در دیدار فینال استودیانتس آرژانتین را از پیش رو برداشت. این قهرمانی کلکسیون گواردیولا را در همان اولین فصل حضورش در بارسا تکمیل کرد

جام باشگاه های جهان 2009

بعد از قهرمانی در همه جام های داخلی و اروپایی، نوبت فتح جام باشگاه های جهان بود. بارسا در نیمه نهایی آتلانته مکزیک را شکست داد و سپس در دیدار فینال استودیانتس آرژانتین را از پیش رو برداشت. این قهرمانی کلکسیون گواردیولا را در همان اولین فصل حضورش در بارسا تکمیل کرد.

لالیگا 10-2009

اگرچه دومین فصل حضور گواردیولا در بارسا به اندازه فصل اول پر از قهرمانی و جام نبود اما قهرمانی آنها در لالیگا با اقتدار بیشتری رقم خورد. کسب 99 امتیاز در 38 دیدار، تنها یک شکست در سراسر فصل و دو پیروزی مقابل رئال کافی بود تا کاتالان ها از سرمربی جوان شان راضی باشند.

گواردیولا سرمربی تیم فوتبال بارسلونا

سوپرکاپ اسپانیا 2010

بارسا در دیدار سوپرکاپ مقابل سویا قرار گرفت و اگرچه در دیدار رفت 3-1 شکست خورد اما در دیدار برگشت 4-0 به پیروزی رسید تا هشتمین جام بارسا با گواردیولا با عبور از سد آندلسی ها به رقم بخورد.

لالیگا 11-2010

شیرین ترین قهرمانی لالیگای بارسا در زمان گواردیولا؛ رئالی ها برای پایان دادن به سلطه بارسا، مورینیو را به خدمت گرفتند اما آقای خاص در اولین تقابل با آبی و اناری ها، سنگین ترین شکست دوران حرفه ای اش را تجربه کرد؛ شکست 5-0 در نوکمپ که برای مدت ها کاتالان ها را غرق غرور کرده بود. بارسای گواردیولا برای سومین بار پیاپی قهرمان لالیگا شد تا تعداد قهرمانی های کاتالان ها در این رقابت ها به 21 برسد.

چمپیونزلیگ 2011

یک قهرمانی دیگر در چمپیونزلیگ و البته یک جنجال دیگر. البته این بار به جز رئالی ها کسی قهرمانی بارسا را زیر سوال نبرد. دو رقیب اسپانیایی در نیمه نهایی چمپیونزلیگ مقابل هم قرار گرفتند و اخراج په په به دلیل خطا روی پای دنی آلوس موجب شد تا مورینیو تمام دستاوردهای مربیگری گواردیولا را زیر سوال ببرد. اما پیروزی مقتدرانه بارسا مقابل منچستریونایتد در فینال، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت.

سوپرکاپ اسپانیا 2011

دو تقابل جنجالی دیگر مقابل رئال؛ دو تیم در دیدار رفت در سانتیاگو برنابئو به تساوی 2-2 رسیدند تا دیدار برگشت در نوکمپ به اوج هیجان برسد. در دیدار برگشت بارسا 3-2 به پیروزی رسید تا بار دیگر مورینیو و رئال مقابل بارسا و گواردیولا زانو بزنند. مورینیو با فرو کردن انگشتش در چشم تیتو ویلانووا، دستیار نه چندان شناخته شده آن زمان گواردیولا، جنجالی ترین صحنه آن دیدار را رقم زد.

سوپرکاپ اروپا 2011

بعد از دو سال، شاگردان گواردیولا بار دیگر پای به ورزشگاه لویی دوم موناکو گذاشتند و این بار برابر پورتو، قهرمان لیگ اروپا، ایستادند. در روز درخشش اینیستا که عنوان بهترین بازیکن میدان را به خود اختصاص داد، مسی و فابرگاس گلزنی کردند تا تعداد جام های گواردیولا در آغاز چهارمین فصل حضورش در بارسا به 12 برسد؛ بالاتر از کرویف اسطوره ای.

جام باشگاه های جهان 2011

هرچند بارسا در اولین دیدار جام مقابل السد قطر، داوید ویا را از دست داد اما در نهایت با دو پیروزی 4-0 قهرمانی اش در این رقابت ها را تکرار کرد. قهرمانی قبلی در ابوظبی رقم خورده بود و این بار کاتالان ها دریوکوهاما جشن قهرمانی گرفتند.

کوپا دل ری 2012

چهاردهمین قهرمانی گواردیولا در آخرین دیدار او روی نیمکت بارسا. پیروزی 3-0 مقابل بیلبائو در ویسنته کالدرون مادرید، پایان عصر طلایی مردی بود که آبی و اناری ها را به محبوب ترین تیم دنیا تبدیل کرد.

بخش ورزشی تبیان

منبع:گل