تبیان، دستیار زندگی
قهرمان ششمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال كشور در فصل جدید آغاز چندان موفقی نداشت، با این حال سرمربی این تیم معتقد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیم ملی و پرسپولیس ؛ آرزوهای علی دایی

علی دایی سرمربی تیم فوتبال سایپا

قهرمان ششمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال كشور در فصل جدید آغاز چندان موفقی نداشت، با این حال سرمربی این تیم معتقد است كه تیمش در این فصل به دنبال دومین قهرمانی متوالی در فوتبال ایران خواهد بود.

علی دایی در گفت ‌و گویی از رویاهای بلند پروازانه، آینده كاری و حتی درد دل‌هایش صحبت كرد كه در ادامه می‌آید:

* عملكرد سایپا در آغاز لیگ هفتم علاقه‌مندان به این تیم را در مورد آینده نگران ساخته، شما نگران نیستید؟

- آنچه در تمرینات می‌بینم شرایط بسیار خوب بازیكنان است، تاكنون در بازی‌هایی شكست خورده‌ایم كه مستحق آن نبودیم.

اما، وقتی می‌پذیریم كه فوتبال برد و باخت دارد و زیبایی آن نیز به همین اتفاقات است جایی برای نگرانی نمی‌ماند. در حال حاضر بر روی نقاط ضعف‌مان كار می‌كنیم و امید بسیاری دارم كه به زودی زود تیم ما شكل كامل می‌گیرد و سایپایی می‌شود كه همه آن را دوست دارند. به نظر من بازیكنان تیم به هماهنگی بیشتری نیاز دارند.

* دلیل این ناهماهنگی چیست؟ آیا در یارگیری ناموفق بودید؟

- زمانی كه ما چند بازیكن را تنها 5، 6 روز مانده به آغاز رقابت‌ها در اختیار می‌گیریم، طبیعی است كه هماهنگی این نفرات با تیم زمان ببرد، البته بیشترین تحول در خط حمله بود چرا كه من، خلیلی و مومن‌زاده به عنوان سه مهاجم اصلی و ثابت فصل گذشته دیگر حضور نداریم و با توجه به تغییرات در این خط، مشكل اصلی ما نیز از همین نقطه است. ضمن آنكه یكی، دو گزینه برای خط حمله در نظر داشتیم كه نتوانستیم آنها را جذب كنیم اما، در حال حاضر با چند بازیكن در حال مذاكره هستیم تا خط حمله را تقویت كنیم. با این وجود من به آینده بسیار امیدوارم و اطمینان دارم زمانی كه گلزنی‌های خط حمله سایپا آغاز شود بار دیگر دست نیافتنی می‌شویم.

* سایپا لیگ ششم قدرتمندتر بود یا سایپا لیگ هفتم؟

- معتقدم در این فصل سایپا تیم بهتری است.

* قهرمانان لیگ برتر تاكنون در لیگ قهرمانان آسیا موفق نبوده‌اند، آیا سایپا این طلسم را می‌شكند؟

- بسیار زود است كه در این مورد صحبت كنم، ابتدا باید به دنبال تثبیت موقعیت در لیگ برتر باشیم. بازی‌های لیگ به ما كمك می‌كند تا به طور كامل برای لیگ قهرمانان آسیا آماده شویم و نقاط ضعف و قوت تیم را تشخیص دهیم. قصد ندارم پیش‌بینی كنم اما، نباید با چند نتیجه در ابتدای لیگ درمورد سایپا قضاوت كرد، اگر قرار بود ما تمام بازی‌هایمان را ببریم فصل پیش باید با 100 امتیاز قهرمان می‌شدیم، زمانی ما 8 امتیاز از استقلال پیش بودیم در هفته‌های پایانی آنها با 4 امتیاز جلوتر بودند و در نهایت سایپا قهرمان شد، این فوتبالی است كه از آن صحبت می‌كنیم. من نیز قبول دارم كه سایپا افت كرده اما، به كارم و تیمم اعتقاد دارم و اینكه می‌توانیم در لیگ آسیا نیز قهرمان شویم.

علی دایی سرمربی تیم فوتبال سایپا

* آیا بین لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اولویت گذاری كرده‌اید؟

- ما قهرمانی در هر سه جام را می‌خواهیم، چرا كه سایپا در فصل گذشته نشان داد توانایی‌های بسیاری دارد. در سایپا "نشد" معنی ندارد. ما می‌خواهیم نخستین تیمی باشیم كه دو قهرمانی پیاپی در لیگ برتر به دست می‌آورد. ضمن آنكه معتقدیم می‌توانیم قهرمانی در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را نیز بدست آوریم.

* با این حال زمزمه‌های احتمال بركناری شما در صورت تداوم نتایج ضعیف سایپا به گوش می‌رسد؟

- مدیران سایپا همان هفته‌ی نخست می‌توانستند من را اخراج كنند با سایپا قرارداد مادام العمر امضا نكرده‌ام كه بخواهم نگران باشم. این حق سایپا است كه هر زمان خواست به قرارداد یك ساله‌اش با من پایان دهد. اما تاكنون چنین صحبتی نبوده است. هر زمان كه من را نخواهند بدون كوچكترین مشكلی با یكدیگر خداحافظی می‌كنیم و من به سراغ كارم می‌روم. حتی اگر همین الان نیز به من بگویند از تیم بروم من این كار را می‌كنم. اما اطمینان دارم كه به زودی شرایط سایپا خوب می‌شود.

* بعضی از بازیكنانی كه در این فصل از سایپا جدا شدند در اظهاراتی سیاست‌های باشگاه را مورد انتقاد قرار دادند.

- در هر صورت جدایی بازیكنانی چون یزدانی، مومن‌زاده و خلیلی سیاست‌های باشگاه بوده است. آنها برای تیم زحمت بسیاری كشیدند و آرزوی قلبی من موفقیت آنهاست. طی یكسال گذشته ما بدون كوچكترین مشكل در كنار یكدیگر فعالیت كرده‌ایم و تمامی آنها در قهرمانی سایپا نقش موثر داشته‌اند. اما، متاسفانه به دلیل عدم توافق مالی آنها از سایپا رفتند. این بازیكنان در لیست من حضور داشتند اما با باشگاه كنار نیامدند، در هر صورت من با هیچ كدام از این بازیكنان مشكلی ندارم. حتی با حمید فرزانه كه كار غیرحرفه‌ای انجام داد و در شرایطی كه قرار بود با سایپا بماند با صبا باتری مذاكره كرد. در هر صورت ما به بازیكنانی نیاز داریم كه دلشان با سایپا باشد و هر زمان كه بازیكنی دلش با سایپا نبود برای ماندن به وی اصرار نمی‌كنیم.

* آیا در صورت بهتر نشدن نتایج ممكن است علی دایی به دنیای فوتبال بازگردد؟

- به هیچوجه دیگر بازی نمی‌كنم، من مربی هستم و سعی می‌كنم مشكلاتی را كه بوجود آمده است با بازیكنانی كه به زودی به خدمت خواهیم گرفت جبران كنیم.

* به تازگی در كلاس‌های مربیگری شركت كرده‌اید، این كلاس‌ها چگونه بود و به چه عنوانی بر روی نیمكت سایپا خواهید نشست؟

- من دركلاس‌های B آسیا شركت كردم كه فوق‌العاده عالی بود و به همین دلیل از "محصص" مسوول كمیته‌ی آموزش فدراسیون فوتبال تشكر می‌كنم. چرا كه فرصت بسیار خوبی برای افزایش سطح علمی من بود. قصد دارم تا در آینده نیز مدرك A مربی‌گری را بگیرم و در دوره‌های مربی‌گری در داخل یا خارج از ایران شركت كنم. ضمن آن كه اكنون با مدرك B می‌توانم به عنوان مربی بر روی نیمكت سایپا بنشینم.

* علی دایی سابقه‌ی كار با مربیان بزرگی را دارد. آیا این موضوع تاثیرش را در كار شما نشان می‌دهد؟

- من از زمان حضور در فوتبال اروپا نكات بسیاری یاد گرفته‌ام و از هر زمان و موقعیتی نیز برای یادگیری استفاده می‌كنم. در هر صورت این شانس را داشته‌ام كه هم از نظر تجربی و هم از نظر علمی سطح داشته‌های خود را افزایش دهم. اما هیچ گاه برای دانستن كافی نیست و باید اطلاعات خود را افزایش دهم. اكنون نیز در زمینه‌ی علمی قصد دارم تا پس از گرفتن مدرك فوق لیسانس تربیت بدنی دكترای این رشته را بگیریم و از هر فردی كه كوچكترین نكته‌ای را به من آموزش دهد قدردانی می‌كنم.

* شما به عنوان بازیكن جام جهانی، فینال لیگ قهرمانان اروپا و موفقیت‌های دیگری را تجربه كرده‌اید كه شاید آرزوی هر بازیكنی باشد، اكنون به عنوان یك مربی چه آرزوهایی در سر دارید؟

- آرزوهای بسیار بزرگی دارم كه امیدوارم با سعی و تلاش به آنها برسم. من در آغاز راه مربیگری قرار دارم و امیدوارم در آینده با آنچه كه فرا می‌گیرم بتوانم موفق‌تر شوم. در هر صورت رویاهای بزرگی در سر دارم كه با امید به خدا می‌خواهم به آنها برسم.

* آیا مربی‌گری در پرسپولیس و حتی تیم ملی جزو این آرزوها نیست؟

- من پرسپولیس را كه سال‌ها با عشق در آن بازی كرده‌ام بسیار دوست دارم و بیشتر از آن تیم ملی ایران را كه هرچه دارم از آن دارم، بخصوص لطف مردم را. اكنون بسیار دوست دارم كه بتوانم روزی به پرسپولیس كمك كنم و موجب افتخارم خواهد بود تا هدایت تیم ملی را برعهده بگیرم اما، اكنون سرمربی سایپا هستم و تمام فكر و ذكرم سایپا است. با این حال طبیعی است كه سرمربیگری در تیم ملی جزئی از آرزوهای من باشد.

* ممكن است علی دایی روزی مدیریت در فوتبال را نیز تجربه كند؟

- برای این پیش‌بینی بسیار زود است. در هر صورت باید علم خود را افزایش دهم تا بتوانم در جایی كه می‌توانم به فوتبال كمك كنم.

* آیا یك آنالیزور در عرصه‌ی فنی یك تیم نیز صاحب نظر است؟

- در سال‌هایی كه در فوتبال اروپا بودم آنالیزور بیشتر به عنوان ابزاری در اختیار مربی بود و در كار فنی دخالتی نمی‌كرد. این سرمربی است كه تصمیم نهایی را می‌گیرد.

* قطبی به عنوان آنالیزور تیم ملی كره جنوبی اكنون سرمربی پرسپولیس است. آیا وی می‌تواند به پرسپولیس كمك كند؟

- من برای قطبی آرزوی موفقیت دارم. شناختی از كار وی و تجربیات گذشته‌اش ندارم كه بخواهم درمورد وی اظهار نظر كنم. اما، اگر باشگاه ابزار لازم را در اختیار این مربی قرار دهد و تا آخر از وی حمایت كند قطبی می‌تواند در پرسپولیس موفق شود. آرزوی من موفقیت تمامی مربیان ایران است اما، درمورد پرسپولیس عده‌ای دوست ندارند كه سرمربی این تیم موفق شود. من در آخرین سال حضورم در این باشگاه زمانی كه بگوویچ سرمربی بود، شاهد اتفاقات بسیاری بودم كه امیدوارم این بار كاشانی اجازه ندهد همان حاشیه‌ها تكرار شود و افرادی بتوانند در كار سرمربی پرسپولیس دخالت كنند. در این صورت پرسپولیس می‌تواند جزء مدعیان قهرمانی لیگ برتر باشد.

* انتخابات فدراسیون فوتبال در راه است. چه تحلیلی از این انتخابات دارید؟ به نظر شما مدیر ورزشی بهتر است یا غیرورزشی؟

- در مورد انتخابات نظر خاصی ندارم. چرا كه نمی‌دانم چه كسانی كاندیدا می‌شوند. امیدوارم فردی كه رییس فدراسیون می‌شود با قدرت و مستقل باشد، تا آن اندازه كه بتواند با قدرت و نظر خودش تصمیم‌گیری كند. عقیده ندارم كه مدیر آینده‌ی فدراسیون باید به طور قطعی ورزشی باشد. چرا كه در باشگاه بارسلونا و یا سایر باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان مدیرانی كه خود ورزشكار نبوده‌اند حضور دارند كه بسیار موفق هستند. اما، مدیر آینده‌ی فدراسیون فوتبال اگر ورزشی نباشد باید از مشاوران خوب ورزشی بهره‌مند شوند.

* چه پیشنهادی برای رییس آینده‌ی فدراسیون فوتبال دارید؟

- برنامه‌ریزی درست می‌تواند كمك بسیاری به فوتبال ایران كند. آیین نامه‌ی انضباطی و نقل و انتقالات فوتبال نیازمند بازنگری كارشناسی است. در حال حاضر فصل نقل و انتقالات تا پنج روز مانده به آغاز رقابت‌ها ادامه دارد و بدین ترتیب بازیكنان می‌توانند برای باشگاه‌ها شرایط مختلفی بگذارند و در نهایت نیز به قول خود عمل نكنند، بهتر است فصل نقل و انتقالات یك ماه پیش از آغاز لیگ به پایان برسد. در هر صورت مهمترین نیاز فوتبال ما تقویم برنامه‌ریزی شده است.

* اظهارات‌تان در مورد نقل و انتقالات آیا به موضوع حمید شفیعی ارتباط دارد؟

- درمورد شفیعی هیچ صحبتی با این بازیكن نداشته‌ام و به هیچ عنوان در جریان جذب وی در سایپا و یا رفتنش به استقلال نبودم. در هر صورت شفیعی دلش با استقلال بود و اگر به سایپا نیز می‌آمد نمی‌توانست برای ما مثمرثمر باشد.

علی دایی به تیم ملی و پرسپولیس می اندیشد

* تاكنون در مورد تیم ملی كمتر صحبت كرده‌اید اما، به تازگی از قول شما عنوان شد كه نتایج تیم ملی در جام ملت‌ها همه چیز را روشن كرد. در این مورد واضح‌تر صحبت كنید؟

- من چنین جمله‌ای نگفتم. البته در مورد تیم ملی صحبت كردم. اما با این حال صحبت كردن درمورد مسائل حاشیه‌ای را مفید نمی‌دانم، پس از جام ملت‌ها حرف‌های بسیاری در مورد تیم ملی زده شد اما، زمانی كه كسی نه به این حرف‌ها گوش می‌كند و نه عمل می‌كند، دیگر این اظهارات فایده‌ای ندارد. من اعتقاد دارم كه حقایق بسیاری روشن شده است، با این حال نمی‌خواهم در مورد تیم ملی زیاد صحبت كنم. چرا كه در این شرایط بیهوده است.

* با این حال نتایج منفی در هر تیمی انتقاد را در پی دارد. آیا شما انتقاداتی كه از تیم ملی شد را منصفانه می‌دانید؟

- زمانی كه تیمی بد كار می‌كند معلوم است كه بازتاب منفی دارد. زمانی كه سایپا نتیجه نمی‌گیرد من انتظار تعریف و تمجید ندارم. در هر صورت افرادی كه از تیم ملی انتقاد می‌كنند نیز همین موضوع را در نظر می‌گیرند. برخوردهایی كه پس از جام جهانی آلمان با من شد بسیار بدتر بود. پس از 13 سال كه با عشق برای تیم ملی بازی كردم برخوردی با من شد كه انتظارش را نداشتم و شاید با هیچ فرد دیگری در این مملكت چنین برخوردی نشده است. در آن زمان سرمربی تیم ملی اعلام كرد كه من در تاكتیك بازی وی جایی ندارم و رسانه‌ها، صدا و سیما شروع به انتقاد از من كردند، با این حال تاریخ همیشه می‌ماند و آن كسی كه سرش را بالا آورد و با اعتقاد به كارش ادامه داد، من بودم. پس از 13 سال برخوردی با من شد كه یك صدم آن با قلعه‌نویی صورت نگرفت. در هر صورت من با سرمربی تیم ملی مشكلی ندارم و امیدوارم اگر قلعه‌نویی در تیم ملی می‌ماند موفق شود. چرا كه موفقیت مربیان ایرانی را دوست دارم. من دشمن قلعه‌نویی نیستم، بلكه تنها نظراتی را كه تصور می‌كنم برای فوتبال ایران مفید است، بیان می‌كنم.

* آیا قلعه‌نویی در جام ملت‌ها موفق نبود؟

- بهتر است از منتقدان ایشان سوال كنید، در این مورد من بسیار كم صحبت كرده‌ام. اما، نتایج خود گویا است. تیم ملی آرزو و امید 70 میلیون نفر بوده است و زمانی كه نتیجه نگیرد نباید انتظار تعریف داشت. اگر من در سایپا ناموفق باشم در كل شاید یك میلیون نفر نیز ناراحت نشوند، چرا كه در اینجا علی دایی یا یك باشگاه شكست خورده است اما، زمانی كه تیم ملی نتیجه نگیرد یك ملت 70 میلیون نفری سرخورده می‌شود و باید چهار سال دیگر برای موفقیت انتظار بكشند.

* در مورد عضویت‌تان در كمیته‌ی فوتبال فیفا توضیح دهید؟

- من عضو كمیته‌ی فوتبال فیفا هستم، جایی كه بزرگان فوتبال چون بكن بائر در آن حضور دارند. البته هنوز در جلسات این كمیته شركت نكرده‌ام و به تازگی مداركم را برای آنها ارسال كرده‌ام. منتظرم تا پس از شركت در نخستین جلسه با وظایفم در این كمیته آشنا شوم.

* رابطه علی دایی با مطبوعات چگونه است؟

- مطبوعات نقش بزرگی در سازندگی و تخریب دارند. من از مطبوعات صدمه بسیاری خورده‌ام و در مقابل انتقاداتی نیز وجود داشته است كه من را به خود آورده است. حتی برخی نكات آموزشی نیز وجود داشته است كه من از مطبوعات استفاده كردم.

مطالب مرتبط :