تبیان، دستیار زندگی
دادگاه پنجم بیمه در حالی کار خود را پایان داد که سایه ترس از « ج الف» به گونه ای بود که متهمین دیگر با اینکه در پناه قانون حضور داشتند نتواستند این ترس خود را پنهان کنند و از این ترس مستمر به زبان آمدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارا قربانی دانه درشتها نکنید


دادگاه پنجم بیمه در حالی کار خود را پایان داد که سایه ترس از « ج .الف» به گونه ای بود که متهمین دیگر با اینکه در پناه قانون حضور داشتند نتواستند این ترس خود را پنهان کنند و از این ترس مستمر به زبان آمدند.


به گزارش الف، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اختلاس بیمه ایران با ریاست قاضی مدیر خراسانی در حالی آغاز شد که قرار بود در جلسه به اتهام سایر متهمان این پرونده عریض و طویل رسیدگی شود پرونده ای که با وجود بزرگ بودن آن اما جای مهره بزرگ آن هنوز خالی است.

اختلاس-دادگاه بیمه

افشای روش‌های اختلاس

یکی از بخشهای رسیدگی در این جالسه افشای روشهایی که متهمین بیمه برای اعمال غیر قانونی خود بکار می برده اند روشهایی که ذبیح زاده نماینده دادستان به تشریح آن پرداخت :  اختلاس در شرکت بیمه ایران به 3 روش انجام شده است تصریح کرد: اتومبیل‌هایی که این افراد برایشان خسارت پرداخت کرده‌اند با استعلامی که از سیستم راهور ناجا شده است چنین پلاکی در بیرون واقعیت خارجی داشته است اما نوع خودرو متفاوت بوده است.

ذبیحی‌زاده خاطر نشان کرد: در روش دوم اختلاس این شبکه زمانی که از سیستم راهور ناجا استعلام شد مشخص شد اساسا چنین پلاکی وجود خارجی نداشته است به طوری که در روش سوم نیز با استعلامی که از سیستم راهور ناجا انجام شد مشخص شد اتومبیلی که برای آن خسارت مشخص شده است مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت و همچنین اسناد و مستندات مشخص شد افراد در اختلاس شرکت بیمه ایران به 3 روش اقدام کرده‌اند که این 3 روش با استعلام از راهور ناجا روشن شد.

وی اضافه کرد: در ادامه با بررسی‌های مجدد مشخصات خودروهای زیان‌دیده را در اسناد شعبه فاطمی بررسی کردیم و مشخص شد خسارتی که برای یک خودروی پیکان به ثبت رسیده است به شخص دارنده آن خودرو تحویل داده نشده است و مبلغ به خودروی دیگری واگذار شده است.

متهم با گلایه از قاضی پرونده مبنی بر اینکه شما در جلسات قبلی به من گفتید رفته بودی کرج تا اختلاس را شناسایی کنید در حالی که خودتان اختلاس کردید گفت: انگیزه من را گرفتند من در سال 81 یک اختلاس 800 میلیون تومانی را کشف کردم اما حراست بیمه ایران به جای آنکه حق‌الکشف را به من بدهد من را کتک زد و فقط 500 هزار تومان اضافه حقوق به من داد

هنوز هم از مرد 10 میلیاردی می‌ترسم

پس از اظهارات ذبیح زاده «د-س» متهم ردیف دوم اختلاس در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به اینکه دادستان 3 روش را برای اختلاس شرکت بیمه ایران تصریح کرد،گفت: آیا منطقی است که چکی که متعلق به چند وقت پیش است و وصول شده مجددا برای دریافت خسارت چک جدیدی صادر کنیم؟ من دسته چک نو در اختیار داشتم و نیازی به جعل برگه پزشکی قانونی، کروکی و... نبود. ما نیاز به کروکی جعلی نداشتیم من متصدی امور مالی بودم و نیاز به این نبود که چند نفر دیگر را درگیر کنم. دسته چک در اختیار من بود و به دلیل اینکه به دنبال راحت‌ترین کار بودم چکها را به اسم افرادی که منتسب به من بودند می‌نوشتم در شعبه فاطمی نیز نیازی به آقایان «ج- الف» و باندهای تبهکاری خسارتی نداشتم.

نماینده مدعی‌العموم خطاب به این متهم گفت: در دادگاه سال 89 بیان کردید که از آقای «ج - الف» ترسیدم، می‌ترسم و خواهم ترسید در حالی که در این دوره گفتید که نقش «ج - الف» بسیار کمرنگ بود.

متهم در پاسخ گفت: اینکه گفتم می‌ترسم اکنون نیز همین نظر را دارم و می‌ترسم آیا آدمی که به صراحت می‌گوید من 10 میلیارد به آقای ایکس دادم ترس ندارد. ما مدعی هستیم که به آقای «ج  - الف» 34 فقره چک دادیم شاید این فرد با پول ما درشت شده و این از بدشانسی ما بوده است هنگامی که در بازجویی جسارت وی را دیدم هنوز هم برایم قابل ترس است.

اختلاس-دادگاه بیمه

از دادگاه می‌خواهم ما را قربانی اشتباه دیگران نکند

«ح ـ ن» در جلسه امروز دادگاه در آخرین دفاعیاتش خطاب به اینکه به هیچ عنوان کیفر خواست مندرج در پرونده و اتهامات را قبول ندارم گفت: به هیچ عنوان رقم 74 میلیارد ریال را قبول ندارم چون این رقم غیرواقعی است.

وی افزود: نماینده دادستان روش‌های استفاده شده در اختلاس را بیان کردند در حالی که هیچ کدام از این روش‌ها روش‌های ما نبوده است زیرا ما نمی‌توانستیم برای یک اختلاس صد‌ها نفر را تطمیع کنیم تا روش‌های مدنظر نماینده دادستان محقق شود.

وی افزود: کل مبلغ خسارت‌های بدون کروکی 50 هزار تومان بود در حالی که ما چک‌هایی با رقم 5 میلیون صادر کرده‌ایم.

«ح ـ ن» خاطر نشان کرد: این مسئله نشان‌دهنده این است که اختلاس ما از روش‌هایی که نماینده دادستان به آن اشاره می‌کند پیروی نمی‌کرده و بلکه به‌فرض سیستم صدور چک بوده است.

متهم گفت: من مبلغ 250 میلیون تومان اختلاس بیمه ایران شعبه فاطمی را قبول ندارم زیرا اصلا آن زمان این اختلاس از سوی من رخ نداده بلکه افراد دیگری در آن نقش داشته‌اند.

وی با گلایه از رسانه‌ها و خبرنگاران گفت: رسانه‌ها متأسفانه در این چهار جلسه حرف‌های ما را گزینشی نوشتند و من از نماینده دادستان می‌خواهم به عنوان مدعی‌العموم حق من را بگیرد.

متهم با گلایه از قاضی پرونده مبنی بر اینکه شما در جلسات قبلی به من گفتید رفته بودی کرج تا اختلاس را شناسایی کنید در حالی که خودتان اختلاس کردید گفت: انگیزه من را گرفتند من در سال 81 یک اختلاس 800 میلیون تومانی را کشف کردم اما حراست بیمه ایران به جای آنکه حق‌الکشف را به من بدهد من را کتک زد و فقط 500 هزار تومان اضافه حقوق به من داد.

وی افزود: من از شما یک خواهش عاجزانه دارم اینکه حساب ما را از موضوع استانداری وجاهای دیگر در این پرونده جدا کنید.من فقط یک تخلف کردم آن هم از بیمه ایران در کرج بود. ما در قد و قواره استانداری نبودیم.

متهم در آخرین دفاعیاتش خطاب به قاضی دادگاه گفت: از شما می‌خواهم اجازه ندهید ما قربانی شویم زیرا کسان دیگری در این پرونده نقش داشته‌اند من از شما می‌خواهم کمکم کنید.

اختلاس-دادگاه بیمه

بیمه ایران شعبه کرج در زمان حضورم به سوددهی رسید

بعد از متهم «ح ـ ن» نوبت به اخذ آخرین دفاعیات آقای «د ـ ف» رسید.

قاضی پرونده به وی اتهام مشارکت در اختلاس توأم با جعل با تشکیل یک شبکه به مبلغ 74 میلیارد ریال را تفهیم کرد و گفت: شما البته بدوا در اختلاس 5 میلیارد ریالی شعبه فاطمی نیز نقش داشته‌اید. از خودتان دفاع کنید.

متهم در جایگاه قرار گرفت و در آغاز دفاعیاتش با رد اتهامات و نقش نداشتن در آن گفت: به من اتهام اختلاس 5 میلیارد ریالی در شعبه فاطمی را نسبت داده‌آند در حالی که براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور این رقم اصلا صحت ندارد.

وی گفت: بخشی از این رقم مربوط به حواله‌های صادر شده است در حالی که من صرفا مسئولیت صدور چک را داشتم و نمی‌توانستم حواله صادر کنم.

وی گفت: 300 میلیون دیگر نیز مربوط به فیش‌های خسارت است که من به دلیل نوع فعالیتم اصلا با صدور فیش نیز ارتباطی نداشته‌ام.

متهم گفت: اگر به صفحات 39 و 40 کارشناسی انجام شده نگاهی کنیم 75 درصد از چک‌هایی که به عنوان اتهام من در نظر گرفته شده مربوط به سال‌هایی است که من اصلا در شعبه فاطمی نبودم.

قاضی از متهم پرسید: بالاخره شما چه میزانی از اختلاس در شعبه فاطمی را قبول دارید.

متهم گفت: کلا 90 میلیون تومان از شعبه فاطمی اختلاس شده که نصف آن به من رسیده  و نصف دیگر آن به آقای «ب ـ ک».

وی در بخش دیگری از دفاعیات خود به موضوع اختلاس در بیمه ایران شعبه کرج اشاره کرد و گفت: من رقم 74 میلیارد ریال را نمی‌پذیرم نهایتا یک و نیم میلیارد ریال به من رسیده و متأسفم به خاطر این رقم نیمی از خانواده‌ام درگیر این پرونده شده‌آند.

وی گفت: اینکه ما با برنامه‌ریزی و از پیش تعیین شده به کرج رفته باشیم دروغ محض است به دلیل آنکه اصلا هدف از انتقال ما از کرج سود‌رسانی به بیمه ایران و تسریع در برخی امورات بود.

متهم گفت: اگر به صفحات 39 و 40 کارشناسی انجام شده نگاهی کنیم 75 درصد از چک‌هایی که به عنوان اتهام من در نظر گرفته شده مربوط به سال‌هایی است که من اصلا در شعبه فاطمی نبودم

وی گفت: در سال 83 سود حق فروش بیمه‌نامه در کرج 12.5 میلیارد تومان بود که میزان پرداخت خسارت هم همین رقم بود و به این ترتیب مانده عملیاتی کرج صفر بود.

وی گفت: این در حالی است که در سال 86 و 87 به ترتیب 12 و 24 میلیارد تومان مانده عملیاتی بود که حتی اگر دزدی ما را هم از این رقم‌ها کم کنید باز هم به واسطه حضور ما در کرج این شعبه سود‌ده شده بود.

قاضی گفت: این موضوعی که شما می‌گویید صحت ندارد چون هر ساله بیمه نامه افزایش پیدا می‌کند.

متهم گفت: رشد حق بیمه 7 درصد است در حالی که رشد سود ما 50 درصد بود.

متهم گفت: ما گرفتار «ج ـ الف» شدیم و نباید با او کاری را شروع می‌کردیم.

او به ما ضربه زد و ما اصلا در اندازه وی نبودیم.

وی گفت: ما جوانی و خامی کردیم و به واسطه وسوسه پول در این دام گرفتار شدیم. اما از قاضی محترم می‌خواهم تا به ما حق بازگشت به جامعه را بدهد تا جبران مافات کنیم.

بخش سیاست تبیان

منبع: الف