تبیان، دستیار زندگی
حضرت امام خیلی دقیق گوش می‌دادند و به آن كسی كه صحبت می‌كرد، خیلی با توجه نگاه می‌كردند و دیگر به كسی توجه نداشتند. یك دور كه صحبت‌های ما تمام شد، صحبت‌هایی كه همه‌اش آثار فشارها، كمبودها و یا دلالی و عذرهای عدم شروع عملیات بود، حضرت امام فرمودند:‌‌ یادت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنها هرچه هم دارند، شما آدم دارید...


حضرت امام خیلی دقیق گوش می‌دادند و به آن كسی كه صحبت می‌كرد، خیلی با توجه نگاه می‌كردند و دیگر به كسی توجه نداشتند. یك دور كه صحبت‌های ما تمام شد، صحبت‌هایی كه همه‌اش آثار فشارها، كمبودها و یا دلالی و عذرهای عدم شروع عملیات بود، حضرت امام فرمودند:‌‌ " یادتان نرود كه اگر آنها هرچه هم دارند، شما آدم دارید...

امام

پس از دیداری كه خدمت حضرت امام(ره) راجع به مساله كردستان داشتم، حوزه ماموریت من از كردستان به صحنه جنگ تحمیلی انتقال یافت. اوایل جنگ بود و در سمت فرماندهی نیروی زمین منصوب شده بودم. زمان، زمان آماده شدن برای عملیات طریق القدس بود و شرایط چندان مناسب به نظر نمی‌رسید. دشمن با تمام توان و قدرت داخل خاك ما شده بود و ما هم هرچه در توان داشتیم، نیروهایی از ارتش و سپاه را در جبهه متمركز كرده بودیم. نیرویی نبود كه از نظر توان كمی و كیفی در آن زمان بتوانیم زود وارد عملیات كنیم و دشمن را دفع نماییم. این بود كه خیلی با احتیاط عمل می‌كردیم. برای اینكه خودمان را برای عملیات آماده كنیم،‌ قرارگاه مشترك ارتش و سپاه به نام قرارگاه كربلا در اهواز تاسیس شد. در قرارگاه دائما هماهنگی و هم فكری و تلاش‌های فراوانی انجام می‌شد. اولین عملیاتی را هم كه طرح‌ریزی كرده بودیم، عملیات طریق‌القدس بود. از تهران هم دائما حضرت امام(ره) پیشرفت كار را چه مستقیم و چه غیر مستقیم پی‌گیری می‌كردند. جلسه‌ای را با حضور رئیس جمهور وقت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی) و آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس آن زمان و نیز نماینده امام در شورای عالی دفاع، وزیر دفاع، فرمانده كل سپاه و ... در محضر حضرت امام تشكیل دادیم. گزارش‌هایی كه خدمتشان ارائه می شد، عموما از سختی‌ها و كمبودها بود. بعضی اوقات هم اشاره به توان دشمن می‌شد كه وضع دشمن چنین و چنان است!

حضرت امام خیلی دقیق گوش می‌دادند و به آن كسی كه صحبت می‌كرد، خیلی با توجه نگاه می‌كردند و دیگر به كسی توجه نداشتند. یك دور كه صحبت‌های ما تمام شد، صحبت‌هایی كه همه‌اش آثار فشارها، كمبودها و یا دلالی و عذرهای عدم شروع عملیات بود، حضرت امام فرمودند:‌‌ " یادتان نرود كه اگر آنها هرچه هم دارند، شما آدم دارید.» و به این نكته توجه دادند. البته بقیه بیاناتشان هم تقریبا در تشریح همین مطلب بود. این جملات همین طور بود كه گفتم: "توجه كنید، اگر آنها همه چی دارند، شما آدم دارید ". پر واضح است كه منظور از آدم، كمیت و تعداد نفرات نبود، بلكه كیفیت آدم‌ها یعنی رزمندگان مطرح بود رزمندگان ما واقعا آدم های مخلصی بودند. از همان رده بالا تا پائین از بسیجی ها تا پاسدارها ارتشی ها همه اینطور بودند.

این انسانها مخلص در دیدگاه امام یك حرمت خاصی داشتند و به آنها مباهات می كردند. این خیلی برای ما ارزش داشت و بر اساس این تفكر امام و ارزش قائل شدن برای انسان ما نیز درس می گرفتیم در صورتی كه واقعا روی این عامل خیلی حساب نمی شد. یعنی یك عده اصلا غافل بودند و بیشتر روی جنبه های مادی قضیه مثل تانك و توپ و تفنگ و سلاح های و تجهیزات دشمن حساب می كردند.

این انسانها مخلص در دیدگاه امام یك حرمت خاصی داشتند و به آنها مباهات می كردند. این خیلی برای ما ارزش داشت و بر اساس این تفكر امام و ارزش قائل شدن برای انسان ما نیز درس می گرفتیم در صورتی كه واقعا روی این عامل خیلی حساب نمی شد. یعنی یك عده اصلا غافل بودند و بیشتر روی جنبه های مادی قضیه مثل تانك و توپ و تفنگ و سلاح های و تجهیزات دشمن حساب می كردند.

کلمات قصار امام - جنگ و دفاع مقدس

* در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است كه اكثریت آن، آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.

* ما مرد جنگیم و تسلیم برای مسلمان معنا ندارد.

* مبارزات كشور ما عقیدتی است و جهاد در راه عقیده، شكست ناپذیر است.

* باید با قدرت به پیش برویم و با قدرت، با همه كسانی كه به ما می خواهند تجاوز و تعدی كنند مبارزه كنیم.

* ما می گوییم: تا شرك و كفر هست مبارزه هست، و تا مبارزه هست ما هستیم.

* تنها در سختیها و گرفتاریها و حقگوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است كه مدعیان لاف زن از متعهدان بی سر و صدا، و خالصان فداكار ازمغشوشان ریاكار متمایز می شوند.

* قدرت نظامی و سلاح های مدرن هرگز نمی تواند با خشم انقلابی و مقدس ملتها مقابله كند.

* اگر فرماندهان پاكدامن متصدی امر باشند، هرگز برای دشمنان كشورها امكان كودتا یا اشغال یك كشور پیش نمی آید؛ و یا اگر احیاناً پیش آید، به دست فرماندهان متعهد شكسته [شده] و ناكام خواهد ماند.

* اسلام وقتی هم كه جنگ می كرد، جنگ كردنش مثل جنگ كردن های كشور گشاها نبوده است كه بخواهد یك كشوری را بگیرد، اسلام می خواسته آدم درست كند.

* ذكر فداكاریها و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام، نه تنها در امروز بلكه تا ابد اسلام را زنده نگه می دارد.

* در میدان جنگ از قلّت عدد نترسید، از شهادت نترسید، هر مقدار كه عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان، به همان مقدار باید تحمل زحمت بكند.

* ما را نترسانید از این كه نظامی می آوریم، ما نظامیهای شما را دفنشان می كنیم.

* ما برای میهن عزیزمان، تا شهادت یكایك سلحشوران ایران زمین مبارزه می كنیم، و پیروزی ما حتمی است.

* آن مذهبی كه جنگ در آن نیست ناقص است.

* ما را نترسانید از این كه نظامی می آوریم، ما نظامیهای شما را دفنشان می كنیم.

* ما برای میهن عزیزمان، تا شهادت یكایك سلحشوران ایران زمین مبارزه می كنیم، و پیروزی ما حتمی است.

* آنها كه تصور می كنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان، با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه اند.

* خدا به ما تكلیف كرده است كه با این مخالفین اسلام و مخالفین ملت اسلام مبارزه كنیم.

* ما تا آخر[ین] نفس ایستاده ایم.

* تكلیف ما این است كه در مقابل ظلم بایستیم.

* دفاع از ممالك اسلامی، دفاع از نوامیس مسلمین، از واجبات شرعیه الهیه ای است كه بر همه ما واجب است.

* دفاع هم یك حق مسلمی است كه اسلام و غیر اسلام برای انسان قائل است.

* باید هشیار باشید كه نباید ما دشمن را خوار و ضعیف بشماریم.

* با اتكال به خدای قادر مجهز شوید به سِلاح و صَلاح، كه خدای بزرگ با شماست

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:

سایت ساجد   و

کتاب امام و دفاع مقدس/ به روایت شهید /