تبیان، دستیار زندگی
در جهان امروز هر کسی می خواهد سراغ معنویت برود، به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوی اخلاقی خود قرار می‌دهد. حضرت امام خمینی (ره) شخصیتی عظیم و جامع بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای صحبت شاگردان امام ره

امام ره
در جهان امروز هر کسی می خواهد سراغ معنویت برود، به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوی اخلاقی خود قرار می‌دهد. حضرت امام خمینی (ره) شخصیتی عظیم و جامع بود.

اشاره:

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی نقش ارزنده ای را در احیای ارزش های اسلامی در کشورهای منطقه و بخصوص در کشور اسلامی ایران ایفا نمودند و حکومت اسلامی را برای اولین بار در تاریخ شیعه بعد از معصومین پایه ریزی کردند .

ایشان شخصیتی جامع و همه جانبه داشتند و به عنوان یک عالم برجسته و مرجع تقلید در حوزه علمیه، رسالت خود را با پرورش شاگردان متعدد و رونق بخشیدن به حوزه ها انجام دادند.

حوزه علمیه مشهد به عنوان یکی از برجسته ترین حوزه های علمیه شیعی، مفتخر به حضور یاران و شاگردان برجسته مکتب امام خمینی (ره) و حامیان انقلاب اسلامی می باشد.

شخصیت هایی بزرگی مانند مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله واعظ طبسی که از یاران صدیق مرحوم امام در تحقق بخشیدن انقلاب اسلامی بودند،

از این حوزه علمیه برخاستند و عالمان برجسته ای که در حوزه های علمیه نجف اشرف و شهر قم از محضر امام خمینی کسب فیض نمودند، به این حوزه مقدسه بازگشتند، بطوریکه امروز، حوزه علمیه مشهد مقدس شاهد حضور عالمان برجسته ای است که همگی در مکتب فقهی و اصولی مرحوم امام پرورش یافتند.

شخصیت هایی مانند حضرات آیات حاج سید عزالدین زنجانی ، حاج سید حسن مرتضوی ، حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی ، حاج شیخ محمد حسین سیبویه ، حاج شیخ عبدالحمید شربیانی ، حاج شیخ محمد واعظ زاده خراسانی و عالمان دیگری که با تدریس و تربیت شاگردان در این حوزه، به ترویج مبانی اسلامی و تبیین حقائق دینی اشتغال دارند.

در این نوشتار، به مناسبت ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، ابعاد شخصیتی و خاطراتی از مرحوم امام در کلام برخی شاگردان برجسته ایشان در حوزه علمیه مشهد (حضرات آیات  مرتضوی و اشرفی شاهرودی) بیان می شود.

***

آیت الله حاج سید حسن مرتضوی از علما و مدرسین برجسته درس خارج حوزه علمیه مشهد و از شاگردان مرحوم امام خمینی در حوزه علمیه نجف اشرف می باشند که همواره با تعبیر «سیدنا الاستاد» از استاد خود یاد می کنند.

ایشان که بر اساس کتاب تحریر الوسیله مرحوم امام خمینی به تبیین مباحث فقهی می پردازند، همه ساله در ایام سالگرد ارتحال مرحوم امام خمینی خواستار حضور باشکوه طلاب و روحانیون و عموم مردم در محافل بزرگداشت مرحوم امام شده و اظهار می کنند: «باید با بزرگداشت مقام حضرت امام خمینی (ره) ذره ای از زحمات حضرت امام و حق عظیم ایشان بر شیعه را ادا کنیم» .

معظم له در سخنانی در پایان درس خارج خود در ایام سالگرد ارتحال مرحوم امام خطاب به شاگردان خود فرمودند: «در این دو روز تعطیلی سزاوار است که ما حق خود را به حضرت امام خمینی (ره) ادا کنیم. سخنرانان با صحبت خود، نویسندگان با قلم خود و دیگران هم با هر وسیله ای که می توانند، ویژگی‌های اخلاقی سیدنا الاستاد را برای مردم بیان کنند.

حضور در مجالس بزرگداشت هم تعظیم شعائر است و دارای ابعاد تعلیمی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی می باشد».

آیت الله مرتضوی هم اکنون به عنوان یکی از علمای برجسته شهر مشهد حضور فعالی در محافل اجتماعی نظیر راهپیمایی ها و انتخابات داشته و حضور پرشور مردم در انتخابات را نمایان گر پایبندی مردم به انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی (ره) و موجب یاس دشمنان می دانند.

معظم در یکی از دیدارهای خود پیرامون شخصیت معنوی و اخلاقی مرحوم امام فرمودند: « امام خمینی (ره) الگویی برای تمام نسل‌هاست؛ الگویی کامل برای اهل فضل، اخلاق، تقوا و اهل علم و فقاهت و اهل سیاست و فرهنگ.

در جهان امروز هر کسی می خواهد سراغ معنویت برود، به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوی اخلاقی خود قرار می‌دهد. حضرت امام خمینی (ره) شخصیتی عظیم و جامع بود.

شخصیتی که «ینبغی ان یقتدی به» یعنی سزاوار است كه او را امام قرار داد. بنابراین سزاوار است تمام انسانها در هر زمینه ای به او اقتدا کنند».

این شاگرد برجسته امام خمینی از خاطرات خود با مرحوم امام بیان می کنند: «یادم می آید سیدنا الاستاد در تابستان های گرم نجف، در مسجد شیخ انصاری (ره) با زبان روزه و در سن پیری، مقید به خواندن نوافل ظهر و عصر بودند و این بود که ایشان را به این مقامات عالیه و معنویه رساند».

***

آیت الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی از دیگر شاگردان برجسته مرحوم امام خمینی در حوزه علمیه نجف اشرف می باشند که هم اکنون به تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه مشهد اشتغال دارند.

ایشان در گفتگویی پیرامون شخصیت استاد خود فرمودند: «مرحوم امام چنانچه ما در نجف ایشان را دیدیم، بسیار در جهت نظم مقید بودند.

ساعت معینی از خواب بلند می شدند و حتی ورزش و لو بصورت پیاده روی طولانی، می کردند و ساعت های معینی به درس می رفتند و نیز در وقت معین، حرم مشرف می شدند.

ایشان ساعات عمرشان را حتی به حسب دقیقه منظم حساب می کردند و این سرّ موفقیت مرحوم امام بود. ایشان روحیه های عجیبی داشتند که خلاصه اش این است، واقعا خودشان را ساخته بودند. بی نهایت به تشخیص های خودشان پای بند بودند و تبدیل رای با گفته دیگران پیدا نمی کردند و در مسائل بسیار فکر می کردند و لغزش پیدا نمی کردند».

این شاگرد برجسته امام خمینی (ره) در خصوص شخصیت معنوی و اخلاقی مرحوم امام اظهار کردند: «ایشان التزام شدیدی به خودسازی در جهات عبادی و غیر عبادی داشتند.

ایشان کم حرف می زدند و خیلی فکر می کردند و این خودش راهی است برای حفظ انسان از لغزش ها و اشتباهات. بسیاری از اوقات یک نفر یک ساعت حرف می زد ولی ایشان تنها یک کلمه جواب می داد.

منهج ایشان به طور کلی منهج تفکر بود و فوق العاده در کارهایشان با فکر و با دقت و با بررسی وارد بحث می شدند و تغییر رای برایشان حاصل نمی شد.

مرحوم امام تاکید داشتند که حوزه درس به حوزه قیل و قال و اشکال و جواب تبدیل شود و از سبك منبرگونه در درس و بحث خوششان نمی آمد. به بنده هم مکرر اصرار داشتند که سر درس صحبت کنید».

آیت الله اشرفی همچنین در مورد برخی خصوصیات برجسته مرحوم امام ابراز داشتند: «مرحوم امام خمینی بسیار به اهل بیت (ع) ارادت داشتند و بسیار بکّاء بودند.

همچنین بسیار شجاع و نترس بودند؛ در دوران شاه كه همه وحشت فراوانی از دولت داشتند و حكومت هم نیروهای قوی در اختیار داشت، نترسیدن ایشان بسیار عجیب بود.

در نجف هم، ابداً اعتنایی به شخصیت های بزرگ بعثی که حکومت ارعاب و ارهاب تشکیل داده بودند و همگان واقعاً از آنها وحشت داشتند، نمی کردند. این قدرت روحی و شجاعت که ما در ایشان دیدیم، واقعا زبانزد بود. آن هم باز بخاطر همین بود که واقعا خودش را ساخته بود و عبد صالح خداوند بود».


تنظیم : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان