تبیان، دستیار زندگی

صاف کردن موهای فر با کراتین

در بسیاری از روش‌های معمول و رایج امروزی که توسط آنها می‌توان موها را صاف کرد، ماده اصلی کراتین می‌باشد. کراتین نوعی پروتئین است که در موها به صورت طبیعی وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صاف کننده مو، صاف کردن مو، سلامت مو،

 

در روش کراتینه کردن مو، کراتین وارد فضاهای خالی کوتیکول مو می‌شود و آن را پر می‌کند. به وجود آمدن این فضاهای خالی سبب خشکی و شکنندگی موها می‌شود.

 

کراتین با مقدار معینی فرمالدیید مخلوط شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمالدیید سبب نگه داشتن مولکول‌های کراتین در کنار همدیگر می‌شود و می‌تواند به صاف شدن موها کمک کند.

 

کراتین بر روی موهای فر یا وز مالیده می‌شود و با کشیدن سشوار داغ، جذب مو می‌شود.

 

صاف کردن مو با کراتین، دو تا دو ماه و نیم دوام دارد. کراتینه کردن حدود یک ساعت و نیم یا بیشتر طول می‌کشد. مدت زمان این کار بستگی به بلندی موهای فرد دارد.

 

عمل کراتینه کردن برای موهای رنگ شده و دکلره نیز می‌تواند انجام شود. برخی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که کراتینه کردن مو بعد از رنگ کردن انجام شود تا نتیجه بهتری داشته باشد.

 

مراقبت از موهای کراتینه شده

- برای تاثیرگذاری بیشتر عمل کراتینه، موهای خود را 3 تا 4 روز پس از کراتینه کردن نشویید.

- از شامپوهایی که حاوی سولفات سدیم هستند، نباید برای موهای کراتینه شده استفاده کرد.

برای جذب کامل کراتین، از سشوار داغ استفاده می‌شود. این کار سبب آسیب مو و شکنندگی آن می‌شود که نهایتا منجر به ریزش مو می‌گردد

 

چه افرادی می‌توانند موهای خود را کراتینه کنند؟

- پزشک ممکن است برای افرادی که پوسته سر ملتهب دارند، مانند بیماری درماتیت سبورئیک (درماتیت شوره ای) ویا بیماری پسوریازیس، کراتینه را توصیه کند.

- بهترین افراد برای کراتینه کردن مو، افراد دارای موهای مجعد و فر هستند که در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند.

 

عوارض کراتینه کردن

- احساس سوزش در چشم‌ها، بینی و گلو

- مشکلات تنفسی (احساس تنگی نفس)

- گاهی ریزش مو بعد از کراتینه کردن

- برای جذب کامل کراتین، از سشوار داغ استفاده می‌شود. این کار سبب آسیب مو و شکنندگی آن می‌شود که نهایتا منجر به ریزش مو می‌گردد. ممکن است با چند بار کراتینه کردن مو، سلول‌های مو برای همیشه آسیب ببینند و دچار ریزش دائمی‌شوند.

 

اطلاعاتی درباره فرمالدیید

یکی از موادی که به سرطان‌زایی مشکوک است فرمالدئید می‌باشد. فرمالدئید ماده شیمیایی بی‌رنگی است که دارای بوی تیز و تند و تحریک کننده است.

قرار گرفتن در معرض فرمالدئید برای سلامتی مشکلاتی ایجاد می‌کند، مثل تب، ضعف عمومی، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، خارش و ناراحتی چشم‌ها.

میزان فرمالدئید مورد استفاده در محصولات کراتینه کردن موها، بستگی به جنس محصول دارد. به طور کلی استفاده از فرمالدئید کمتر از 2 درصد مشکل‌زا نمی‌باشد. اما در بسیاری از محصولاتی که برای کراتینه مو به کار می‌رود (حتی مارک های بسیار معروف) درصدهای بسیار بیشتری گزارش شده است، حتی تا 12 درصد که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

 

عوارض فرمالدیید

- کاهش حس بویایی

- افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های سیستم تنفسی فوقانی

- سوزش یا درد گلو

- ایجاد ناراحتی در مسیر تنفسی

- سرفه

- درد قفسه سینه

- حساسیت پوستی و ناراحتی های پوستی

 

عوارض چشمی فرمالدئید

فرمالدئید و مشتقات آن گاز سمی تولید می‌کنند که می‌تواند در زمان کوتاهی منجر به سوختگی و سوزش چشم‌ها شود. اما هیچ گونه اثر بلندمدتی دررابطه با عوارض چشمی مشاهده نشده است.

 

آلرژی زایی فرمالدئید

فرمالدئید می‌تواند حساسیت یا آلرژی را تشدید کند. در یک مطالعه مشخص شد که افراد مبتلا به آسم نسبت به اثرات فرمالدئید با غلظت بالا حساسیت بیشتری دارند.

کراتینه کردن مو حتی با موادی که فاقد فرمالدئید هستند، برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا مواد شیمیایی که در این محصولات استفاده می‌شوند، به جنین آسیب رسانده و ممکن است باعث مشکلاتی از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد

 

عوارض مربوط به پوست و مو فرمالدئید

پوست، فرمالدئید را جذب می‌کند، اگرچه آرایشگر برای جلوگیری از تماس مواد با پوست سر، از ماسک سر استفاده می‌کند، اما تحریک پوست سر دیده شده است. آسیب مو نیز به دلیل استفاده از مواد شیمیایی است، وجود دارد.

 

سرطان زایی فرمالدیید

محققین در یک آزمایش بر روی موش‌ها متوجه شدند، موش‌هایی که در معرض فرمالدئید قرار داشتند، بیشتر به سرطان بینی مبتلا شدند. همچنین بنابر گزارش‌های دیگر، خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفسی فوقانی نیز در این افراد بیشتر است.

بر اساس تحقیقات، فرمالدئید به طور مستقیم با سرطان خون در ارتباط است.

 

توصیه‌ها

- اگر فردی قبلا از این محصولات کراتینه کردن استفاده کرده و هیچ واکنشی نشان نداده است، نیازی به نگرانی نیست.

 

- متخصصین به آرایشگرها که موهای افراد را کراتینه می‌کنند سفارش می‌کند که از مواد حساسیت‌زا برای مشتری‌ها استفاده نکنند.

 

- کراتینه کردن مو حتی با موادی که فاقد فرمالدئید هستند، برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا مواد شیمیایی که در این محصولات استفاده می‌شوند، به جنین آسیب رسانده و ممکن است باعث مشکلاتی از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد.


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره سلامت مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.