تبیان، دستیار زندگی
عده ای فکر می کنند که نخ دندان فقط برای بیرون آوردن غذا از بین دندان هاست، لذا اگر غذایی در بین دندان ها گیر نکند، احتیاجی به نخ دندان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید نخ دندان بکشیم؟


عده ای فکر می کنند که نخ دندان فقط برای بیرون آوردن غذا از بین دندان هاست، لذا اگر غذایی در بین دندان ها گیر نکند، احتیاجی به نخ دندان نیست. حال آنکه اینطور نیست، یعنی اگر هیچ غذایی هم بین دندان‌های شما گیر نکند، باز هم لازم است حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.


نخ دندان

مسواک‌زدن تنها راه تمیز نگه داشتن دندان‌ها نیست. برخی افراد یا به تمیزی و نظافت دندان‌های خود اهمیت نمی‌دهند، یا تنها یک‌بار در شبانه‌روز، دندان‌های خود را مسواک می‌کنند، این در شرایطی است که بنابر توصیه پزشکان مسواک‌زدن تنها باعث به جریان‌افتادن خون در لثه‌ها و تقویت آنها می‌شود.

اما نخ دندان برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مۆثرترین ابزار است. با به‌کارگیری نخ دندان‌ می‌توان اجزای باقیمانده غذا را که لای دندان گیر کرده بیرون کشید.

نخ دندان هنوز توسط بسیاری از مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هنگامی‌که به مردم توصیه می‌شود که حتما از نخ‌دندان برای نظافت دندان‌‌ها استفاده کنند، بسیاری از آنها با تعجب و با نگاهی پر از سوال، دلیل این کار را می‌پرسند.

دندانها دارای پنج سطح هستند و تنها سه سطح آن با مسواک تمیز می شود. سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک تمیز نمی شود و حال آن که میکروب که عامل پوسیدگی است در آنجا نیز لانه می کند.

در سنین نوجوانی و جوانی، این سطوح بین دندانی است که بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد. لذا اغراق نیست اگر بگوییم در این سنین، استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری از مسواک زدن دارد

از سوی دیگر به‌علت تماس و اتصال سطوح جانبی دندان‌ها، پوسیدگی این نواحی تا مدت‌ها از نظر مخفی مانده و دیده نمی‌شود. همچنین به‌دلیل فاصله کم مغز دندان تا سطوح جانبی، پوسیدگی این نواحی خیلی زود به پالپ (مغز دندان) و عصب دندان سرایت می‌کند.

مجموعه این عوامل (تمیزنشدن با مسواک، مخفی‌ماندن پوسیدگی و نزدیک‌بودن پالپ دندان به سطوح جانبی) سبب پیشرفت پنهانی و سریع پوسیدگی در محل اتصال دندان‌ها و در نهایت آلودگی مغز دندان و شروع دندان درد می‌شود.

همچنین مطالعات دانشمندان نشان داده که شروع بیماری لثه در اغلب موارد از این ناحیه صورت می‌گیرد، لذا کسانی که می‌خواهند دچار بیماری‌های لثه نشوند، باید کوشش فراوانی در جهت تمیز‌کردن لای دندان‌ها کنند.

طزر صحیح کشیدن نخ دندان

بهترین وسیله‌ای که امروزه برای تمیزکردن سطوح جانبی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخ‌دندان است. جالب است بدانید اهمیت استفاده از نخ‌دندان از مسواک بیشتر است.

در تصویر کناری، طرز استفاده صحیح از نخ دندان نشان داده شده است. روی آن کلیک کنید تا تصویر را واضح تر ببینید.

تحقیقات زیادی نیز تا‌کنون در ارتباط با فواید نخ دندان انجام گرفته است؛ از جمله تحقیقات ثابت کرده است که نظافت دندان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. نظافت دندان، مانع نفوذ صدها نوع از انواع باکتری‌ها به جریان خون می‌شود.

پروفسور هوارد جنکینسون که طی چند سال اخیر تحقیقات مفصلی را در این باره انجام داده، با اشاره به نتایج تحقیقات خود می گوید:

حتی هنگامی که فرد از قدرت بدنی و سلامت کامل برخوردار است، توجه‌نکردن به سلامت دهان و دندان می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی را فراهم کند

علاوه بر این نیز پزشکان فرانسوی می‌گویند کسانی که از درد لثه و دهان رنج می‌برند، بیشتر از دیگران دچار بسته‌شدن رگ‌های خونی می شوند.

محققان در این تحقیق سعی کردند با بررسی افراد مختلف به ارتباط بیماری لثه و بیماری قلبی پی ببرند. پزشکان گفتند جمع‌شدن بقایای غذا در میان دندان‌ها باعث بروز حساسیت لثه می‌شود. عدم‌استفاده از مسواک و نخ‌دندان روز به روز لثه را حساس‌تر می‌کند و بر اثر این حساسیت، فرد به بیماری قلبی مبتلا می‌شود.

مسواک و خمیر دندان و نخ دندان

آیا می دانید عامل پوسیده شدن دندان ها میکروب است؟

پوسیدگی دندان تمام خصوصیاتی که بیماری های میکروبی دارند، را داراست، یعنی تا میکروبی نباشد پوسیدگی بوجود نمی آید و با حذف میکروب از محیط دهان می توان جلوی پوسیدگی را گرفت.

بنابراین اگر شما بتوانید محیطی فراهم کنید که در دهان شما هیچ میکروبی وجود نداشته باشد، به هیچ وجه پوسیدگی ایجاد نمی گردد.

در محیط های آزمایشگاهی نیز این امر تجربه شده است، تا وقتی درمحیطی میکروب وجود نداشته باشد، حتی اگر رژیم غذایی پر از قند به موجود زنده داده شود، در دندان هایش پوسیدگی دیده نمی شود و به محض اضافه کردن میکروب به محیط ، دندان ها پوسیده می شوند.

تجمع میکروب ها روی دندان، پلاک میکروبی نامیده می شود و این همان لایه زردی است که اگر چند روز مسواک نزنیم، روی دندان ها جمع می شود.

اگر این پلاک را از روی دندان ها حذف کنیم، میکروب ها را از دندان ها دور کرده ایم و دیگر پوسیده نمی شوند.

نخ دندان

چرا برخی دندان ها می شکنند؟

عده ای می گویند دندان ما در اثر فشار غذا خوردن می شکند، ولی هیچ اثری از پوسیدگی در دندان هایمان دیده نمی شود. علت چیست؟

هیچ گاه دندان سالم تحت فشار غذا خوردن معمول نمی شکند، چرا که بافت های عصبی اطراف دندان، مانع از فشار زیاد به دندان می شوند. وقتی دندانی در طی غذا خوردن می شکند، یعنی در زیر ناحیه شکسته شده، پوسیدگی وجود داشته و باعث شده زیر دندان خالی شود. حال که سطح دندان از زیر خالی شده است، مقاومت آن کم شده و تحت فشار می شکند.

این گونه پوسیدگی ها که در بین دندان ها بوجود می آیند، ابتدا مشخص نیستند، در زیر دندان پیشرفت می کنند تا موقعی که سطح رویی دندان تحت یک فشار نه چندان زیاد می شکند.

بیمارانی که می گویند ما دندان های سالمی داریم، ولی همیشه تحت فشار خرد می شوند، از این دسته اند. در حقیقت دندان های این افراد ضعیف نیست، ولی به علت عدم نخ کشیدن، پوسیدگی در دندان ها پیشرفت می کند.

این گونه پوسیدگی ها و عوارض آن را، تنها با نخ کشیدن دندان می توان متوقف کرد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

همشهری - آرش نهاوندی

سایت کلینیک زیبایی تهران – دکتر عیسی اصغر زاده علمداری، جراح دندانپزشک

مطالب مرتبط:

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

چه موقع مسواک را باید عوض کرد؟

مسواک هم میکروب می‌گیرد

چه ‌وقت مسواک نزنیم؟

چگونه مسواک می زنید؟

مشخصات یک مسواک مناسب

آنچه درباره جامسواکی و مسواک نمی‌دانستید

مسواک زدن با تمیز کردن دندان فرق دارد!

مسواک را مرطوب کنیم یا خشک مسواک بزنیم؟

مسواک زدن مانع سکته قلبی می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.