تبیان، دستیار زندگی
برای دانستن اینکه اهداف سال تولید ملی چگونه محقق می شود نیازمند شناخت مفاهیم هستیم. به همین دلیل به معرفی مفهوم تولید ملی در گفتمان رهبری انقلاب پرداخته ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید ملی از نگاه رهبر معظم انقلاب


 برای دانستن اینکه اهداف سال تولید ملی چگونه محقق می شود نیازمند شناخت مفاهیم هستیم. به همین دلیل به معرفی مفهوم تولید ملی در گفتمان رهبری انقلاب پرداخته ایم.

رهبری-تولید ملی

1/1/1385

اگر بخواهیم این پیشرفت، همراه با عدالت نصیب کشور و ملت ما شود، باید با بهره مندی از همه تلاش هایی که دولت های گذشته کرده اند و فرآورده هایی که بر اثر تلاش های مسئولان گذشته برای ملت پدید آمده است، بر خلاقیت و تولید همت بگماریم؛ خلاقیت و تولید، ما این ها را لازم داریم.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

10/4/1380

توانایی صنعتی، قابل انحصار نیست. اگر در جایی استعداد و ظرفیتی وجود دارد، به کل بخش صنعت قابل تعمیم است. در بخش های تولیدی دیگر نیز همین طور است. ما ده ها سد در این کشور ساختیم. بنده به یاد می آورم که اوایل انقلاب در یکی از سدها نشست آب وجود داشت. آن روز بعضی افراد جمع شدند و گفتند: همان مهندس هایی که این سد را ساخته اند، باید بگوییم از فلان کشور اروپایی بیایند و جلو نشت آب را از این سد بگیرند. اما همین جوانان و نیروهای مومن و متعهد و همین مدیران دلسوز ما در این چند سال، ده ها سد ساخته اند.

بیانات در دیدار مسئولان وزارتخانه های صنایع و بازرگانی

10/4/1380

من اخیراً به مسئولان محترم این نکته را گفته ام، به رئیس جمهور محترم هم آن را موکداً گفتم که پدیده قاچاق و قاچاق فروشی، ضربه به اقتصاد و هویت ملی کشور و همه برنامه ریزی هاست. این از لحاظ شرعی، یک عمل ممنوع و حرام قطعی است؛ چون موجب افساد است. جای مقابله با فساد قاچاق، فقط مرزها نیست. جنس قاچاق را باید دنبال کرد، تا آن جایی که در معرض فروش قرار داده می شود. جنس قاچاق، تولید داخلی ار تضعیف، اشتغال ناسالم را ترویج و اشتغال سالم را محدود می کند. بخش بازرگانی و بخش تولید و صنعت می توانند به هم کمک کنند. بازرگانی کشور می تواند در خدمت ترویج تولیدات داخلی قرار گیرد. ما به حمدالله در بخش های مختلف اقتصادی و در اصناف مختلف، انسان های مومن، خدوم، علاقه مند و دلسوز زیاد داریم؛ چرا باید به این انگیزه های پاک و مطهر بدبین بود؟ همین اصناف و بازار کسانی بودند که در دوران اختناق به این نهضت کمک کردند. امام فرمود: اصناف بازوی قدرتمند نهضتند همین طور هم بود؛ این ها تلاش و مجاهدت کردند.

چرخه تولید در کشور، چرخه معیوبی بوده است. آن چه را که ما در مجموعه تولیدی کشور به دست می آوردیم، با مصرف بیشتر، هزینه بیشتر و دستاورد و بازده کمتر بوده است

بیانات در دیدار مسئولان وزارتخانه های صنایع و بازرگانی

1/1/1391

خوشبختانه «صندوق توسعه اقتصادی» در سیاست ها تصویب شد؛ مجلس شورای اسلامی آن را قانون کرد. امروز یک ذخیره با ارزشی در اختیار مسئولان هست؛ می توانند این را در اختیار تولید ملی بگذارند. باید کار را تسهیل کنند؛ مجلس هم باید همکاری کند، دولت هم بایستی همت کند تا بتوانند به تولید ملی رونق بدهند مردم هم- چه آن که دارای سرمایه است، چه آن که دارای قدرت کار است- باید با ایجاد انفاق، همکاری کنند محصول داخلی را باید مرغوب، با کیفیت و بادوام تولید کنیم. تا آن جایی که بتوانیم، باید قیمت تمام شده را ارزان تمام کنیم. این کار، همکاری همه را می طلبد بخش های گوناگون دولتی باید در این زمینه همکاری کنند- چه بخش های پولی و مالی، چه بخش های دیگر اقتصادی- مجلس هم باید همکاری کند، تا بتوانند این قضیه را در کشور ما تحقق ببخشند.

تولید ملی

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

1/1/1391

یک هدف دیگر، اصلاح ساختار تولید و اصلاح ساختار اقتصاد کشور است. چرخه تولید در کشور، چرخه معیوبی بوده است. آن چه را که ما در مجموعه تولیدی کشور به دست می آوردیم، با مصرف بیشتر، هزینه بیشتر و دستاورد و بازده کمتر بوده است. طبق تشخیص کارشناسان اقتصادی- که همه بر آن اتفاق نظر دارند- هدفمندی یارانه ها می تواند این را اصلاح کند؛ حالت پر مصرف و کم بازده را از تولید کشور بستاند و مصرف و بازده را در تولید متعادل کند.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

1/1/1385

من می خواهم بگویم: ایهاالناس! هر کدام هر جا هستید، بلند شوید، یک قدم به جلو بیایید؛ اگر در عالم عبادتید، یک قدم به جلو بیایید؛ در عالم تحصیل، یک قدم به جلو بیایید؛ در تولید یک قدم به جلو بیایید؛ کارگر، یک قدم جلو؛ کارفرما، یک قدم جلو؛ استاد، یک قدم جلو؛ دانسجو، یک قدم جلو؛ مامور دولتی، یک قدم جلو؛ محقق حوزه و دانشگاه، یک قدم جلو. در آیین و فرهنگ پیامبر اعظم توقف نیست، ایستادن نیست، وامانده شدن نیست، تحجر نیست و نومیدی وجود ندارد؛ پیامبر ما با نومیدی جنگید مسلمان سرشار از امید است.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

8/1/1390

من امسال را «سال جهاد اقتصادی» اعلام کرده ام. معنایش این است که ملت ایران در این برهه از زمان، جهادش به طور عمده در عرصه اقتصاد است. امروز ما آمدیم این منطقه را از نزدیک بازدید کردیم. این منطقه، یک منطقه اقتصادی است که متکی است به تولید؛ و برای اقتصاد یک کشور، مهم ترین بخشی که می تواند یک شکوفایی پایدار را به وجود بیاورد، تولید است؛ به خصوص آن بخش اقتصاد تولیدی که متکی است به دانش، متکی است به علم؛ این جا این جور است؛ هم اقتصادی است، هم تولیدی است، هم علمی است؛ دانش بنیان است. این، شایسته ملت ایران است. اگر یک روز مردم این منطقه و مردم بخش های مختلف کشور در مقابل زورگویی و پررویی و زیاده طلبی دولت های غارتگر و متجاوز، آن جور باید می ایستادند، امروز در مقابل آن قدرت ها شکل ایستادگی پیچیده تر است، حساس تر است، متنوع تر است؛ احتیاج دارد به یک مجاهدت پیچیده و عمیق.

توانایی صنعتی، قابل انحصار نیست. اگر در جایی استعداد و ظرفیتی وجود دارد، به کل بخش صنعت قابل تعمیم است. در بخش های تولیدی دیگر نیز همین طور است

بیانات در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه

1/1/1385

تولید یعنی چه؟ مقصودم فقط تولید کالا نیست؛ تولید در یک گستره وسیع باید شعار ملت باشد. تولید کار، تولید علم، تولید فن آوری، تولید ثروت، تولید معرفت، تولید فرصت، تولید عزت و منزلت، تولید کالا و تولید انسان های کارآمد؛ این ها همه تولید است. رمز سعادت ملت ما در این است که در این گستره وسیع، هم دولت و هم ملت، بر این تولید همت بگماریم. این تأمین کننده امنیت ملی و اقتدار و پیشرفت کشور است؛ این یک جهاد است. من امروز به شما عرض می کنم، هم به مسئولان و ماموران دولتی و هم به آحاد مردم، به خصوص به شما جوان ها؛ این یک جهاد است. امروز تولید علم، تولید کار، تولید ابتکار، تولید کالا، کالای مورد نیاز مردم، تولید انسان کار آمد، تولید فرصت و تولید عزت، هر کدام از این ها یک جهاد است. مجاهد فی سبیل الله تولید کننده است؛ باید هم علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم. ما باید یک کشور عالم بشویم.

تولید ملی

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

13/7/1390

البته من شنیدم که دستگاه ها و بانک ها و این ها حمایت شان از تولیدات داخلی هم ضعیف است؛ یک جاهایی آن تولید کننده ها به دلیل عدم حمایت، به ورشکستگی کشیده می شوند. با این مسئله هم باید حتما در خود دولت مقابله بشود؛ یعنی دستور داده بشود.

بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی

1/1/1391

شعار امسال را قرار دادیم «تولید ملی»؛ دنباله اش توضیح داده شده: «حمایت از کار و سرمایه ایرانی». یعنی شما وقتی کالای داخلی را مصرف می کنید، به کار گر ایرانی دارید کمک می کنید، اشتغال ایجاد می کنید، به سرمایه ایرانی هم دارید کمک می کنید، رشد و نمو ایجاد می کنید. این فرهنگ غلطی است- که متاسفانه در بخش هایی از ما حاکم است- که مصنوعات خارجی را مصرف کنیم؛ این به ضرر دنیای ماست، به ضرر پیشرفت ماست، به ضرر آینده ماست. همه مسئولیت دارند؛ دولت هم مسئولیت دارد، باید از تولید ملی حمایت کند، تولید ملی را تقویت کند.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (علیه السلام)

بخش اقتصاد تبیان


منبع : همشهری اقتصاد