تبیان، دستیار زندگی
سالیان متمادی است که در کشور عزیز ما، رسانه ملی، به ضبط و پخش نغمه‌های آسمانی اذان با صدای خوش خوان ترین قاریان و مۆذنان این مرز و بوم، همت گمارده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی 2 اذان جدید جهت پخش در رسانه‌ها + صوت

اذان از نظر لغوی به معنی «آگاهی دادن»، «آگاهانیدن» و «خبر به گوش رساندن» است. در دین اسلام، ندایی است برای اعلام وقت نماز با الفاظ مخصوص(لغتنامه دهخد).

اذان

اذان شعار اسلام و بانگ ملکوتی یاد خداست. در شریعت اسلام، مۆذن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجا مۆذن مبلغ و منادی نماز است لذا در فرمایشات ائمه هدی(علیهم السلام) تاکید بر این بوده که مۆذن می‌بایست"صیت" (خوش‌صدا) باشد تا مۆمنان و نمازگزاران با شنیدن نوای او، انگیزه و اشتیاقشان نسبت به دیدار دلدار افزونی یابد.

"اذان در اسلام مقدمه اقامه نماز است و جنبه اعلامی دارد کسی که اذان را می شنود مثل این است که مژده وصل و اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خدا را یافته است. به همین لحاظ این آوای نیکو یکی ازعوامل باز دارنده مۆذن از گناه و بدی است و تأثیرافزونتر این عمل درایجاد تحول در جوامعی دیده می شود که این کلمات پر معنا را می شنوند. خانم مری اهل انگلیس که اینک زهرا نام دارد، نخستین عامل گرایش خود به اسلام را شنیدن نوای اذان از پنجره اتاقش می‌داند و می‌گوید این ندا در قلب و جان او نفوذ کرد و او را به سوی خدا فرا خواند."

روی همین اصل، سالیان متمادی است که در کشور عزیز ما، رسانه ملی، به ضبط و پخش نغمه‌های آسمانی اذان با صدای خوش‌خوان‌ترین قاریان و مۆذنان این مرز و بوم، همت گمارده است.

در این میان چهره‌های پیش‌کسوت و شناخته‌شده‌ای چون مۆذن زاده اردبیلی، آقاتی، صبحدل و...ظهور کرده‌اند که سالیان سال، به هنگام نماز، مشام جان مردم را با آوای گوش‌نواز خود لبریز از شور و معنویت کرده‌اند. به ویژه استاد مۆذن‌زاده اردبیلی که این استعداد در خانواده او موروثی است. وی اذان خود را در دستگاه بیات ترک، گوشه روح‌الارواح اجرا کرده است.

اذان را در شور و شهناز و حجاز ابوعطا هم می‌خوانند. پاره‌ای از خوانندگان آواز در موسیقی ایران مرتبه مۆذنی نیز داشته‌اند. در مراسم تعزیه اگر اذان باید گفته شود، حتماً به آواز کردی است.

دو سال پیش، مدیر اداره نغمات آئینی صدا و سیما اعلام کرد که به جهت تنوع و بهره‌مندی از استعدادهای نوظهور مۆذنان عزیز، اذان‌هایی با حال و هوای تازه ضبط و پخش خواهد شد. مدتی بعد اذان‌هایی چند با صدا و لحن قاریان بین‌المللی کشور یعنی محمدحسین سبزعلی، سعید طوسی و حمیدرضا الاجگردی رونمایی گردید.

اخیراً دو تن از قاریان ممتاز کشور پس از گذشت این دو سال، اذان‌های دیگری را به عرصه ظهور رسانده و به اداره یادشده، ارائه نموده‌اند. یکی از این دو تن، جهان بخش فرجی، قاری بین‌المللی و نویسنده رمان قرآنی "پردیس و شهاب" است.

وی در بخشی از زندگینامه‌اش که بر روی پایگاه الحان سلوک(وب‌سایت شخصی) قابل مشاهده است، آورده است که در سال 1342 در شهرستان خرم آباد لرستان متولد شده و در سال 1367 در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شده است. تأسیس کانون قرآن دانشگاه صنعتی شریف در کارنامه فعالیت‌های قرآنی‌اش قرار دارد. وی هم‌اکنون سال‌هاست که با ارگان‌های قرآنی کشور همکاری داشته و آخرین فعالیتش تدوین آکادمیک و عملی فن قرائت قرآن بوده است. اذان ایشان،‌ دلکش، روحانی و تا حدودی فنی است.اذان دیگر با نوای دلنشین حاج مجید جدیدی است که با استقرار بر روی درجه #R (ر-دیز) تولید شده است. این اذان در دستگاه حجاز اجرا شده است و آنچه آن را متمایز و شنیدنی‌تر می‌کند، طنین و ابداعات لحنی و تحریرهای زیبایی است که این قاری خوش‌قریحه در این اثر، اجرا نموده است.

با امید موفقیت روزافزون برای این عزیزان، این دو اذان ملکوتی را به محضر شما کاربران قرآن‌دوست شبکه تخصصی قرآن تبیان، پیش‌کش می کنیم. هم اکنون می‌توانید هر دو اذان را از لینک‌های زیر دریافت نمایید.

ردیفاذانPlay
1جهان بخش فرجی

Play

2

مجید جدیدی

Play


نوشته‌ی: شکوری

کارشناس شبکه تخصصی قرآن تبیان