تبیان، دستیار زندگی
فوتبال و گردشگری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال و گردشگری


صنعت گردشگری و صنایع زیرمجموعه آن در قرن حاضر به دلیل مسائل مادی و درآمدزایی هنگفت آن به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر کشورها امروزه سعی در رشد و گسترش این صنعت داخل مرزهایشان دارند و با اتخاذ سیاست های خرد و کلان سعی می کنند رویای گسترش صنعت گردشگری کشورشان را به واقعیت تبدیل کنند.


از این رو تمام راهکارهای مفید برای رسیدن به موقعیتی ممتاز در صنعت گردشگری امروزه توسط دست اندرکاران گردشگری مورد بررسی قرار گرفته و می گیرد.

خدمات هوایی، حذف روادید برای کشورها، ساخت مراکز خرید و تفریحی، اقامتگاه های مناسب همه و همه راهکارهایی بودند برای جلب نظر گردشگران دیگر کشورها اما بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پس از مدتی متوجه تاثیرات مثبت رویدادهای ورزشی در گردشگری کشورها شدند.

ورزش

این تاثیر مثبت در المپیک پکن آنقدر بود که طبق آمار رسمی کشوری که در سال 1987 میلادی تنها 300 هزار گردشگر به خود دیده بود پس از برگزاری بازی های المپیک تابستانی 2008 میلادی توانسته مقام و جایگاه گردشگری خود را به بهترین کشور جهان (از نظر گردشگری) یعنی فرانسه نزدیک کند بنابراین با این نتیجه روز به روز ارتباطی تنگاتنگ بین جامعه ورزشی و صنعت گردشگری در سراسر دهکده جهانی برقرار شد.

پس از ورود ورزش به صنعت گردشگری زیرمجموعه ای به نام گردشگری ورزشی متولد شد که تاکنون از تاثیرگذارترین عوامل در رشد و گسترش گردشگری در کشورها بوده است.

گردشگری ورزشی با توجه به علاقه بسیار زیاد مردم به ورزش بویژه چند رشته پرطرفدار مورد توجه سرمایه گذاران و دست اندرکاران گردشگری قرار گرفته و به عنوان بهترین روش جذب گردشگر به کشورها معرفی شده است. گردشگری ورزشی طبق گزارش مجله TTG درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دلار در سراسر جهان داشته است.

برگزاری مسابقات دوستانه، میزبانی بازی های بین المللی و برگزاری اردوهای تدارکاتی از جمله روش هایی است که برای جلب نظر علاقه مندان ورزشی به منطقه ای خاص توسط مسوولان گردشگری کشورها با همکاری دست اندرکاران ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

همکاری دو نهاد ورزشی و گردشگری ایران می تواند صنعت گردشگری ایران را به جایگاه اصلی خود برساند و ایران را با توجه به قابلیت بسیار مناسب خود تبدیل به مهم ترین مقصد گردشگری خاورمیانه کند.

برگزاری بازی های جام ملت های اروپا شاید تازه ترین و خبرسازترین اتفاق در صنعت گردشگری دو کشور اکراین و لهستان باشد که سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه افق تازه ای را برای گردشگران این دو کشور اروپایی گشوده است.

مسوولان گردشگری این دو کشور، برگزاری این بازی ها را به عنوان فرصتی طلایی برای گسترش صنعت گردشگری کشورشان می دانند و سعی دارند با هر روش مفید از این رویداد ورزشی هرچه بیشتر به نفع رونق صنعت گردشگری منطقه استفاده کنند به طوری که حتی می توان عنوان کرد درآمد حاصل از میزبانی این گونه بازی ها زیاد مورد توجه آنها نیست، بلکه نتایج دستاورد این رویداد ورزشی برای صنعت گردشگری دو کشور در بلندمدت بسیار پراهمیت تر از مدت برگزاری بازی ها و درآمد آن است.

به گزارش سازمان های مربوطه، میزان اشتغالزایی قبل و بعد از این گونه بازی ها به قدری قابل توجه است که بیشتر دست اندرکاران و دولتمردان اهداف بلندمدت خود را در راستای این گونه رویدادها پایه گذاری می کنند و نتایج کوتاه مدت آن را هرگز مورد نظر ندارند.

همکاری دو نهاد ورزشی و گردشگری ایران می تواند صنعت گردشگری ایران را به جایگاه اصلی خود برساند و ایران را با توجه به قابلیت بسیار مناسب خود تبدیل به مهم ترین مقصد گردشگری خاورمیانه کند.

به عنوان مثال کشور اکراین برای برگزاری این بازی ها با توجه به امکانات خود مجبور به بازسازی و نوسازی تمامی استادیوم های کشور شده است بنابراین می توان تصور کرد که یکی دو سال قبل و پس از برگزاری این بازی ها چندین هزار فرصت شغلی تازه در کشور اکراین ایجاد شده است.

این حجم از اشتغالزایی اگرچه شاید به نظر کوتاه مدت باشد اما بسیاری از متخصصان عنوان می کنند نیروی کار قبل از برگزاری این گونه رویدادها، پس از برگزاری، جذب صنعت گردشگری خواهند شد.

به عقیده این گروه، رشد صنعت گردشگری پس از برگزاری بازی های یورو آنچنان خواهد بود که توان جذب مجدد این نیروی عظیم کار را خواهد داشت.

به گفته بوریس کولسینکوف، معاون نخست وزیر اکراین ـ که مسوولیت آماده سازی زیرساخت های این بازی ها در سال 2012 را به عهده گرفته ـ قبل از برگزاری کشور اکراین برای آماده سازی زیرساخت های این رویداد مهم ورزشی تبدیل به یک کارگاه ساختمانی بزرگ شده بود به طوری که می توان ادعا کرد هزاران فرصت شغلی به واسطه این بازی ها به جامعه اکراین هدیه داده شده که امیدواریم همگی این افراد پس از برگزاری بازی های یورو 2012 جذب بازارکار صنعت گردشگری شوند به این دلیل که طبق برآورد دست اندرکاران گردشگری این صنعت رشد بسیار زیادی را در آینده نزدیک و پس از اتمام بازی ها تجربه خواهد کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده که از چند ماه قبل بسیاری از بلیت های مسابقات این جام پیش فروش شده و تعداد زیادی از آژانس های مسافرتی مشغول جذب مسافران و علاقه مندان به این بازی ها برای سفر به دو کشور اکراین و لهستان هستند بنابراین طبق تجربه های گذشته مثل برگزاری جام جهانی در کشور آفریقای جنوبی بسیاری از گردشگران و تماشاگران که از اکراین و لهستان در مدت برگزاری این بازی ها دیدن کرده اند تعطیلات بعدی خود را نیز در این دو کشور خواهند بود.

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری و دست اندرکاران آن معتقدند اگرچه گردشگری اکراین در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اما طی برگزاری این جام و پس از آن، اکراین 10 میلیون گردشگر را در سال 2012 میلادی پذیرایی خواهد کرد.

این برآورد زمانی مطرح شده که مقامات کشور اکراین عنوان می کنند هم اکنون آماده پذیرایی از 800 هزار تماشاگر و علاقه مند به بازی های یورو 2012 هستند بنابراین حجم عمده ای از گردشگران پس از برگزاری این مسابقات از اکراین بازدید خواهند کرد.

این دقیقا اتفاقی بود که در شهر پکن روی داده به طوری که تا یک ماه پس از برگزاری المپیک تابستانی هنوز تعداد زیادی از گردشگران بین المللی راهی این شهر بودند.

از سوی دیگر، کشور لهستان ـ که دارای صنعت گردشگری بسیار مدرن و موقعیت بسیار مناسب گردشگری در اروپاست ـ طبق برآوردها پس از برگزاری این بازی ها رشدی 24 درصدی را در زمینه صنعت گردشگری خود تجربه می کند.

بیشتر فعالان عرصه گردشگری عنوان کرده اند که بیشتر گردشگران آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی ـ که تعطیلات قبلی خود را در کشور مصر، تونس و اسپانیا گذرانده اند ـ پس از برگزاری این بازی ها در کشورهای اکراین و لهستان خواهند بود و به عنوان گردشگرانی وفادار به این دو کشور باقی خواهند ماند.

حالا می توانیم نتایج بلندمدت برگزاری و میزبانی این گونه رویدادهای بسیار مهم ورزشی را برای رشد و رونق صنعت گردشگری کشورها تصور کنیم و دلیل این همه تلاش و کوشش برای دریافت میزبانی این رویدادها را درک کنیم.

اما همین دست اندرکاران در بسیاری از اظهارنظرهای خود عنوان کرده اند که برگ برنده برای رشد صنعت گردشگری در دستان کشور اکراین قرار گرفته است آن هم به دلیل برگزاری بازی فینال در این کشور، اهمیت و جایگاه این بازی برای علاقه مندان به حدی بااهمیت است که سال های سال نام محل برگزاری مسابقه نهایی یورو 2012 در ذهن آنها باقی می ماند و این مکان برای یادآوری هیجان آن روزها برای دفعات متعددی گردشگران را حتی سال های پس از برگزاری این مسابقه به سمت خود خواهد کشید.

رشد و گسترش صنعت گردشگری در اکراین به قدری برای مسوولان دولتی و خصوصی با اهمیت بوده که حتی مراحل آماده سازی و ساخت ورزشگاه های این کشور نیز به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شده و تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب کرده؛ این موضوع شاید درسی بود که مسوولان اکراینی از دست اندرکاران صنعت گردشگری قطر آموختند، قطر هنگام میزبانی بازی های آسیایی از این فرصت طلایی بخوبی استفاده کرد و دقیقا همزمان با رکود اقتصادی شدید جهان توانست صنعت گردشگری قطر و صنایع وابسته را بخوبی رونق بخشد.

این کشور قبل از برگزاری بازی های یادشده با سیاستی بسیار جالب توانست زیرساخت های گردشگری کشور از جمله خطوط هوایی، مراکز اقامتی، مراکز تفریحی و رستوران ها را در سراسر کشور مجهز و آماده پذیرایی انبوهی از علاقه مندان و تیم های ورزشی کند به طوری که پس از برگزاری این بازی ها و درک توانمندی کشور قطر توسط گردشگران و دست اندرکاران گردشگری دیگر کشورها، صنعت گردشگری آن شاهد سرمایه گذاری های بسیار زیاد بین المللی توسط سرمایه گذاران بود که در نهایت باعث جلب گردشگران زیادی به کشور ساحلی قطر شد.

همین سرمایه گذاری دقیق و به موقع نیز در دو کشور یادشده لهستان و اکراین انجام شده است به طوری که هر دو کشور به تاثیر آینده این بازی ها در صنعت گردشگری کشورشان چشم دوخته اند و برای استفاده از این فرصت تمام توان خود را به کار بسته اند بطوری که حتی به چاپ کتابچه راهنمای گردشگری به زبان های مختلف برای معرفی توانمندی های گردشگری دو کشور بسنده نکرده اند و با برگزاری کلاس های آموزشی مخصوص برای دست اندرکاران صنعت گردشگری هنگام برگزاری این بازی ها قصد دارند بهترین تاثیر را برای جذب بیشتر گردشگران به دو کشور داشته باشند.

فعالیت مسوولان اکراینی برای جذب هرچه بیشتر گردشگران هنگام برگزاری این بازی ها تاجایی ادامه یافته که حتی آنها قصد دارند از تلخ ترین حادثه کشور یعنی انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در این زمینه استفاده کنند. اگرچه این نیروگاه چندی قبل در های خودرا به روی گردشگران گشود اما این کشور قصد دارد تا هنگام برگزاری این بازی ها تحت تدابیر شدید امنیتی و سلامتی این نیروگاه را به عنوان مهم ترین مقصد گردشگری کشور اکراین به دهکده جهانی معرفی کند.

به هر حال، سود اقتصادی حاصل از برگزاری یا میزبانی این گونه بازی ها در جهان بر هیچ کس پوشیده نیست اما اهداف بلندمدت گردشگری توانسته این درآمد را تحت تاثیر خود قرار دهد و از آن به عنوان نوعی سرمایه گذاری برای رونق صنعت گردشگری یاد شود بنابراین تمام این تلاش ها و تدابیر نشان از اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در قرن حاضر دارد و بیانگر ارزش اقتصادی آن برای کشورهاست پس بجاست اگر انتظار داشته باشیم که مسوولان ورزشی و گردشگری کشورمان هم از این اهمیت بخوبی استفاده کنند و در جهت رشد و رونق صنعت گردشگری کشور گام بردارند.

همکاری دو نهاد ورزشی و گردشگری ایران می تواند صنعت گردشگری ایران را به جایگاه اصلی خود برساند و ایران را با توجه به قابلیت بسیار مناسب خود تبدیل به مهم ترین مقصد گردشگری خاورمیانه کند.

دسترسی به این جایگاه و موقعیت در صنعت گردشگری ایران نیازمند همکاری هرچه بیشتر جامعه ورزشی و گردشگری ایران خواهد بود به طوری که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی قدرتمند این صنعت در ایران باید از فرصت های ورزشی ایجادشده توسط مسوولان ورزشی که آخرین آنها مسابقات تنیس جام دیویس در مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود، بهترین استفاده را جهت رونق صنعت گردشگری ایران داشته باشد و با ارائه مشوق های جذاب به هیات های همراه این ورزشکاران و البته علاقه مندان این رشته ورزشی نظر آنها را به توانمندی های گردشگری ایران نیز جلب می کرد و می توانست به واسطه این همکاری، گردشگری ورزشی ایران را که از نفس افتاده جانی دوباره ببخشد

فرآوری: امین سیگاری

بخش ورزشی تبیان


منابع :مجله گردشگری و سایت آفتاب