تبیان، دستیار زندگی
گذشته از رسوماتی كه به یك كشور یا منطقه‌ای به خصوص در یك كشور اختصاص دارد و برگرفته از آداب و رسومی ‌دیرینه است، رسوم مشتركی نیز در میان كشورهای مختلف وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسم و رسوم جهیزیه در دیگر کشورها


گذشته از رسوماتی كه به یك كشور یا منطقه‌ای به خصوص در یك كشور اختصاص دارد و برگرفته از آداب و رسومی ‌دیرینه است، رسوم مشتركی نیز در میان كشورهای مختلف وجود دارد. به‌رغم آنچه تصور می‌شود رسوماتی مانند جهیزیه، مهریه، خرید حلقه و حتی شیربها از جمله رسومات مشتركی است كه در كشورهای مختلف با اندك تفاوتی متداول است.

رسم و رسوم جهیزیه در دیگر کشورها

تهیه جهیزیه با هدف كمك به جوانان برای آغاز زندگی مشترك یكی از این رسومات است كه همچنان در بسیاری از كشورها مرسوم است. در حقیقت در بسیاری از كشورها جهیزیه همان پول، طلا یا ملكی است كه در آغاز زندگی مشترك از طرف خانواده عروس به داماد هدیه داده می‌شود.

اگرچه در دنیای امروز جهیزیه قدم فراتر از تامین نیازهای اولیه زندگی مشترك گذاشته است، اما در حقیقت برگرفته از سنتی دیرینه و كهن است كه در فرهنگ كشورهای آفریقایی ریشه دارد.

در آن زمان با هدف تامین سرمایه اولیه برای كسب و كار و برآورده ساختن نیازهای همسر و فرزندان هدیه‌ای از طرف خانواده عروس به داماد داده می‌شود كه در حقیقت همان جهیزیه امروزی است.

تا پیش از قرن پنجم میلادی رسم بر این بود كه ازطرف خانواده عروس هدیه‌ای به عنوان شیربها به خانواده داماد داده می‌شد، اما پس ازآن بتدریج جهیزیه جایگزین شیربها شد.

جهیزیه نه‌تنها در آسیا و آفریقا، بلكه در كشورهای اروپایی نیز از گذشته‌های دور مرسوم بوده است. در خانواده‌های اشرافی انگلیس هنگام ازدواج، جهیزیه به عنوان ارثیه از طرف پدر به دختر هدیه داده می‌شود بنابراین اگر دختری از پدرش جهیزیه گرفته باشد در ارث سهیم نخواهد بود.

البته این رسومات امروزه تنها در میان خانواده‌هایی كه به سنت‌های قدیمی ‌پایبند هستند دیده می‌شود و در اغلب خانواده‌ها عروس و داماد با هدایای نقدی كه از طرف نزدیكان و اطرافیانش در مراسم جشن ازدواج به آنها داده می‌شود زندگی مشترك خود را آغاز می‌كنند.

اگر كشورهای مختلف را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد كشورهای آسیایی در مقایسه با دیگر كشورها بیشتر به رسومات پایبند هستند. برای مثال كشور هند از جمله كشورهایی است كه همچنان رسم دیرینه جهیزیه از عوامل محدودكننده ازدواج در میان جوانان به شمار می‌آید.

جهیزیه نه‌تنها در آسیا و آفریقا، بلكه در كشورهای اروپایی نیز از گذشته‌های دور مرسوم بوده است. در خانواده‌های اشرافی انگلیس هنگام ازدواج، جهیزیه به عنوان ارثیه از طرف پدر به دختر هدیه داده می‌شود بنابراین اگر دختری از پدرش جهیزیه گرفته باشد در ارث سهیم نخواهد بود

در هند، تهیه كالاو اجناس مورد نیاز و تامین پول نقد و طلا از طرف خانواده عروس نه‌تنها در زمان ازدواج، بلكه تا پایان عمر به عهده پدر و مادر عروس است. در آمریكا و اروپا نیز در گذشته از موقعیت اجتماعی افراد به عنوان ملاكی برای تعیین مقدار جهیزیه استفاده می‌شد كه امروزه هیچ اثری از این باور دیرینه در فرهنگ این كشورها یافت نمی‌شود و به عكس در كشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن، كره و هند همچنان خانواده‌ها علاوه بر مسئولیت برگزاری مراسم ازدواج و وظیفه تامین نیازهای اولیه برای آغاز زندگی مشترك فرزندانشان را بر عهده دارند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.