تبیان، دستیار زندگی
روز عروسی یكی از مهمترین روزهای زندگی است که برنامه ریزی برای برگزاری آن ممكن است حتی تا یك ماه به طول انجامد. در اینجا برخی از اساسی ترین گامهایی كه می بایست در برنامه ریزی های خود مد نظر قرار دهید ذكر می كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟


روز عروسی یكی از مهمترین روزهای زندگی است که برنامه ریزی برای برگزاری آن ممكن است حتی تا یك ماه به طول انجامد. در اینجا برخی از اساسی ترین گامهایی كه می بایست در برنامه ریزی های خود مد نظر قرار دهید ذكر می كنیم.

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟

گام اول: تعیین تاریخ عروسی

بدیهی است كه همه برنامه ریزی های شما به این تاریخ بستگی دارد. بنابراین ابتدا متناسب با آداب و رسوم خودتان نسبت به تعیین این تاریخ اقدام كنید. فراموش نكنید كه در تعیین روز عروسی مسایل زیر را در نظر بگیرید:

** تاریخ عروسی روی هزینه های شما تاثیر می گذارد. بعنوان مثال هزینه های اجاره تالار در روزهای خاص و اعیاد و تعطیلات با روزهای عادی متفاوت است. حتی فصل برگزاری عروسی شما می تواند تاثیر زیادی در هزینه های شما داشته باشد.

**مهمانان را در نظر بگیرید. اگر مهمانهایی از راه دور دارید بهتر است روزهای تعطیل را برای جشن خود انتخاب كنید.

** اگر در شهرهای پرترافیك زندگی می كنید، در نظر داشته باشید كه معمولا ترافیك خیابان ها در تاریخ های خاص مثل: روز مادر، روز پدر و سایر اعیاد به مراتب بیشتر از روزهای عادی است و ممكن است روی برنامه ریزی شما تاثیر بگذارد.

**در تعیین تاریخ عروسی خود، ‌تداخل با برنامه ها و مراسم دوستان، آشنایان و نزدیكان را مد نظر داشته باشید. بهتر است قبل از نهایی كردن تاریخ عروسی، ‌یك بار آن را در بین نزدیكان و بزرگترهای فامیل عنوان كنید تا مطمئن شوید با مراسم دیگری تداخل ندارد.

گام دوم: تهیه لیست میهمانان

اهمیت این گام كمتر از تعیین تاریخ عروسی نیست. بسیاری از خانواده ها تصوری كه از تعداد مهمانان خود دارند با واقعیت منطبق نیست. بنابراین هرگز به حدس و گمان و تخمین اكتفا نكنید. خواهید دید وقتی لیست میهمانان خود را روی كاغذ بیاورید، با آنچه در ذهن داشتید تفاوت زیادی دارد.

نكته دیگر این است كه تهیه این لیست شاید تا یك هفته به طول انجامد. چراكه برخی از مهمانان در ابتدا از قلم می افتند. بنابراین هرچه سریع تر لیستی كامل و شسته و رفته از مهمانان خود و همسرتان با ذكر نام و تعداد افراد خانواده مدعو، تهیه كنید.

یك تكنیك مهم: ممكن است نسبت به تعداد دقیق افرادی كه ممكن است در جشن شما حضور پیدا كنند شك داشته باشید. مثلا نمی دانید كه آیا خانواده ای كه در شهر دیگری زندگی می كنند برای عروسی شما خواهند آمد یا خیر. در این حالت از تكنیك تخمین سه نقطه ای استفاده كنید. ابتدا تعداد كسانی را كه مطمئن هستید به جشن شما خواهند آمد محاسبه كنید. بعد از آن تعداد كل مهمانان را با فرض این كه همه و همه به جشن شما خواهند آمد محاسبه كنید. حال میانگین این دو عدد را بدست آورید و مبنای محاسبات خود قرار دهید.

گام سوم: تعیین بودجه عروسی

بعد از تعیین تاریخ عروسی و تعداد مهمانان، باید نسبت به بودجه ای كه قصد دارید برای عروسی خود خرج كنید، تصمیم گیری كنید. بهتر است قبل از هرچیز در این مورد با دوستان و نزدیكانی كه اخیرا مراسم عروسی خود را برگزار كرده اند مشورت كنید. هزینه ها را به صورت تفكیك شده (تالار عروسی،‌لباس عروس، آرایش عروس،‌ گل،‌ماشین عروس و... ) روی كاغذ بنویسید. سپس نسبت به تعدیل آنها با توجه به آنچه كه در نظر گرفته اید اقدام كنید. تحقیق در بازار را فراموش نكنید. با كمی پرس و جو در بازار می توانید تصمیم بهتری بگیرید.

اگر تاریخ عروسی شما، یكی از اعیاد و یا روزهای خاص است، هرچه سریع تر نسبت به رزور تالار و یا باغ اقدام كنید. چراكه ممكن است در تاریخ مورد نظر شما، تالار ها و باغ های مناسب رزرو شده باشند

گام چهارم: تعیین محل برگزاری مراسم عروسی

باغ یا تالار و منزل مسكونی فرقی نمی كند. آنچه مهم است توافق شما و همسرتان بر سر محل برگزاری و نیز بودجه ای است كه برای آن در نظر گرفته اید. در تعیین محل برگزاری مراسم عروسی علاوه بر اینها، نكات دیگری نظیر: تعداد مهمانان، فصل برگزاری عروسی، آب و هوای منطقه، مسافت، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها می تواند در تصمیم گیری شما درباره محل برگزاری مراسم تاثیر گذار باشد.

اگر تاریخ عروسی شما، یكی از اعیاد و یا روزهای خاص است، هرچه سریع تر نسبت به رزور تالار و یا باغ اقدام كنید. چراكه ممكن است در تاریخ مورد نظر شما، تالار ها و باغ های مناسب رزرو شده باشند.

سایر اقدامات:

چهار گامی كه در بالا ذكر شد در واقع گام های اصلی برنامه ریزی عروسی هستند كه حداقل شش ماه قبل از تاریخ برگزاری عروسی باید انجام شده باشند.

بعد از تعیین تاریخ، تعداد مهمانان، بودجه و محل برگزاری مراسم عروسی‌، باید نسبت به برنامه ریزی موارد زیر اقدام كنید:

انتخاب دفتر ثبت ازدواج: در صورتی كه قبلا به صورت رسمی ازدواج خود را ثبت نكرده اید می بایست نسبت به هماهنگی و رزرو قرار ملاقات با دفتر ثبت ازدواج، اقدام كنید. سعی كنید مسافت دفتر ثبت ازدواج با محل مراسم را درنظر بگیرید.

عكاس و فیلم بردار عروسی: با توجه به تنوع زیادی كه در این بازار هست، ممكن است انتخاب عكاس و فیلم بردار متناسب با سلیقه شما گاه حتی تا یك ماه به طول انجامد. شما مشغله های دیگری هم دارید پس این مورد را نیز در اولویت قرار دهید. حداقل تا 4 ماه قبل از عروسی باید قرارداد عكس و فیلم عروسی خود را تنظیم كرده باشید.

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟

آرایشگاه عروس: این مورد نیز می بایست حداقل چهارماه قبل از عروسی رزرو شده باشد. بنابراین قبل از اینكه دیر شود و استرس آن دامنگیر شما شود،‌ در آرامش و با فراق بال اقدام به انتخاب آرایشگاه عروس كنید. در این مورد نزدیكی محل آرایشگاه به آتلیه عكاسی و گل فروشی را فراموش نكنید.

لباس عروس و كت و شلوار داماد: یكی از مهم ترین برنامه های شما انتخاب لباس است. شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف كنید تا بتوانید لباس عروس و كت و شلوار داماد را انتخاب كنید. پس هرگز این موارد را به روزهای آخر موكول نكنید. سعی كنید حداقل تا دو ماه قبل از عروسی، این موارد را نهایی كرده باشید.

گل فروشی: دسته گل عروس، تزیین ماشین عروس، گل آرایی سالن پذیرایی و... همه اینها مستلزم انتخاب و تنظیم وقت با یك گل فروشی مناسب است كه می بایست حداقل یك ماه قبل از عروسی انجام شده باشد. سعی كنید گل فروشی را انتخاب كنید كه به محل برگزاری جشن نزدیك باشد.

ماشین عروس: چنانچه قصد دارید ماشین عروس را اجاره كنید و یا از دوستان و آشنایان امانت بگیرید،‌ حداقل یك ماه قبل از عروسی هماهنگی های لازم را انجام دهید. نباید انجام این هماهنگی ها را به روزهای آخر موكول كنید.

محل سكونت: طوری برنامه ریزی كنید كه حداقل 15 روز قبل از برگزاری مراسم، منزل مشترك شما آماده زندگی باشد. تمیزكاری و نظافت، رنگ و نقاشی، جهازبرون و چیدن وسایل، نصب پرده ها و... زمان و انرژی زیادی را از شما خواهند گرفت. هرگز این موارد را تا روزهای آخر به تاخیر نیندازید. اگر قصد رهن و یا اجاره خانه را دارید حداقل دوماه قبل از عروسی باید اقدام كنید. قرارداد اجاره شما یك ماه قبل از مراسم باید امضا شده باشد. پس اگر می خواهید استرس نداشته باشید، عجله كنید.

خرید عروس و داماد: معمولا در آداب و رسوم اكثر مردم، خریدهایی موسوم به خرید عروس و داماد وجود دارد و اجناسی از قبیل: چمدان، آینه و شمعدان، لباس، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی و... وجود دارد. مطابق با آداب ورسوم خود این خریدها را برنامه ریزی و اجرا كنید.

ابتدا تعداد كسانی را كه مطمئن هستید به جشن شما خواهند آمد محاسبه كنید. بعد از آن تعداد كل مهمانان را با فرض این كه همه و همه به جشن شما خواهند آمد محاسبه كنید. حال میانگین این دو عدد را بدست آورید و مبنای محاسبات خود قرار دهید

تهیه و توزیع كارت عروسی: خیلی از خانواده ها تهیه و توزیع كارتهای دعوت را جزء آخرین اقدامات قرار می دهند و معمولا در روزهای نزدیك به عروسی با عجله اقدام به نوشتن و توزیع كارتها می كنند. درنتیجه برخی از مهمانان از قلم می افتند و یا برای رساندن كارت دعوت به دست برخی ازمهمانان فرصتی نمی ماند. متاسفانه این موارد در جشنهای عروسی بسیاری دیده شده است. توصیه می كنیم با استفاده از لیست مهمانان كه در گام دوم برنامه تهیه كردید، حداقل یك ماه مانده با تاریخ برگزاری عروسی، كارتها را سفارش بدهید و پس از دریافت، اقدام به نوشتن كارتها كرده و به مرور آنها را توزیع كنید. به این ترتیب هم احترام مهمانان حفظ شده است و هم مطمئن هستید كه همه كارت دریافت كرده اند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از عروس سایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.