تبیان، دستیار زندگی
در آستانه ایام البیض و اعمال نورانی اعتكاف ، شبكه تخصصی قرآن كریم وابسته به موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی صنعت استدراج پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در تبیان منتشر شد:

شیطان مخترع صنعت استدراج

استدراج

در آستانه ایام البیض و اعمال نورانی اعتكاف ، شبكه تخصصی قرآن كریم وابسته به موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی صنعت استدراج پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، شبكه تخصصی قرآن كریم در مقاله ای دینی و قرآنی به قلم محمدعلی جعفریان به بررسی صنعت استدراج پرداخت و آن را اختراع شیطان نامید.

جعفریان در این مقاله می نویسد: «صنعت استدراج! از ابداعات و اختراعات شیطان رجیم برای اغوای بشر است . از استدراج ما بیشتر با کلمه‌ی درجه آشنا هستیم. اصلی که شیطان با تعالیم خود در ذهن ما آن را نهادینه می‌کند تا حدی که همیشه باعث می‌شود مرتکب عمل خطا شده و هر روز آن را تکرار و بر غلظت آن بیافزائیم تا آنجا که عاقبت به تعبیر قرآن کریم “سَنَستَدرِجهُم مِن حَیث لا یَعلَمون”‌‌ است یعنی پله پله به طرف جهنم سقوط کردن .

می‌خواهیم نماز قضایمان را بخوانیم به خودمان می گوئیم از فردا شروع می‌کنم فردا به پس فردا ! گاهی به ماهی دیگر و این سیر ادامه دارد درست مثل دانش آموز تنبلی که خواندن درس‌هایش را به فرداشب و فرداشب و نهایتاً به شب امتحان موکول می‌کند و شب امتحان هم اگر میهمان نداشته باشند و فوتبال دلخواهش پخش نشود . . . و نهایتا نمره‌ی مردودی و هزاران عذر تراشی و دنبال مقصر گشتن و بد و بیراه گفتن !

همه‌ی این‌ها حاصل غفلت است ولی غفلتی که از روی نادانی نیست و در بسیاری از موارد ریشه در تنبلی دارد که پیامبر صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه فرمود: “ اِیّاکُمُ الکَسَل فَاِنَّهُ خَرابُ الدُّنیا وَ الآخِرة”‌‌ از تنبلی بپرهیز که به درستی آن مایه ویرانی دنیا و آخرت است ! و گاهی ریشه در باور غلط که “ مرگ فقط برای همسایه است”‌‌ “من هنوز جوانم!”‌‌ “ کو تا پیری؟! “ و نهایتا بدانجا می‌کشد که حاصلش التماس شخص متوفّی با خداست که “ رَبِّ ارجِعوُنی لَعَلّی اَعمَلَ صالِحاً فیما تَرَکتُ . . .”‌‌ خدایا مرا به دنیا برگردان شاید من اعمال صالحی را که می‌بایست انجام می‌دادم و نداده‌ام ، را انجام دهم “ و جواب “ کَلاّ “ است یعنی نه ! هرگز !

در روایتی از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمودند ( نقل به مضمون) : “وقتی زیر جنازه‌ی کسی را می‌گیری فکر کن که تو آن میّت هستی و حالا از خدا خواسته‌ای که تو را به دنیا بازگرداند و خدا اجابت کرده حال ، قدر لحظه‌ها را بدان … “ . حال می‌ماند قصه‌ی ما و سعی ما برای تعجیل در ظهور مولایمان از : سعی در خودسازی ، تلاش در عرصه اجتماع ، فرهنگسازی ، و …»

تنظیم: هومن بهلولی