تبیان، دستیار زندگی
ارتباطات، تاریخ و نظریه در امریکا» نوشته پروفسور هانو هارت با ترجمه‌ و تحشیه‌ی دکتر غلامرضا آذری و همکاری دکتر سیدمحمد دادگران از سوی انتشارات خجسته روانه‌ی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «مطالعات انتقادی ارتباطات» منتشر شد

کتاب مطالعات انتقادی ارتباطات

ارتباطات، تاریخ و نظریه در امریکا» نوشته پروفسور هانو هارت با ترجمه‌ و تحشیه‌ی دکتر غلامرضا آذری و همکاری دکتر سیدمحمد دادگران از سوی انتشارات خجسته روانه‌ی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است.

رویکردهای انتقادی مطالعات ارتباطی و رسانه‌ای کدام‌اند؟ و معنی‌سازی نظریه‌های اجتماعی رسانه‌ها و ارتباطات چگونه تحول پیدا کردند؟ آیا از راه و روش تحلیل انتقادی می‌توان به پاسخی درست دست یافت؟ پیشرفت «مطالعات ارتباطی» فرایندی پویا و خلاق است که از انتخاب و انسجام ساختارهای نظری و مکاتب فکری و روشی چون عمل‌گرایی، نظریه‌ انتقادی و مطالعات فرهنگی بر می‌خیزد.

درس‌نامه‌ «مطالعات انتقادی ارتباطات» تاثیرها و نفوذ مسیرهای فکری و تخصصی علایق پژوهشی، و اتحاد آگاهانه‌ نظریه و عمل انتقادی را در بستر تاریخی پیروی از اهداف خاص ارتباط ‌پژوهی به توصیف و تبیین می‌گذارد.

تامل‌های دقیق و تیزبینانه‌ هانو هارت در این کتاب نشان‌دهنده‌ آن است که نقش تاریخ در کار دانشگاهی و این سرگذشت فکری در درون زمینه‌ نظریه‌های ارتباطی و اجتماعی متناقض قرار داشته و دارد.

این کتاب را می‌توان حاصل برخی تلاش‌هایی دانست که روند تاریخی پژوهش‌های ارتباطی انتقادی را در امریکا سازماندهی کرده‌اند. البته، این کتاب ادعا ندارد که تاریخی جامع در زمینه‌ مطالعات ارتباطی و رسانه‌ای ارائه داده است، اما این گام را می‌توان آغازی برای توجه به چنین نیاز تاریخی دانست. اگر چه، تلاش‌های بسیاری برای بازآفرینی سیر تاریخی علم و پژوهش‌های ارتباطی در ایالات متحده انجام گرفته است، اما هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است.

این کتاب به نوعی بیان‌گر تلاش‌های نویسنده برای کمک به درک مجموعه‌ آراء و نظریاتی است که اندیشه‌ اجتماعی ارتباطات را به عنوان نقطه‌ مرکزی مورد توجه قرار می‌دهند. این عقاید را می‌توان برگرفته از فرهنگ سیاسی و اجتماعی امریکا دانست. کشوری که در دوران توسعه، در طی چند نسل متمادی توانست از تجارب سیاسی و اقتصادی در زمینه‌ تاسیس کوچ نشینی، توسعه‌ شهری و صنعتی شدن به رهبری جهانی در مورد الگوهای دموکراسی دست یابد. این مدت، مسائل پیرامون ارتباطات و نقش رسانه‌ها به دغدغه‌ی عملی کسانی تبدیل شده است که قدرت زبان و ظرفیت فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در فراگیر شدن الگوهای فرهنگی و سیاسی را می‌فهمیدند. در این مورد، فرهنگ به عنوان حوزه‌ مراودات سیاسی و تجاری، بستری مناسب برای مطالعات ارتباطی است که دلایل منطقی برای رشد انگیزه‌های تحقیقاتی در زمینه‌ علوم اجتماعی را فراهم می‌کند.

کتاب حاضر در شش فصل تدوین شده است که سرفصل‌های آن عبارت‌اند از: «در تعریف مسائل: ارتباطات، تاریخ و نظریه»، «در کشف ارتباطات: عمل‌گرایی و تعقیب انتقاد اجتماعی»، «در بی‌خبری از تاریخ: پژوهش‌های ارتباط جمعی و نقد جامعه»، «در معرفی ایدئولوژی: نظریه‌ی انتقادی و نقد فرهنگ»، «در فهم سلطه: مطالعات فرهنگی و بازیافت انتقاد» و «در مکان‌یابی علایق انتقادی: پژوهش‌های ارتباطی میان عمل‌گرایی و مارکسیسم».

ترجمه‌ پنج فصل اول کتاب به عهده‌ دکتر غلامرضا آذری و فصل ششم – فصل پایانی – آن به عهده‌ دکتر سیدمحمد دادگران بوده است.

چاپ نخست «مطالعات انتقادی ارتباطات» را انتشارات خجسته با شمارگان هزار نسخه، 542 صفحه و به بهای 20 هزار تومان منتشر کرده است.

تنظیم: هومن بهلولی