تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، به سراغ شبكه ملی اطلاعات رفته و زیر و بم این شبكه را از زبان مهندس «علی حکیم جوادی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شبكه ملی اطلاعات بیشتر بدانید

شبكه ملی اطلاعات

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، به سراغ شبكه ملی اطلاعات رفته و زیر و بم این شبكه را از زبان مهندس «علی حکیم جوادی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان كرده است.

به گزارش روابط عمومی، بخش دانش و زندگی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به منظور اطلاع رسانی به كاربران محیط مجازی ، شبكه ملی اطلاعات را بررسی كرده است.

این بخش گفتگویی از مهندس «علی حکیم جوادی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه مطالبی در خصوص این شبكه منتشر كرده تا كاربران محیط مجازی با این شبكه بومی آشنا شوند.

در بخشی از این گفتگو آمده است: «سازمان فناوری اطلاعات ایران با توجه به نیاز روزافزون كشور به برقراری و توسعه شبكه‌های رایانه‌ای و ارتباطات آنها و با هدف ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم برای تحقق چنین امری و نیز امكان دسترسی به منابع اطلاعاتی و خدماتی از سال 1370 به عنوان یكی از زیرمجموعه‌های وزارت پست، تلگراف و تلفن آغاز به كار كرد. با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سال 1382، تغییراتی در سطح شركت‌های تابعه رخ داد و امور ارتباطات «دیتا» به شركت ارتباطات «داده‌‌ها» تغییر نام یافت و در سال 1387 نیز در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، این شركت ضمن تفكیك از شركت مخابرات ایران به شركت فناوری اطلاعات ایران تغییر پیدا كرد. سازمان «فناوری اطلاعات ایران» نیز یكی از معاونت‌ها و بازوی اجرایی وزارتخانه محسوب می‌شود. در سال گذشته با تدوین سند راهبردی در 14 محور كه محورهای 14گانه سازمان فناوری اطلاعات ایران محسوب می‌شود، تهیه شد. با پیاده‌سازی این محورها به عنوان عنصر اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در كشور شناخته شدیم.

در حقیقت قلب فناوری کشور در دست شماست؟

**حوزه اجرایی، قلب هر وزارتخانه‌ای است. سازمان فناوری اطلاعات ایران با داشتن چنین اهداف و دانشی، كشور را پوشش می‌دهد؛ البته منهای بخش حوزه محتوایی و برای این كه تداخل پیش نیاید، سعی می‌كنیم وارد آن حوزه نشویم، امیدواریم در پایان برنامه پنجم توسعه به اهداف از پیش تعیین شده برسیم، همچنین یك «كارگروه مدیریتی» در حوزه فناوری اطلاعات تشكیل شده كه مدیریت آن را وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برعهده دارد. در این كارگروه 12 كمیته تخصصی در حوزه دولت الكترونیك از كمیته تجارت، دانش، حقوق، عمران، راه‌سازی، خدمات بانكی و پولی، مدارس و... فعالیت دارند.

چه اهدافی در برنامه پنجم توسعه برای شما پیش‌بینی شده که باید به آن برسید؟

**در ماده 46 قانون پنجم توسعه تكلیف شده كه شبكه ملی اطلاعات ایران باید راه‌اندازی و در سطح كشور گسترش یابد بنابراین وزارت ارتباطات در زمینه توسعه شبكه ملی ایران برای ارتقای كیفیت و سرعت بالای اینترنت كارش را شروع كرده و «كارگروه مدیریت» دولت هم یكسری از اهدافی از اهداف 14گانه را در دستور كار خود قرار داد. به عنوان مثال در حوزه آموزش كه باید 30 درصد آموزش‌ها الكترونیكی شود.»

گفتنی است یكی از محاسن شبكه ملی اطلاعات ایجاد رونق جدی در حوزه فناوری اطلاعات است.

تنظیم: هومن بهلولی