تبیان، دستیار زندگی
گرمای این روزها و سرسبزی آخر بهار، جان می دهد برای یک سفر کوتاه به کردستان و طبیعت دیدنی این استان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید
6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید


گرمای این روزها و سرسبزی آخر بهار، جان می دهد برای یک سفر کوتاه به کردستان و طبیعت دیدنی این استان. به خصوص که این هفته چند تعطیلی پشت سر هم در انتظار شماست و می توانید با فراغ بال بار و بندیلتان را جمع کنید و به دومین شهر بزرگ كردنشین، یعنی سنندج و همسایه هایش سری بزنید.

كوه، جنگل‌، چشمه، آسمان، بناهای تاریخی... کدام را ترجیح می دهید؟ اهل هر کدام از این ها که باشید، کردستان می تواند یک مقصد گردشگری فوق العاده برای شما به شمار برود. به خصوص که مردم این استان بسیار مهمان نواز و مهربانند و با گردشگران مثل یک میزبان دلسوز رفتار می کنند.

گذارتان که به کردستان بیفتد، برای لذت بردن از طبیعت نیازی ندارید خیلی راه دوری بروید، هر گوشه از این استان پر از دار و درخت و سرسبزی و طراوتی است که در این فصل گرم کمتر نمونه اش را پیدا می کنید. اما برای دیدن بناهای تاریخی این استان بد نیست نگاهی به این راهنمای گشت و گذار بیندازید.

پل قشلاق

سه كیلومتر از شرق سنندج که دور شوید رودخانه قشلاق را می بینید که پلی روی آن ساخته شده است. این پل آجری عمرش به دوره صفوی می رسد و دو دهانه بزرگ و چهار چشمه كوچك دارد. عرض پل حدود 8.5 متر و طول آن حدود 90متر است، در دو طرف ستون‌های اصلی، آبشكن‌هایی در اشكال گرد و مثلثی وجود دارند. دودست‌نوشته كه بر روی ساختار اصلی پل قرار دارند و به دوره قاجار بازمی‌گردند، تاریخ ساخت را 1148 هجری می‌دانند.

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید

كتیبه اورامان

اهل کتیبه بینی و سنگ نوشته خوانی هستید؟ پس یک سر به مریوان و كوه زینانه بزنید و كتیبه اورامان را در این منطقه ببینید. این کتیبه به شكل هلال حك شده و در داخل قوسی مصنوعی كنده‌كاری شده است. البته دست‌نوشته دیگری هم در کنار این کتیبه دیده می شود که به خط میخی است كه احتمال می رود عمر آن به هزاره دوم قبل از میلاد و آغاز اولین هزاره قبل از میلاد برسد.

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید

قلعه قمه چوكی

قمه چوكی روستایی در بیجار است که در 12 كیلومتری آن، به طرف شمال جاده بیجار ـ تكاب قلعه ای قدیمی و البته بی همتا قرار دارد که عمر آن به قرون نهم یا هشتم قبل از میلاد برمی‌گردد. این بنا از سنگ‌های بزرگی ساخته شده و سبك معماری آن به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. قلعه نمایانگر سه دوره سكونت مادها، اشكانیان و پارت‌ها است. در دوره مغول‌ها محرابی كوچك با چهار پله روی این بنا ساخته شد كه آثار به‌جامانده از آن را هنوز می توانید ببینید.

حمام قسلان

در کردستان یک حمام قدیمی معروف وجود دارد که یادگار قجری هاست و در روستای قسلان قروه قرار دارد. قروه کجاست؟ در 93 کیلومتری شرق سنندج. حمام را می توانید 10كیلومتر مانده به سریش‌آباد ببینید. طرح‌های معماری داخلی حمام، كاشیكاری‌ها و دیگر قسمت‌های دیدنی آن ساعت ها شما را سرگرم خواهند کرد. در همان نزدیکی یك امامزاده و یک چشمه آب‌معدنی به نام باباگرگر هم وجود دارد که لذت سفر به قروه را برای شما کامل خواهند کرد.

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید

این دو البته در روستای باباگرگر قرار دارند و امامزاده منتسب به سیدجمال‌الدین موسی‌رضا است كه به باباگرگر معروف است. در نزدیكی این امامزاده هم چشمه آب كربنات كلسیم می جوشد که دارای اثرات درمانی است.

جالب است بدانید که این چشمه باعث شده پوشش گیاهی خاصی در منطقه به وجود بیاید که به آن دراگون می گویند. این آب تلخ و شور است و برای درمان امراض پوستی مفید است.

بازارگردی در سنندج

نمی شود به کردستان بروید و سری به بازارهای آن نزنید. منظورمان البته بازار بانه نیست. بازارهای سنتی ای را می گوییم که در شهرهای مختلف این استان قرار دارند و معروف ترین هایشان بازار سنندج و بازار آصف هستند. در این بازارها معماری دوره صفویه را خواهید دید. بازار شیخ تاجوان چی و اردلان هم از بازارهای معروف این استان هستند که آنها را باید در سقز ببینید.

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید

غار كرفتو

این آخرین پیشنهاد ماست که به هیچ عنوان نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید! غار كرفتو در دیواندره، یکی از دیدنی ترین غارهای ایران است که برای دیدنش باید به 72 كیلومتری شرق سقز بروید. این غار در دوران مزوزویك زیر آب بوده و در پایان این دوره زمین‌شناسی سر از آب بیرون آورده است.

6جاذبه‌ای که باید در کردستان دید

كرفتو یک غار طبیعی و كلسیمی است و چهار طبقه دارد. طول آن به 750 متر می رسد و طی کردن آن می تواند بهترین تجربه غارنوردی شما باشد. بد نیست بدانید که انسان های غارنشین در این غار تغییرات زیادی ایجاد کرده اند. مثلا اتاق ساخته اند و سالن درست کرده اند! اتاق‌ها و گذرگاه‌های این غار به هم متصل هستند، تعدادی پنجره و سوراخ در نمای بیرونی تعبیه شده و حكاكی هایی زیادی با شکل و شمایل حیوان، انسان و گیاهان در روی دیوارهای آن به چشم می خورد.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان