تبیان، دستیار زندگی
بنیانگذار و مدیر عامل کنونی گوگل معتقد است فیس‌ بوکی‌ ها کاربران‌ شان را به گروگان گرفته‌ اند و برای این کار دلایلی ارائه می‌ کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست: ما می‌ خواهیم که این بازار همچنان رقابتی بماند. سوال: بنیانگذار فیس بوک کیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروگان گیری کاربران فیس بوک


بنیانگذار و مدیر عامل کنونی گوگل معتقد است فیس‌ بوکی‌ ها کاربران‌ شان را به گروگان گرفته‌ اند و برای این کار دلایلی ارائه می‌ کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست: "ما می‌ خواهیم که این بازار همچنان رقابتی بماند."

فیس بوک-لری پیچ

اخیرا مالکان گوگل با انتشار سخنانی به تحریک سران شرکت فیس بوک پرداختند. "لری پیج" یکی از دو بنیانگذار کمپانی گوگل بار دیگر فیس ‌بوک مهم‌ ترین رقیب گوگل در جهان را هدف حملات انتقادی خود قرار داد. "لری پیج" می ‌گوید: سیاست‌های بسته فیس ‌بوک در قبال داده‌ ها آزادی اینترنت را در معرض خطر قرار داده و در حال از بین بردن شرایط رقابت است. ("لری پیج" پسر دکتر "کارل ویکتور پیج"، یکی از نخستین دانش‌ آموختگان دکترای علوم رایانه ‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه ‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می ‌باشد. او همچنین برادر "کارل ویکتور پیج"، مۆسس ای‌ گروپ (Group A)، که به یاهو به مبلغ نیم میلیارد دلار فروخته شد، است.)

"لری پیج" در مصاحبه ‌ای با "چارلی رز" مجری مشهور تاک ‌شوهای تلویزیونی آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال ورود فیس‌ بوک به حوزه ی جست‌ وجوهای آنلاین گفت: "گوگل پتانسیل فیس‌ بوک برای رقابت در زمینه جست‌ وجوهای آنلاین را جدی می ‌گیرد اما تاسف ‌بار است که فیس‌ بوک تا این اندازه بسته عمل می‌ کند. ما در بیزینس جست‌ وجوی داده‌ ها کار می‌ کنیم و نمی‌ خواهیم منابع تولید محتوا را تسخیر کنیم. به نظرم محتوای آنلاین باید آزادانه‌ تر در دسترس همه باشد."

بدیهی است که رشد انفجاری فیس‌ بوک در دنیای شبکه‌ های اجتماعی، گوگل را به شدت نگران کرده است. تلاش گوگل برای درک عمیق ‌تر و دقیق ‌تر کاربران و کسب داده‌ های شخصی ‌تر از آنها راه‌ اندازی گوگل پلاس را در پی داشت اما رقابت با فیس ‌بوکی که حالا بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد سخت ‌تر از اینهاست

بنیانگذار و مدیر عامل کنونی گوگل معتقد است فیس‌ بوکی‌ ها کاربران‌ شان را به گروگان گرفته‌ اند و برای این کار دلایلی ارائه می‌ کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست: "ما می‌ خواهیم که این بازار همچنان رقابتی بماند." مسئله ی اساسی برای "لری پیج" و گوگل و بسیاری از منتقدان بزرگ فیس ‌بوک در جهان امروز میلیاردها بیت و بایتی است از اپلیکیشن ‌ها و فعالیت‌ های کاربران بزرگ ‌ترین شبکه اجتماعی موجود در جهان که ‌فیس ‌بوک از چشم الگوریتم‌ های جست‌ وجوی گوگل پنهان نگه می‌ دارد.

"لری پیج" می‌ گوید گوگل در زمینه به اشتراک ‌گذاری داده‌ها با فیس‌ بوک بسیار باز و سخاوتمندانه عمل کرده اما پاسخ درخور و محترمانه‌ ای از طرف فیس‌ بوک دریافت نکرده است. اشاره "لری پیج" به یکی از عوامل اصلی اختلاف میان فیس‌ بوک و گوگل است: "استفاده از بانک تماس های کاربران در گوگل برای یافتن دوستانشان در فیس‌بوک. مسئله این است که فیس ‌بوک چنین اجازه‌ ای به گوگل نمی‌ دهد تا مثلا کاربران گوگل ‌پلاس بتوانند از طریق فهرست تماس‌ های فیس‌ بوک دوستان فیس‌ بوکی خود را در شبکه اجتماعی گوگل بیابند.

"لری پیج" می‌ گوید گوگل در زمینه به اشتراک ‌گذاری داده‌ها با فیس‌ بوک بسیار باز و سخاوتمندانه عمل کرده اما پاسخ درخور و محترمانه‌ ای از طرف فیس‌ بوک دریافت نکرده است

پیش ‌تر "سرگی برین" دیگر بنیانگذار گوگل هم نسبت به مدل تجاری انحصارگرایانه فیس ‌بوک هشدار داده بود. "برین" می‌ گوید: فیس‌بوک قصد دارد همین قواعد انحصارگرایانه خود را به همه تحمیل کند؛ قواعدی که به اعتقاد گوگلی‌ها "قاتل نوآوری" است. فیس ‌بوک و بنیانگذار آن "مارک زاکربرگ" هرگز پنهان نکرده که برای "تسخیر جهان مجازی" کاملا مصمم است و به همین خاطر اجازه دسترسی به اپلیکیشن ‌ها و جریان داده‌ های درون این شبکه اجتماعی را به سرویس‌ های بیرونی نمی‌ دهد.

فیس بوک

دنیای سرچ در آستانه انقلابی بزرگ

هراس از ورود غولی نظیر فیس ‌بوک به بازار رقابتی جست ‌وجوهای آنلاین؛ حوزه ‌ای که گوگل تاکنون در آن پیشتاز بوده هراسی قابل درک است. با توجه به این‌ که فیس ‌بوک اطلاعات منحصر به ‌فردی از 900 میلیون کاربر فعال خود در اختیار دارد و با طراحی "گراف‌ های باز" کاربران را در مسیری قرار داده که عموما با کمال میل اطلاعات بیشتری درباره خود به اشتراک می ‌گذارند ممکن است بتواند پیشتازی گوگل را به چالش بکشد. این یعنی معادلات رقابتی این دو کمپانی به زودی تا حد زیادی دگرگون خواهد شد.درآمد اصلی گوگل و فیس ‌بوک از راه تبلیغات آنلاین به دست می ‌آید.

تسخیر کسر بزرگ‌ تری از ترافیک وب و در اختیار داشتن اطلاعات درباره علایق و سلایق و داده‌ های دموگرافیک کاربران، می ‌تواند نقشی اساسی در افزایش این درآمدها داشته باشد.

بدیهی است که رشد انفجاری فیس‌ بوک در دنیای شبکه‌ های اجتماعی، گوگل را به شدت نگران کرده است. تلاش گوگل برای درک عمیق ‌تر و دقیق ‌تر کاربران و کسب داده‌ های شخصی ‌تر از آنها راه‌ اندازی گوگل پلاس را در پی داشتظ¬ اما رقابت با فیس ‌بوکی که حالا بیش از 900 میلیون کاربر فعال داردظ¬ سخت ‌تر از اینهاست گرچه گوگل پلاس هم نزدیک به 200 میلیون کاربر دارد. برخی از تحلیلگران از "مرگ زودرس و اجتناب ‌ناپذیر گوگل پلاس" خبر می‌ دهند. این یعنی پیشتازی فیس ‌بوک در عرصه‌ ای که ابعادش هنوز چندان روشن نیست.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / ویکیپدیا