تبیان، دستیار زندگی
ارزش های پایدار مقدمه : انسانها با توجه به میزان خلاقیتی که دارند انسان هستند در واقع هر چه نوآوری و ابتکارفرد بیشتر باشد هنرمند تر و استادتر خواهد بود  .  هنر ، آیینه تمام نمای وجود انسانها که از پاکترین لحظا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه هنرهای معاصر حریم ارزش های پایدار


مقدمه

انسانها با توجه به میزان خلاقیتی که دارند انسان هستند در واقع هر چه نوآوری و ابتکارفرد بیشتر باشد هنرمند تر و استادتر خواهد بود  .

هنر ، آیینه تمام نمای وجود انسانها که از پاکترین لحظات آدمی منشاء می گیرد ، اصلی ترین مقوله"فرهنگ" در جامعه است . تأثیر قوت و ضعف فرهنگ در آثار معنوی جامعه (خط ، نقاشی ، شعر و ...) نشان می دهد هر چه عرصه های معنوی جامعه نوتر ، عمیق تر ، هشیارانه تر و و از زمان و مکان جلوتر باشد ، رشد ،  پویایی و ماندگاری فرهنگ را تضمین خواهد کرد .

این نکته نیز واضح است که برای معرفی فرهنگ های بالنده و تمدن های قدیمی به آثار معنوی (هنری) آن رجوع می شود و کافیست برای فهمیدن نوع تفکر آن جوامع و میزان ادراکات آنها ، حساسیت های هنری اقوام را مورد پژوهش و جستجو قرار دهیم . درمجموع آنچه می توان به طور مسلم ذکر کرد اینست که ؛ زمان حال زمان رویارویی فرهنگ هاست ...

تاریخ ایجاد موزه ها به صدها سال پیش حدود سال های 59 - 1750 میلادی باز می گردد . طبق اطلاعات موجود ، قدیمی ترین آنها در کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه به وجود آمده است .

بی شک امروز با گذشت سال ها از عمر تاریخی ایران ، کشورمان نیاز به وجود اماکنی برای حفظ و نگهداری آثار ارزشمند به جای مانده از این تاریخکهن دارد و کشورمان نیاز به رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه را بیش از پیش حس می کند.

حال با توجه به اهمیت ویژه ای که موزه ها در کشور ما از آن برخوردارند ، به سراغ موزه هنرهای معاصر رفتیم تا گزارش کوتاهی از این مجموعه تهیه نمائیم .

شاید تا به حال تعداد زیادی از مردم ، از این موزه دیدن کرده باشند ولی ندانند که این موزه در چه سالی افتتاح شده ،  تا به حال چند نمایشگاه در این موزه برپا شده و سؤالات متعدد دیگری که ممکن است به ذهن بعضی نیز خطور کرده باشد.


معرفی :

موزه هنرهای معاصر هنگامی چشم گشود مهمترین رخداد تاریخی معاصر جهان یعنی انقلاب اسلامی ایران در حال وقوع بود ، انقلابی که فرهنگی بودن ، خصیصه ذاتی آن قلمداد می شود .

این موزه طی دوران گذشته کانون اصلی و نقطه عطف تحولات و رخدادهای شاخص عرصه هنرهای تجسمی ایران به شمار آمده و کوشیده است گوهر خلاقیت را کشف و آن را به مردم معرفی نماید و نیز زبده ترین نمونه های آن را برای نسل های آینده نگهداری کند .

موزه هنرهای معاصر ، در خیابان کارگر شمالی و در همسایگی پارک لاله قرار دارد ، پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به "پارک مجسمه" با تندیس هایی ارزشمند از هنرمندان پرآوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته است.

ساختمان موزه که یکی از نمونه های با ارزش و کم نظیر معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری سنتی ای و مفاهیم فلسفی ایران بنا شده است .

هشتی ، چهارسو ، معبر و گذرگاه ، از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازید کنندگان هنر دوست را وادار به تأمل در تاریخ افتخار آمیز هنر و فرهنگ ایران زمین می کنند .

موزه هنرهای معاصر ، محور و مرکز فعالیتها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می آید.

نمایشگاه های هنری که در مقاطع سالانه و یا هر دو سال یک بار به گونه ای فراگیر در زمینه های : نقاشی ، عکاسی ، ارتباط تصویری ، مجسمه سازی ، سفال گری ، معماری و .... در این موزه برگزار می شود  ، فرصتی است مغتنم برای دوستداران هنر ، تا در گستره یدو هزار متر ربعی موزه ، حضور یافته و از نسیم تازه و رنگین هنر معاصر که در فضای " نُه " نگارخانه موزه وزیدن می گیرد ، نقسی تازه کنند و دیگر بار ، شعله عشق به هنر را در دل افروزند.

معمولا به هنگام برپایی هر نمایشگاه ، یک یا دو نگارخانه نیز به نمایش گنجینه ای از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می یابد . گویی این مکان فرهنگی خود را برای استقبال و خوشامدگویی به هنرمندان و هنر دوستان می آراید و زیورهای درخشان دیروز را بر پیکر امروز خویش می نشاند.

به گفته حسین راد رئیس موزه ، ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شد .

و تندیس های زیبا و بارزش از هنرمندان معاصر همچون : "هنری مور" ، "آلبرتو جیاکومتی" و "پرویز تناولی" در پیرامون آن ، فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است.


بیرون و درون

چون خبرنگار بودم بدون خرید بلیط وارد موزه شدم و چون برای دو یا سومین بار وارد موزه می شدم ، دیدم نسبت به موزه عمیق و عمیق تر بود، داخل موزه از عناصری تشکیل شده که در جریان دیدار بازدید کنندگان ، چشم انداز هایی بدیع و زیبا در برابر چشمان آنان قرار می دهد . چهارسو ، گذرگاه ، معبر و هشتی ، از جمله این عناصر هستند .

ببیننده ، مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می پیماید و پس از تمشای نگارخانه ها ، به هشتی می رسد . در دل هشتی ، اثری زیبا و نوین و به تعبیر دیگر ، چیستان هنری – "نورسوکی ها راگوچی " هنرمند نامدار  ژاپنی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده  و با عنوان "ماده و فکر"  ، جلوه ای خاص به هشتی می بخشد .

البته یافتن پاسخ معمای مجسمه "هاراگوچی" که تقلیدی است از "فلسفه حوض" در معماری سنتی ایرانی ،  وسوسه  دیرینه بازدیدکنندگان کنجکاو و جستجو گر بوده است.

پس از سالیان دراز همچنان ، فضای داخلی و شکوهمند موزه ، وهمی برگرفته از جهان پر رمز و راز هنر، را در نهاد آدمی همراه می سازد . قابل ذکر است فضای درونی موزه از سه شیبه (رمپ) تشکیل شده که بازدید کنندگان را به بخش های گوناگون هدایت می کنند.

در بخش های بعد اطلاعاتی را درباره  نگارخانه ، کتابخانه ، فروشگاه کتاب ، سمعی بصری و عکاسی ، سازمان هنری موزه و باغ مجسمه در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت .