تبیان، دستیار زندگی
می‌دانستید که موتور جستجوی گوگل به عمد از برابر چشمان شما وب‌سایتهایی را پنهان می‌کند و تعداد این وب‌سایتهای پنهان شده روز به روز درحال افزایش یافتن است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف هفتگی 250 هزار سایت درگوگل


می‌دانستید که موتور جستجوی گوگل به عمد از برابر چشمان شما وب‌سایتهایی را پنهان می‌کند و تعداد این وب‌سایتهای پنهان شده روز به روز درحال افزایش یافتن است؟

گوگل

گوگل روز پنجشنبه اعلام کرد فرایند ثبت و انتشار هزاران درخواستی را که به صورت روزانه برای برداشته نتایج جستجویی که با مسائل کپی‌رایت در ارتباطند را بر اساس تاریخ دریافت آنها آغاز می‌کند. این شرکت اعلام کرده در طی یک هفته 250 هزار درخواست برای حذف لینکهای مرتبط با محتوی به سرقت رفته در وب‌سایتهای مختلف دریافت می‌کند.

زمانی که گوگل پیامهای هشدار دارندگان کپی‌رایت را درباره وب‌سایتهایی که از قانون پا را فراتر گذاشته‌اند دریافت می‌کند،‌فرایندی را آغاز می‌کند که معمولا در نهایت به حذف نتایج جستجویی منجر خواهد شد که به لینکهای وب‌سایتهای خطاکار مرتبط هستند.

تعداد درخواستهای حذف لینک طی سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته  است. در حقیقت تعداد درخواستهای هفتگی گوگل در حال حاضر بیشتر از تعداد درخواستهای این شرکت در کل سال 2009 هستند. ماه گذشته گوگل 1.2 میلیون درخواست حذف لینک از هزار مالک کپی‌رایت دریافت کرد تا 23 هزار وب‌سایت را از نتایج جستجو‌های خود حذف کند.

این شرکت برای اولین بار تمامی لینکهای حذف شده از جولای 2011 را در گزارش آنلاین "شفاف‌سازی" خود منتشر کرده است. این گزارش که دو سال از اولین انتشار آن می گذرد،‌ درخواستهای دولتها را برای حذف محتوی از سرورهای مختلف گوگل به نمایش می‌گذارد. اما اکنون درخواستهای مالکان کپی‌رایت نیز به این گزارش افزوده شده است که تعداد آنها،‌تعداد درخواستهای دولتها را ناچیز نشان می‌دهد.

زمانی که مالکان کپی‌رایت درمی‌یابند که محتویی در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد که تخطی از کپی‌رایت به شمار می‌رود،‌ابتدا فرمی را در وب‌سایت گوگل پر می‌کنند. سپس رایانه‌های گوگل تلاش می‌کنند درست بودن این ادعا را به تایید برسانند و پس از یک بازبینی خودکار، یک متصدی نیز این درخواستها را کنترل می‌کند

گوگل برای انتشار این درخواستها برای عموم مردم دلیل قانع کننده‌ای دارد. این شرکت در ماه ژانویه طی نبردی دشوار توانست در برابر دو قانون که تخلف از کپی‌رایت را به واسطه مجبور کردن شرکتهایی مانند گوگل برای خودداری از انتشار لینکهای مرتبط با وب‌سایتهایی تخطی کننده از کپی‌رایت دشوارتر می‌ساختند،‌ پیروز شود.

قانون کنونی ضد تخلف "حق تالیف هزاره دیجیتال" آمریکا مالکان کپی‌رایت را متعهد می‌سازد که در صورت مشاهده هرنوع تخلف آن را به گوگل اعلام کنند. در این میان قوانین جنجالی "توقف سرقت آنلاین" و "محافظت از مالکیت معنوی" این تعهد را به دوش گوگل گذاشته‌اند.

گوگل در تلاش است تا نشان دهد سیستم کنونی عملکرد خوبی دارد،‌با وجود افزایش چشمگیری که در درخواستهای ارائه شده از سوی شرکتهای مختلف به وجود آمده،‌ میانگین زمانی که برای حذف لینکهای مشکل دار صرف می‌شود 11 ساعت اعلام شده‌است. به گفته "فرد ون لومن" مشاور ارشد کپی‌رایت گوگل فرایند آزموده شده "هشدار و حذف" برای تخلفهای قانونی میان نیازهای دارندگان کپی‌رایت،‌علائق کاربران و تلاشهای گوگل برای ایجاد تجربه‌ جستجویی سودمند، تعادل ایجاد کرده‌است.

تعداد درخواستهای حذف لینک طی سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته  است. در حقیقت تعداد درخواستهای هفتگی گوگل در حال حاضر بیشتر از تعداد درخواستهای این شرکت در کل سال 2009 هستند. ماه گذشته گوگل 1.2 میلیون درخواست حذف لینک از هزار مالک کپی‌رایت دریافت کرد تا 23 هزار وب‌سایت را از نتایج جستجو‌های خود حذف کند

زمانی که مالکان کپی‌رایت درمی‌یابند که محتویی در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد که تخطی از کپی‌رایت به شمار می‌رود،‌ابتدا فرمی را در وب‌سایت گوگل پر می‌کنند. سپس رایانه‌های گوگل تلاش می‌کنند درست بودن این ادعا را به تایید برسانند و پس از یک بازبینی خودکار، یک متصدی نیز این درخواستها را کنترل می‌کند.

گوگل می‌گوید درحدود 97 درصد از این درخواستها را به تایید می‌رساند اما در عین حال تلاش زیادی دارد تا ادعاهای نادرست را نیز از میان درخواستها جدا سازد.

بخش ارتباطات تبیان

همشهری آنلاین