تبیان، دستیار زندگی
کتاب حاضر، ترجمه کتاب«قضاء امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام» تالیف علامه بزرگوار و مجاهد خستگی ناپذیر، آیة الله حاج شیخ محمد تقی شوشتری می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «قضاوتهای حضرت علی علیه السلام»

کتاب حاضر، ترجمه کتاب«قضاء امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام» تالیف علامه بزرگوار و مجاهد خستگی ناپذیر، آیة الله حاج شیخ محمد تقی شوشتری می باشد.

امام علی

این کتاب گرانقدر، قضاوتهای محیرالعقول و معجزگونه علی علیه السلام را روایت می کند. قضاوتهایی که آنچنان اعجاب برانگیز است که اینک پس از قرنها، هنوز اندیشمندان و نوادر عالم از این درخششهای الهی، انگشت حیرت به دندان گرفته و در شگفتی فرو رفته اند. چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:  «یا علی! انت أعلمُ هذه الامة و اقضاها بالحق»؛ یا علی!  تو داناترین این امت و برترین آنان در قضاوت به حق می باشی.

این داوریها و قضاوتهای آن حضرت، که در این کتاب جمع آوری شده، کاملا ابتکاری و بی سابقه است، که در هر قضیه ای با پیگیری دقیق و عمیق ماجرا، و طرح و تدبیر نقشه هایی حیرت آور، و الهام گرفته از امدادهای غیبی، نیرنگ مکاران و جرائم مجرمین را کشف و شخص جانی را ناگزیر از اقرار نموده و حق را به صاحب حق رسانده و حدود الهی را بدون کمترین اغماض و با قاطعیت تمام به اجراء درآورده و به قضاوتهای سطحی و پوشالی اکتفا ننموده است.

دراین باره امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: «اگر بر بساط قضاوت تکیه زنم حکم می کنم بین پیروان تورات به توراتشان، و پیروان انجیل به انجیلشان، و پیروان قرآن به قرآنشان، بگونه ای که هر کدام به نطق آمده بگوید: علی به آنچه که در من هست قضاوت نموده است».

الحق که علی علیه السلام شخصیتی بود که غیر از خدا و رسولش، کسی او را نشناخته و هیچ پرواز کننده ای به قلّه فضل و کمال او راه نیافته است.

دانلود کتاب

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: وبلاگ کلید بهشت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.