تبیان، دستیار زندگی
سهمیه بندی و گران شدن بنزین، به رونق بازار کلاهبرداری نیز کمک جدی کرد. که البته این روزها هم با زمزمه های که در مورد بنزین 1200 تومانی شنیده می شود کار برایشان راحت تر هم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاه برداری جدید بنزینی!


سهمیه بندی و گران شدن بنزین، به رونق بازار کلاهبرداری نیز کمک جدی کرد. که البته این روزها هم با زمزمه های که در مورد بنزین 1200 تومانی شنیده می شود کار برایشان راحت تر هم شده است.
کیت بنزینی

اخیرا تماس های تلفنی با صاحبان خودرو های شخصی گرفته می شود که خود را "نماینده سوخت اتحادیه" معرفی می کنند و می گویند که نصب نوعی کیت سوخت بر روی خودرو ها الزامی است و ضمن پیشنهاد اشانتیون های مختلف نظیر درصد تخفیف در بیمه شخص ثالث و ... آنرا الزامی می دانند. مهمتر اینکه می گوینداین کار با توجه به گرانی بنزین از 700 تومان به 1200 تومان است که هنوز نه تنها تصویب نهایی نشده است بلکه زمان آن نیز مشخص نیست که به نظرم نوعی تشویش افکار عمومی با ایجاد شایعه است. آنها قیمت کیت را 160000تومان اعلام می کنند که از آن000 85 تومان را بیمه ها پرداخت می کنند و مابقی توسط مالک لطفا پیگیری کنید . فقط فروش تلفنی ! شماره ای که این خواننده در اختیارمان قرار داده را می گیریم خانمی با اعتماد به نفس، کیت کاهش سوخت بنزین را تبلیغ می کند. البته او به اطلاع رسانی اکتفا نمی کند و تاکید می کند که شما باید حتما این کیت را روی اتومبیل خود نصب کنید. او می گوید ما از سازمان کاهش مصرف سوخت هم تایید داریم و کافی است شما نشانی خود را بدهید تا همکاران ما به شما مراجعه کنند. کالایی که با این شیوه فروخته می شود، تراتکتور یا کیت کاهش مصرف بنزین نام دارد. دستگاهی که هیچ آزمایشگاه معتبری در کشور، تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت را تایید نکرده است. ویزیتور کیت بنزین، وانمود می کند که از سوی یک نهاد دولتی تماس گرفته کیت را به آدرس می فرستد که طراحی بسیار ساده ای دارد. این دستگاه کوچک که روی شلنگ ورودی بنزین به موتور وصل می شود، نه تنها مصرف را کم نمی کند وبلکه شاید هم زیاد کند.

هنوز دستگاه استانداردی که بتواند مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد به مرحله تولید نرسیده است و تنها سیستم موجود در این زمینه، انژکتور است

شماره..... مربوط به یکی از این شرکت های کلاهبرداری است. کارکنان این شرکت در تماس با موبایل شهروندان تهرانی، خود را وابسته به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت استان تهران معرفی می کنند.و البته می گویند که هیچ کس نمی تواند برای بازدید یا خرید حضوری به دفتر شرکت مراجعه کند چون شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، فقط به صورت تلفنی این کیت را برای صاحبان خودرو ارسال می کند. در عین حال کاتالوگی نیز برای این محصول چاپ نشده است، چون وزارت نفت ضرورتی برای این کار احساس نمی کند. این بازاریاب تاکید کرد که این کیت در مصرف بنزین خودروها کاهش بسیار جدید ایجاد می کند و به عنوان مثال می تواند در اتومبیل پراید، مصرف را حدود سه لیتر به ازای هر 100 کیلومتر حرکت کاهش دهد. بدین ترتیب، صرف هزینه ای 80 هزار تومانی برای آن، مقرون به صرفه است. او می گوید اگر اتومبیل شما از طریق شرکت بیمه ... بیمه شده باشد، شامل 50 درصد تخفیف می شوید. همچنین همه محصولات ما از بیمه و گارانتی یک ساله این بیمه برخوردارند.
بنزین

تبلیغات دهان پر کن از بازاریاب این محصول می پرسیم که چطور مطمئن شویم که تولیدات شما مفید است و موجب ضربه وارد کردن به موتور خودرو نمی شود؟ او به سرعت از روی یک لیست می خواند: این محصول نتیجه 5 سال تحقیق و آزمایش های مستمر با همکاری و مساعدت اساتید دانشگاه های صنعتی کشور است؛ از این محصول به صورت همزمان در کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه و بیش از 50 کشور دیگر استفاده می شود که نشانه عملکرد مثبت این قطعه در کاهش مصرف سوخت است؛ فروش تعداد 125000عدد محصول طی11 ماه گذشته نشانه توانایی تامین کالا و رضایت عمومی از کیفیت این محصول است؛ یکسال پوشش بیمه و گارانتی محصول توسط شرکت سهامی بیمه ... نشانه تضمین کیفیت محصول می باشد و در پایان می گوید صادرات 14000 عدد محصول به کشورهای همسایه نشانه عملکرد مسولانه و تخصص و تجربه چندین ساله ما در زمینه مغناطیس است. یکی از ادعاهای جالب این شرکت آن است که دستگاه ساخت آنها یک اختراع جدید است! این در حالی است که مسوولان سازمان ثبت شرکت های می گویند تا به حال، تقاضاهایی برای ثبت اختراع کیت کاهش مصرف بنزین به این سازمان ارسال شده ولی مدارک علمی آنها ناقص بوده است. چندین مورد ادعای ثبت اختراع طی سالهای 1383 تا 1387 ، فقط اثبات کپی سازی از محصول وارداتی توسط مدعیان خلاقیت و نوآوری صنعتی بوده و فریب افکار عمومی و سو استفاده از اعتماد مصرف کنندگان است. این شرکت ها ربطی به ما ندارند و هیچ گونه مجوزی از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به شرکتها داده نشده است

   حسین هاشمی ،سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ، بابیان این که با بررسی ها و پیگیری های معاونت بازرسی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سودجویی ها و سوء استفاده های این افراد و شرکت ها محرز شده است تصریح کرد: هیچ گونه مجوزی از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به این دسته از شرکتها داده نشده و قطعاً با این شرکت ها برخورد حقوقی و قضایی می‎‌شود.

یکی از ادعاهای جالب این شرکت آن است که دستگاه ساخت آنها یک اختراع جدید است! این در حالی است که مسوولان سازمان ثبت شرکت های می گویند تا به حال، تقاضاهایی برای ثبت اختراع کیت کاهش مصرف بنزین به این سازمان ارسال شده ولی مدارک علمی آنها ناقص بوده است

عباس کاظمی رییس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در این خصوص می گوید: این شرکت هیچ مداخله ای در تولید یا فروش کیت های موسوم به کاهش مصرف سوخت ندارد و چنین دستگاه هایی مورد تایید ما نیستند. او می افزاید: هنوز دستگاه استانداردی که بتواند مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد به مرحله تولید نرسیده است و تنها سیستم موجود در این زمینه، انژکتور است. عباس کاظمی گفت: بارها اطلاع رسانی کرده ایم که این شرکت ها ربطی به ما ندارند وحتی در سایت سازمان این موضوع را به صورت هشدار مطرح کردیم حتی از برخی از آنها به دلیل اقدام های غیر قانونی شان به دستگاه قضایی شکایت کرده ایم. هر یک از شهروندان که با چنین مزاحمانی مواجه شوند می توانند از طریق شماره تلفن 8191 به همکاران ما اطلاع دهند تا موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

همچنین سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تاکید کرد: شهروندان می توانند شکایت خود را از طریق پیامک 3000020 به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارسال کنند تا رسیدگی های لازم به عمل آید.

وی بار دیگر تاکید کرد که این دسته از تبلیغات و تماس ها از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت رد می شود و هدف این گونه تبلیغات فقط سوءاستفاده از بی اطلاعی مردم و سوداگری است و شهروندان باید با استفاده مناسب از خودروی خود و مدیریت صحیح اقدام به کاهش مصرف سوخت نمایند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:خبر آنلاین/پانا نیوز