تبیان، دستیار زندگی
محمود بهمنی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای درباره نرخ تورم اردیبهشت ماه گفته است: گمان نمی‌کنم میزان افزایش تورم اردیبهشت ماه نسبت به تورم فروردین ماه به نیم درصد برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از یکسال،تورم همچنان باقیست!


 محمود بهمنی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای درباره نرخ تورم اردیبهشت ماه گفته است: گمان نمی‌کنم میزان افزایش تورم اردیبهشت ماه نسبت به تورم فروردین ماه به نیم درصد برسد.


بهمنی

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در سال 89، همزمان با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در چند جمله سخنانی گفت که بازخوانی آن پس از گذشت یک سال و اندی، جالب به نظر می‌رسد. وی در آذر ماه آن سال اعلام کرد: پس از یک سال، نرخ تورم کاهش خواهد یافت و از افزایش بهای سکه و ارز بیشتر از قیمت جهانی جلوگیری خواهد شد!

اما نکته قابل تأمل در این میان آن که محمود بهمنی، دیگر سخنی از کنترل تورم و کاهش آن نمی‌کند و تنها می‌کوشد، افزایش نرخ تورم را برای ماه بعد و شاید ماه‌های آینده افزایشی اندک نشان دهد؛ یعنی محمود بهمنی تغییر لحن داده است!

بیش از یک سال پیش، وی در حاشیه همایش ملی نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و در جمع خبرنگاران اما سخنان جالب توجهی بر زبان آ‌ورده بود؛ سخنانی که بازخوانی آن امروز، نشان می‌دهد که دلیل این تغییر لحن در کلام محمود بهمنی چیست؟

محمود بهمنی، دیگر سخنی از کنترل تورم و کاهش آن نمی‌کند و تنها می‌کوشد، افزایش نرخ تورم را برای ماه بعد و شاید ماه‌های آینده افزایشی اندک نشان دهد؛ یعنی محمود بهمنی تغییر لحن داده است!

وی در آن همایش و در آستانه آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها گفته بود:

«با بررسی وضعیت 359 قلم کالا به سمت تورم تک رقمی و تثبیت آن حرکت می‌کنیم، البته ممکن است با اقدامات جدید، کمی نرخ تورم افزایش یابد، ولی پس از یک سال، روند آن کاهنده خواهد شد. تمهیداتی نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا اندیشیده‌ایم و اجازه افزایش سکه و طلا را بیش از بهای جهانی نخواهیم داد و در صورتی که این موضوع رخ دهد، آن را کنترل خواهیم کرد».

بر پایه گزارش خود بانک مرکزی، نرخ تورم در سال 89، معادل12.4 درصد، بهای ارز (دلار) در بازار نزدیک 966 تومان و بهای سکه تمام بهار طرح قدیم در سال 89، معادل 435 هزار تومان و طرح جدید معادل 383 هزار تومان بود.

تورم

امروز اما نرخ تورم باز هم بنا به گزارش خود بانک مرکزی، معادل 21.8 درصد، قیمت ارز در بازار همین امروز، تا همین ساعت و همین دقیقه! 1730 تومان، سکه تمام بهار طرح قدیم باز هم همین امروز، تا همین ساعت و همین دقیقه 664 هزار تومان و سکه طرح جدید هم 658 هزار تومان بوده است.

چند روز پیش، محمود بهمنی اما با لحنی جدید آشکارا از ناتوانی کنترل بازار از سوی دولت خبر داد و گفت: کدام کالا ارزان شده که دلار ارزان بشود؟ این جمله بسیار پر معناست و نه تنها به افزایش بهای دلار و ناتوانی دولت و بانک مرکزی در کنترل آن اعتراف دارد، بلکه نشان از اعتراف به افزایش بی‌رویه نرخ تورم و سیر صعودی قیمت‌ها نیز هست.

باز هم بهمنی لحن خود را تغییر داد و دیگر نه تنها سخن از کاهش تورم و کنترل قیمت‌ها و این چیز‌ها نمی‌گوید، بلکه خیلی با متانت می‌گوید: گمان نمی‌کنم، میزان افزایش تورم اردیبهشت ماه نسبت به تورم فروردین ماه به نیم درصد برسد.

این یعنی رضایت از اینکه تورم تنها کمتر از نیم درصد افزایش خواهد داشت!

شاید در آذر ماه 89 محمود بهمنی هیچ‌ گاه گمان نمی‌کرد، زمانی سخنان وی و قول و وعده‌هایش نه تنها عملی نمی‌شود، بلکه دستمایه‌ای برای پاسخگو بودنش نیز می‌شود، و نه تنها پیش بینی‌هایش درست از آب درنمی‌آید، بلکه با شیب چندین برابری عکس آن چیزی که گفته رخ می‌دهد.

بر پایه گزارش خود بانک مرکزی، نرخ تورم در سال 89، معادل12.4 درصد، بهای ارز (دلار) در بازار نزدیک 966 تومان و بهای سکه تمام بهار طرح قدیم در سال 89، معادل 435 هزار تومان و طرح جدید معادل 383 هزار تومان بود

شاید امروز به همین دلیل است که محمود بهمنی، دیگر سخن از کاهش تورم نمی‌کند و قول کنترل قیمت‌ها و کاهش تا یک سال یا یک ماه و حتی یک هفته آینده را نمی‌دهد و تنها به همین دلیل است که با رضایت از افزایش اندک و نیم درصدی تورم در ماه آینده سخن می‌گوید!

شاید محمود بهمنی هم مانند بسیاری دیگر، اکنون به خوبی دریافته که غول تورم به این راحتی از پای درنمی‌آید و او که تا چندی پیش می‌گفت: «ملاک تورم احساس مردم نیست»، حال به خوبی دریافته که کاهش نرخ تورم در ایران با قول و وعده و پیش بینی عملی نمی‌شود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:تابناک