تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با نهم خرداد 1391هجری خورشیدی، هفتم رجب 1433هجری قمری و بیست و نهم ماه می سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم خرداد در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با نهم خرداد 1391هجری خورشیدی، هفتم رجب 1433هجری قمری و بیست و نهم ماه می سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 خرداد 1371

'چشمه نقطه‏ای' در كهكشان راه شیری توسط دكتر جلال صمیمی، محقق و استاد دانشگاه كشف شد. او پس از بیست سال تحقیق درباره كهكشان راه شیری و آزمایش در مورد تابش اشعه گاما، موفق به كشف پنج چشمه گاما در مركز این كهكشان شد.

9 خرداد 1351

'ریچارد نیكسون'سی و هفتمین رییس جمهوری آمریكا و همسرش برای یك دیدار رسمی وارد تهران شدند. این سفر در شرایط خاصی صورت گرفت از یك سو خروج انگلستان از خلیج فارس و خلاء قدرت در منطقه از دید حكومت وقت و ازسوی دیگر پیمان دوستی عراق و شوروی، محمدرضا پهلوی را بیش از گذشته به واردات سلاحها و جنگ افزارهای آمریكایی تشویق می‌كرد.

9 خرداد 1326

آیت‏اللَّه 'سیدمحمدباقر قاضی طباطبایی' فقیه اصولی و مجتهد بزرگ شیعه و صاحب آثار مخزن الفوائد فی حاشیة الفرائد و حاشیه بر فصول الاصول، درگذشت.

9 خرداد 1306

كابینه 'مهدی قلی هدایت'، مخبرالسلطنه،تشكیل شد. او پس از كناره گیری حسن مستوفی به این سمت انتخاب شد و كابینه او تا 22 شهریور 1312برقرار بود. مخبرالسلطنه هدایت قریب شش سال و نیم نخست وزیر رضاخان پهلوی بود و در دوران نخست وزیری او پایه‌های دیكتاتوری محكم شد.

9 خرداد 1303

میرزا علی اكبر خان نفیسی ملقب به ناظم الاطباء كرمانی پزشك و لغت شناس و صاحب اثر پنج جلدی فرهنگ نفیسی در 77 سالگی، درگذشت.

9 خرداد 1300

'احمد قوام السلطنه' یك روز پس از دریافت حكم نخست وزیری، تشكیل كابینه داد. این كابینه تنها تا اول بهمن همان سال دوام یافت. او پس از عزل سید ضیاء برای اولین بار توسط احمد شاه به این سمت منصوب و تا سال 1331 پنج دوره نخست وزیر ایران شد.

9 خرداد 1293

همزمان با گسترش آتش جنگ جهانی اول به نواحی شرقی اروپا، انگلستان، به امپراتوری عثمانی اعلام جنگ داد و پس از چند روز تصمیم به اشغال شهر بصره در جنوب عراق گرفت.

9 خرداد 1286

قوای عثمانی به سركردگی اسماعیل سمیتقو مرزهای ایران را مورد تجاوز قرار دادند و ضمن قتل و غارت، منطقه ساوجبلاغ (مكری) را تصرف كردند. در جریان این حمله با مداخله انگلیس و روس، قوای عثمانی عقب‌نشینی كردند.

تنظیم: هومن بهلولی