تبیان، دستیار زندگی
سید حسن خمینی نوه امام راحل به تشریح رعایت اخلاق و ادب از امام راحل پرداخت و در همین راستا گوشه هایی از زندگی شخصی و فردی و رعایت اخلاق و ادب از سوی ایشان را برای نمایندگان تعریف داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته‌هایی از زندگی شخصی امام


سید حسن خمینی نوه امام راحل به تشریح رعایت اخلاق و ادب از امام راحل پرداخت و در همین راستا گوشه هایی از زندگی شخصی و فردی و رعایت اخلاق و ادب از سوی ایشان را برای نمایندگان تعریف داد.

امام خمینی

وی با بیان اینكه زمانی كه امام راحل به رحمت خدا رفت من 18 سال داشتم، گفت: تا زمانی كه امام راحل در قید حیات بودند ما یعنی فرزند یادگار امام منزل جدایی از امام نداشتیم و امكان نداشت كه آشپزخانه ما برای غذا درست كردن روشن باشد. ما همواره ناهار و شام سر سفره امام بودیم.

سید حسن خمینی افزود: اگر آشپرخانه ما روشن بود و غذایی در آن پخت می شد زمانی بود كه امام مهمان ما بودند و تنها جایی كه می رفتند منزل ابوی ما بود چون امام از در جماران بیرون نمی رفتند.

نوه امام با اشاره به بازی های دوران كودكی خود گفت: من توپی داشتم كه با آن بازی می كردم و دوچرخه ای داشتم كه در حیاط مشترك خانه امام با آن دوچرخه سواری می كردم

پیاده روی امام هر روز سه مرتبه

سیدحسن خمینی با بیان اینكه امام راحل هر روز سه مرتبه پیاده روی می كردند، گفت: ایشان هفت و نیم تا هشت صبح، 10 تا 10:30و 4 تا 4:30 عصر هر روز پیاده روی می كردند واین موضوع یك دقیقه پس و پیش نمی‌شد.

وی گفت: من تقریبا هر روز 4 بار و یا بیشتر به منزل امام می رفتم و زمانی كه امام این پیاده روی ها را انجام می داد من با ایشان مواجه می شدم.

نوه امام خاطرنشان كرد: امام راحل حتی یكبار هم به من «تو» نگفتند بلكه همواره مرا «شما» خطاب می كردند. ایشان حتی به اخوی های كوچكتر من هم واژه «شما» را به كار می بردند و به هیچكس «تو» نمی گفتند

حسن برو آخوند شو

نوه امام با بیان اینكه هر وقت امام مرا می دید به من می گفت «حسن برو آخوند شو» ، تصریح كرد: امام هر وقت از در اتاق بیرون می آمدند و در حیات پیاده روی می كردند و تقریبا هر وقت كه مرا می دیدند به من توصیه می كردند كه بروم آخوند شوم و این جمله «حسن برو آخوند شو» را بارها به من گفتند.

نوه امام خاطرنشان كرد: امام راحل حتی یكبار هم به من «تو» نگفتند بلكه همواره مرا «شما» خطاب می كردند.

ایشان حتی به اخوی های كوچكتر من هم واژه «شما» را به كار می بردند و به هیچكس «تو» نمی گفتند.

امام خمینی

صرف ناهار در اتاق 4.5 تا 5 متری با سقف كوتاه

نوه امام راحل با بیان اینكه موقع ناهار امام به دلیل داشتن پادرد روی یك صندلی و پشت یك میز می نشستند، گفت: اعضای خانواده روی زمین و دور سفره می نشستند و اتاقی كه ما در آن ناهار می خوردیم 4.5 تا 5 متر بود و سقف كوتاهی هم داشت.

سید حسن خمینی افزود:سنت خانواده امام این بود كه غذا را خود همسر امام می كشیدند و تا زمانیكه همسر ایشان سر سفره حاضر نمی شدند امام (ره) لب به غذا نمی زدند.

ناهار امام آبگوشت بی نمك

وی با بیان اینكه امام (ره) معمولا ناهار آبگوشت می خوردند، گفت: این آبگوشت بسیار بی نمك بود و امام (ره) معمولا گوشت را نمی خوردند و آن را به من می دادند كه من این گوشت بسیار خوشمزه را با پلو باهم می خوردم.

نوه امام در ادامه با اشاره به رعایت ادب از سوی امام تصریح كرد: امام راحل ادب در منزل و ادب محاوره با كوچكتر را بشدت رعایت می كردند و حتی امام، ریگان رئیس جمهور وقت آمریكا را هم آقای ریگان خطاب و ادب را همواره نسبت به بزرگتر و كوچكتر رعایت می كردند.

وی با اشاره به رعایت احترام آقای پسندیده از سوی امام گفت: در 12 بهمن 1357 وقتی هواپیمای امام در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست و همه منتظر پایین آمدن امام (ره) از هواپیما بودند ایشان به آقای پسندیده گفتند كه شما بزرگترید و شما باید ابتدا پایین بروید.

آنچه اخلاق و در راس اخلاق است ادب می باشد امام در زندگی فردی و اجتماعی خود هرگز پا روی اخلاق نگذاشت

در آن لحظه حساس كه همه منتظر ورود امام بودند امكان نداشت كه آقای پسندیده جلوی امام حركت كند اما ایشان تاكید داشتند كه زودتر از آقای پسندیده پیاده نمی شوند و به همین دلیل ابتدا آقای پسندیده پیاده شدند و بعد ابوی ما از پله های هواپیما بالا رفت و به همراه امام پایین آمدند.

وی افزود: اگر به تصاویری كه 12 بهمن 1357 از تلویزیون پخش می شود دقت كنید متوجه می شوید كه آقای پسندیده زودتر از امام پیاده شده اند و در داخل ماشین نشسته اند.

نوه امام راحل تصریح كرد: امام (ره) نسبت به احترام آقای پسندیده تاكید داشتند و همواره آن را رعایت می كردند.

سید حسن خمینی افزود: آنچه اخلاق و در راس اخلاق است ادب می باشد امام در زندگی فردی و اجتماعی خود هرگز پا روی اخلاق نگذاشت.

وی تصریح كرد: بزرگترین دستاورد میراث امام برای ملت ایران جمهوری اسلامی است.

نوه امام راحل سپس افزود: اگر افرادی با هم اختلاف دارند لزومی ندارد تا پا را فراتر گذاشته و به یكدیگر بی احترامی كنند.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع: افکار نیوز( با تلخیص)