تبیان، دستیار زندگی
برای جلب رحمت پروردگار دو راه وجود دارد: عمل و دعا. اهل عمل از راه عدل وارد خوان رحمت خداوند می‌شوند و به پاداش خود می‌رسند اما اهل دعا و سۆال از راه فضل وارد می‌شوند و مشمول رحمت الهی می‌گردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریسیورهای خود را تقویت کنید


ماهواره‌های فضایی سیگنال‌ها و امواج رادیویی را به سطح زمین ارسال می‌کنند که توسط دستگاه‌های گیرنده یا همان دیش‌های معمولی دریافت و جمع‌آوری می‌شود. این امواج توسط ال ان بی تبدیل و تقویت می‌شود به شرطی که این تقویت‌کننده در کانون دیش مستقر باشد.


ماهواره

شاید از خودتان سۆال کنید که ماهواره چه ربطی به مباحث قرآنی دارد؟!

خواهش می‌کنم اندکی تأمل بفرمایید. شما تا زمانی که این دستگاه را نداشته باشید امواج را دریافت نمی‌کنید. پس آنتن‌ها ، امواج رادیویی و تلویزیونی را برای ما قابل دریافت می‌کنند.

رحمت الهی هم بنابر احادیث متواتره همچون عطر و امواجی در هوا پیچیده و پراکنده است ؛ امواج قدرتمندی که دل‌های مستعد آن را بیشتر دریافت می‌کنند به شرطی که همچنان که ال ان بی در کانون دیش مستقر است روح و قلب های ما نیز با شرائطی رحمت الهی را بیشتر جذب می‌کند.

رحمت به معنای فضل، بخشیدن، رحم کردن می‌باشد این بزرگ‌ترین عاملی است که انسان این هیچ بی‌نهایت را از خدای رحمان رحیم، آنان بی‌نیاز مطلق مستفیض می‌کند.

صفت رحمانیت

صفت رحمانیت خداوند همه موجودات جهان را شامل می‌شود و خلقت تمام موجودات و کرات آسمانی و آسمان و زمین بر بنای رحمانیت خداوند استوار است.

خدای رحمان هیچ موجودی را فراموش نمی‌کند. چه کسی از سر رحمت به کرم خاکی که در اعماق زمین قرار دارد روزی می‌رساند و او را فراموش نمی‌کند؟!

چه کسی برای دارکوب نوک تیز و بلندی قرار می‌دهد تا در لایه‌های زیرین پوسته درخت تنومند غذای خود را جستجو کند ؟!چه کسی به نوزادی که متولد شده راه مکیدن سینه مادر را می‌آموزد تا گرسنه نماند؟! تنها صفتی را که در کل قرآن کریم خداوند بر خود واجب کرده است رحمت است. درحالی‌که در هیچ یک از آیات قرآن و روایات اسلامی عذاب بر بندگان بر خداوند مفروض نگشته است.

قُل لِلّهِ کَتَبَ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ

خداست که رحمت را بر خویشتن واجب گردانیده است . (انعام/ آیه 12)

از روایات پیشوایان معصوم (علیهم السلام) استفاده می‌شود که برای جلب رحمت پروردگار دو راه وجود دارد: عمل و دعا. اهل عمل از راه عدل وارد خوان رحمت خداوند می‌شوند و به پاداش خود می‌رسند اما اهل دعا و سۆال از راه فضل وارد می‌شوند و مشمول رحمت الهی می‌گردند

آیا رحمت خداوند شامل همه موجودات می‌شود؟

رحمت الهی شامل همه موجودات می‌گردد. میلیاردها میلیارد موجود زنده‌ای که از ازل تا ابد مخلوق و ریزه خور خوان نعمت او هستند هیچ گاه محروم از رحمت الهی نمی‌باشند. منتهی مسئله مهم اینست که مشمول شدن به این صفت الهی بستگی به اعمال و رفتار انسان‌ها دارد. گروهی به صفت رحمانیت خداوند نزدیک‌ترند پس بیشتر مورد لطف و رحمت الهی قرار می‌گیرند؛ و گروهی با اعمال خویش دور از رحمت الهی قرار می‌گیرند.

رحمت

جلب رحمت الهی

روزی مردی در جاده مشغول تعمیر اتومبیل خود بود که ناگهان ماهیگیری که پشت سرهم ماهی می‌گرفت توجه او را به خود جلب کرد. مرد متوجه شد که ماهیگیر ماهی‌های کوچک را نگه می‌دارد و ماهی‌های بزرگ را در آب می‌اندازد بالاخره کنجکاوی به او غالب شد. از ماهی‌گیر پرسید که چرا ماهی‌های کوچک را نگه می‌داری و ماهی‌های بزرگ را در آب می‌اندازی ؟ مرد ماهیگیر پاسخ داد : واقعاً دلم نمی‌خواهد چنین کاری کنم ولی چاره‌ای ندارم زیرا ماهی‌تابه‌ی من کوچک است.

آری عده‌ای از ما انسان‌ها دوست داریم رحمت الهی را جلب نماییم اما با اعمال و رفتار خودمان مانع رحمت الهی می‌شویم. اگر فنجانی زیر باران نگاه دارید به اندازه همان فنجان به شما از نعمت باران خواهد رسید  ، این در حالی است که اگر کاسه‌ی بزرگی نگاه دارید به همان اندازه در آن آب جمع می‌شود. کمی با خود بیاندیشیم چه ظرفی در زیر باران رحمت الهی قرار داده‌ایم ؟!

از روایات پیشوایان معصوم (علیهم السلام) استفاده می‌شود که برای جلب رحمت پروردگار دو راه وجود دارد: عمل و دعا. اهل عمل از راه عدل وارد خوان رحمت خداوند می‌شوند و به پاداش خود می‌رسند اما اهل دعا و سۆال از راه فضل وارد می‌شوند و مشمول رحمت الهی می‌گردند.

از رحمت الهی ناامید نگردید

ناامیدی از رحمت الهی درهای رحمت را می‌بندد و چند قفل محکم بر روی آن می‌زند ، زیرا تنها کافران از رحمت الهی مأیوس هستند.

هر چقدر امیدوارتر باشید بهره‌مندتر خواهید بود؛ زیرا از ویژگی‌هایی که انسان را به رحمت خداوند نزدیک می‌کند. امیدواری به فضل و عنایات حق تعالی است.

از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نقل شده است که فرمودند: شخصی را روز قیامت داخل آتشی می‌اندازند و پیوسته صدا می‌زند یا حنان و یا منان. خدا به جبرئیل می‌گوید. برو آن بنده‌ام را بیاور. جبرئیل او را می‌آورد. خدا می‌فرماید: جایگاهت را چگونه یافتی؟

پاسخ می دهد : بدترین مکان‌ها بود. خدا می‌فرماید: او را به همان جا برگردانید. چند قدمی می‌رود به پشت سرش نگاه می‌کند. خدا می‌فرماید: به چه چیزی می‌نگری؟ آن بنده می‌گوید: من امیدوار بودم که دیگر من را به آن جایگاه باز نگردانی. خداوند خطاب می‌کند که او را به سوی بهشت ببرند. «محجة البیضاء/ج 7/ ص 254»

دعا

رحم کن تا مورد رحمت قرار بگیری

مسئله بسیار مهم دیگر اینکه هر جایی که به زیردستان خود، یا اطرافیان، پدر و مادر، فرزند، همسر خانواده، و یا هر کس دیگر رحم کردی خداوند شما را مورد رحمت قرار می‌دهد.

پس ارحم، ترحم

بسیار دعا کنید

ابن فهد حلی از کتاب دعای محمدحسن صفار نقل می‌کند :

رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: باید از خدا بخواهید تا به شما عطا کند. چه آنکه خداوند بندگانی دارد که عمل می‌کنند و خدا اجرشان را می‌دهد و بندگان دیگری دارد که با صدق و اخلاص از او تقاضا می‌کنند پس خدا به آن‌ها نیز عطا می‌کند و سرانجام همه را در بهشت قرار می‌دهد.

پس صاحبان عمل می‌گویند پروردگارا ما را که مورد لطف قرار دادی نتیجه اعمال خوب ما بوده است اما این دسته از چه راه این درجه از کرامت و عطا رسیده‌اند؟

خداوند می‌فرماید: بندگان من شما کار خوب کرده و مزد خود را بی کم و کاست گرفته‌اید. اما اینان به گدایی در خانه من آمده‌اند و دست مسألت به سوی من دراز کرده‌اند. پس به ایشان نیز عطا کرم و آن فضل من است که به هر که خواهم می‌دهم.

خداوند رحمتش را به همه ارزانی می‌ کند اما آنان که به دیگران رحم می‌کنند، دعای بسیار می‌کنند و به خداوند امیدوار هستند ، بهره بیشتری دارند. نامه‌های شبانه‌ی لحظه زیبای اذان صبح، وقت سحر، اوقات خوشی است تا عاشقانش فقیرانه و عاجزانه از او تمنای رحمت الهی داشته باشند

فوائد رحمت الهی

خداوند رحمان گناهان انسان را می‌بخشد.

قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است .«آل عمران-31»

دعای بندگان را مستجاب می‌سازد. «ادعونی استحب لکم»

راه‌های هدایت را از طریق رحمت می‌گشاید.

وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِیلًا

اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلماً جز [شمار] اندکی از شیطان پیروی می‌کردید.«سوره نساء/ آیه 83»

از صدمات و آسیب بندگان را حفظ می‌کند.

فَاللّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ - پس خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربان‌ترین مهربانان .«یوسف – 64»

زمان نزول رحمت

رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: در رحمت الهی در چهار وقت باز می‌شود :

الف هنگام نزول باران.

ب وقتی فرزندی از راه محبت به سیمای پدرش می‌نگرد.

ج زمانی که درب کعبه گشوده می‌شود.

د هنگام ازدواج و نکاح (مستدرک الوسایل/ ج 14/ ص 152)

نکته پایانی :

خداوند رحمتش را به همه ارزانی می‌ کند اما آنان که به دیگران رحم می‌کنند، دعای بسیار می‌کنند و به خداوند امیدوار هستند ، بهره بیشتری دارند.

نامه‌های شبانه‌ی لحظه زیبای اذان صبح، وقت سحر، اوقات خوشی است تا عاشقانش فقیرانه و عاجزانه از او تمنای رحمت الهی داشته باشند.

خدایا به ما رحم کن چرا که تو رحمان و رحیمی.

                                                                                                                                                             مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


منابع :

تفسیر نمونه –آیة الله مکارم شیرازی

تفسیر المیزان – علامه محمد حسین طباطبایی