تبیان، دستیار زندگی
بحران سوریه که معارضان سوری نام انقلاب را بر آن نهاده‌اند تا هفته گذشته با ناکامی‌های تلخ و شکست‌های بزرگ مواجه بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده کشتار الحوله در سوریه


بحران سوریه که معارضان سوری نام "انقلاب" را بر آن نهاده‌اند تا هفته گذشته با ناکامی‌های تلخ و شکست‌های بزرگ مواجه بود.

الحوله-کشتار جمعی

ارتش و نیروهای امنیتی با کمک مردم کنترل نقاط حساسی را در دست گرفته بود که پیش از این تروریست‌ها بر آن مسلط بودند.

مرزهای سوریه در اردن، لبنان و ترکیه با دقت بیشتری کنترل می‌شود که مهمترین بازتاب آن از بین رفتن احتمال ورود سلاح و مهمات بیشتر از ترکیه و لبنان برای تروریست‌هایی است که حقوق خود را از قطر و عربستان می‌گیرند و مزدوری آنها را می‌کنند.

در پی افزایش انتقادات اعضای "شورای ملی معارضان" سوریه از عملكرد "برهان غلیون"، رئیس این شورا و تهدید برخی افراد نسبت به كناره گیری از این شورا پس از ریاست مجدد برهان غلیون بر شورای مذكور، وی از مقام خود استعفا می‌دهد.

پذیرش استعفای غلیون تشدید و تعمیق شكاف‌ها در میان معارضان سوری را به دنبال دارد، همه اینها نشان می‌دهد که معارضان سوری دریافته اند که "انقلاب" تروریستی آنها به خطر افتاده و با بن بست مواجه شده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که با سد روسیه و چین روبه‌ روست، نمی‌تواند اقدامی در محکومیت نظام دمشق و حمایت از معارضان سوری بردارد، به خصوص این که روسیه و چین آشکارا اعلام کردند که دیگر فریبی را که از فرانسه و آمریکا و انگلیس در لیبی خوردند، در سوریه نخواهند خورد.

در پی افزایش انتقادات اعضای "شورای ملی معارضان" سوریه از عملكرد "برهان غلیون"، رئیس این شورا و تهدید برخی افراد نسبت به كناره گیری از این شورا پس از ریاست مجدد برهان غلیون بر شورای مذكور، وی از مقام خود استعفا می‌دهد

روسیه در این ارتباط اعلام کرد که اوضاع سوریه آن چیزی نیست که در رسانه‌ها وانمود می‌شود. اینجاست که به نظر می‌رسد، معارضان با توجه به شرایط حاکم بر "انقلاب" اشان باید دست به کاری بزنند و در این شرایط بهترین راهبرد همان راهبردی است که آن را در اولین ماه‌های آغاز ناآرامی‌ها  در سوریه به اجرا گذاشتند.

"راهبردی" که در کشتار فجیع غیرنظامیان و تصویر برداری از آن و مخابره آن به رسانه‌های مختلف جهان و متهم کردن ارتش و دولت سوریه به انجام آن نمود پیدا می‌کرد و بالطبع در این کشتار حتی زنان و کودکان و نوزادان هم در امان نبودند.

به همین منظور و در راستای این راهبرد معارضان سوری در کنار حمایت رسانه‌های ضد سوری مانند الجزیره قطر و العربیه عربستان سعودی که دور جدیدی از جنگ روانی علیه دمشق را آغاز کرده بودند،‌ جنایت وحشتناک و ضد بشری را در شهر "الحوله"، بین حمص و حماة مرتکب شدند تا ده‌ها زن و کودک قربانی اهداف جنایت بار آنها شوند و عاملان جنایت را ارتش سوریه و دولت دمشق معرفی کنند.

الحوله-کشتار جمعی

در این بین و در اقدامی از پیش هماهنگ شده فرانسه دوباره دست به کار شد و درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت جهت بررسی اوضاع سوریه را داد. امارات هم خواستار جلسه فوق‌العاده اتحادیه عرب شد.

اما در الحولة چه می‌گذرد؟

طی روزهای اخیر گروهک‌های مسلح با تشدید اقدامات خود، اقدام به کشتار فجیعی در منطقه الحوله کردند که منطقه‌ای ما بین حمص و حماة است و این منطقه به این جهت توسط تروریست‌های سفلی انتخاب شد، چون ساکنان منطقه مذکور نوعا به مذهب علوی و تشیع گرایش دارند، لذا سلفی‌ها و گروه‌های تروریستی به بهانه شرکت اهالی الالحوله در انتخابات پارلمانی اخیر دست به کشتار مردم این منطقه زدند.

تروریست‌ها تنها به ارتکاب این جنایت اکتفا نکردند، بلکه از جنایت مخوف و ضد بشری خود تصویربرداری و آن را برای شبکه‌های خبری ضد سوری مانند الجزیره ارسال کردند تا الجزیره نیز در طی سلسله اخباری مدعی شود که ارتش سوریه اقدام به قتل عام تظاهرات کنندگان سوری در شهر الحوله کرده است، در حالی‌که اصلا تظاهراتی در این شهر صورت نگرفته بود تا قربانی آن 114 غیر نظامی بی‌گناه باشند.

افزون بر اینکه در هر جنایتی که در دنیا رخ می‌دهد، محققان ابتدا به بررسی طرف‌های بهره برنده از این جنایت می‌پردازند تا بر اساس آن عاملان و مرتکبان را معرفی کنند و تحت پیگرد قرار دهند. در حالی‌که ملاحظه می‌کنیم این اصل هیچ‌گاه در سوریه رعایت نشده و نمی‌شود و تنها پس از وقوع هر جنایت بلافاصله انگشت اتهام به سوی دولت سوریه نشانه گرفته می‌شود.

طی روزهای اخیر گروهک‌های مسلح با تشدید اقدامات خود، اقدام به کشتار فجیعی در منطقه الحوله کردند که منطقه‌ای ما بین حمص و حماة است و این منطقه به این جهت توسط تروریست‌های سفلی انتخاب شد، چون ساکنان منطقه مذکور نوعا به مذهب علوی و تشیع گرایش دارند، لذا سلفی‌ها و گروه‌های تروریستی به بهانه شرکت اهالی الالحوله در انتخابات پارلمانی اخیر دست به کشتار مردم این منطقه زدند

گفته شده ارتش و نیروی امنیتی سوریه تا بن دندان مسلح وارد خانه‌های مردم در شهر الحولة شدند و پس از جمع کردن زنان و کودکان، آنها سربریدند. سوال این است: ارتش سوریه از این کار چه سودی می‌برد؟ چرا ارتش سوریه باید پس از ارتکاب جنایت اجساد را به حال خود رها کند تا سوژه خبری رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های ضد سوری شود.

تحلیگران بین المللی در این‌باره چه گفتند

"ابراهیم علوش"، تحلیلگر اردنی با اشاره به اینکه هدف گروه‌های مسلح و حامیان آنها از به راه انداختن اینگونه کشتارها بی‌ثبات کردن امنیت سوریه و فتنه‌انگیزی در این کشور است، گفت: این گروه‌های تروریستی به دنبال آن هستند که وانمود کنند، تنها راهکار بحران سوریه دخالت خارجی است.

الحوله-کشتار جمعی

علوش تاکید کرد که گروه‌های تروریستی معارض در سوریه با جنایات سعی دارند وانمود کنند که نظام سوریه توان کنترل امنیت این کشور را ندارد و با وجود چنین نظامی مردم سوریه امنیتی نخواهند داشت.

وی افزود: تروریست‌های سوری به عمد قبل از هر جلسه شورای امنیت یا دیدار یک هیئت سازمان ملل مرتکب چنین جنایاتی می‌شوند تا افکار عمومی را به این سمت و سو سوق دهند که بحران سوریه فقط با دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم حل و فصل می‌شود.

"ویچسلاو ماتوزف"، تحلیلگر روسی نیزمعتقد است که همه سازمان‌های تروریستی که عامل انفجارهای تروریستی در جهان عرب و اسلام هستند با نهادهای اطلاعاتی آمریکا و غرب در ارتباطند که درصدد اجرای خاورمیانه بزرگ هستند.

"اسامه الدلیل"، رئیس بخش بین الملل روزنامه الاهرام تاکید کرد که کشتارهای رخ  داده نشانه درماندگی گروه‌های مسلح و حامیان آنها در سوریه است و آنان به این طریق سعی دارند، طرح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل در امور سوریه را به بن بست بکشانند.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از اهداف اینگونه اقدامات بی‌تردی فتنه‌انگیزی در سوریه و از بین بردن بافت اجتماعی این کشور و نیز اخلال در نقش نهادهای اجتماعی و از بین بردن تلاش‌های گفتگوی ملی به عنوان تنها راهکار خروج از بحران سوریه است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان