تبیان، دستیار زندگی
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همواره به جوانان و نیروی جوانی توجه و نظر خاصی داشتند و نیاز کشور به جوانان را، نیازی همیشگی دانسته و به یاری جوانان برای اصلاح کشور امیدوار بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان در نگاه امام خمینی(ره)


بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همواره به جوانان و نیروی جوانی توجه و نظر خاصی داشتند و نیاز کشور به جوانان را، نیازی همیشگی دانسته و به یاری جوانان برای اصلاح کشور امیدوار بودند.
ایشان در سخنانی خطاب به جوانان می فرماید: «ما همیشه محتاج به شما جوان ها هستیم. ما بعدها برای کشورمان احتیاج به فعالیت شما جوان های برومند داریم و من امیدوارم که در همه مراحل، شما با مردانگی با هم همراهی کنید و این نهضت را به پیش ببرید.»ایشان هم چنین همت جوانان و اراده قاطع ملت را، مایه روسفیدی ملت و اسلام می خواند و کسب و حفظ استقلال کشور و الهی شدن آن را به همت ملت به ویژه جوانان وابسته می داند

امام خمینی

جایگاه جوان از نگاه امام

عرصه كار و خدمت جوانان، در منظر رهبر فقید انقلاب، در واقع آوردگاه فراخى است كه خیر و شر را در مصاف با یكدیگر قرار داده و آنان را به فكر و تفاهم و تبادل تجربیات به منظور حفظ ایمان و میهن فرا مى‏خواند. كوتاهى در هر بعد و حوزه و نادیده انگاشتن یا كم رنگ نمودن یكى به نفع دیگرى، حاكى از نارسایى تحلیل و شناخت عناصر تاثیرگذار مى‏باشد. اسلامیت و جمهوریت - كه با پیوند میمون خود، سازگارى دین و مردم سالارى را در نهضت امام خمینى متجلى ساخت - حاكى از لزوم تلاش براى اسلام و ایران است. در این نگاه، هر جوان باید خود را براى خدمت در ابعاد مذهبى و ملى مهیا سازد. چرا كه او در واقع سربازى است كه آتیه نیكو و سرافراز و پیروزمندانه دین و كشور را رقم مى‏زند.

دامن زدن به تعصب‏هاى زیان بار مذهبى و احساسات ناسیونالیستى كه در تقابل ناخوشایند ایمان و ملیت ظاهر مى‏گردد، حاصلى جز شكست و انزواى اسلام در صحنه قدرت و مدیریت جامعه نخواهد داشت.

«شماها ان شاءالله در آتیه براى اسلام و براى كشور خودتان سرباز لایق. . . باشید »

من از خداى تبارك و تعالى، توفیق شما جوانان را و همین طور جوانان عزیزى كه در خارج از كشور به اسلام خدمت مى‏كنند، از خداى تبارك و تعالى مى‏خواهم آنها، مجاهدینى هستند كه با كمال اخلاص دارند خدمت مى‏كنند به ایران. و شما مجاهدینى هستید كه با اخلاص دارید خدمت مى‏كنید به كشورتان و خداوند با شماست و شما را پیروز مى‏كند.

امام به نسل جوان اعتماد داشت امام خمینی (ره) به نسل جوان اعتماد داشت و در ابتدای پیروزی انقلاب بسیاری از مسئولان رده اول کشور را از میان جوانان انتخاب کرد

امام خمینى، همواره به فرداى نسل نو و كارآمدى آنان در پهنه كوشش‏هاى متنوع و انسان‏دوستانه مى‏نگریست. او هر جوانى را به منزله ذخیره عزت و اقتدار كشور تلقى مى‏كرد و از او انتظار داشت كه خویشتن را براى ایفاى مسۆولیت‏هاى ملى و مردمى مجهز ومهیا سازد. در میان جوانان، رهبر فقید انقلاب، عنایت‏خاصى به دانشجویان داشت; آنان كه خواه‏ناخواه روزى سكان‏دار این كشتى در دل طوفان‏ها و گرداب‏ها خواهند بود.

این كه در كلام امام از دانشجوى ایرانى به عنوان وارث كشور یاد شده است، در حقیقت‏حوزه عملكرد و تاثیر بخشى این نیروى عظیم را خاطرنشان مى‏سازد. در نگاه وارث شناسانه، به هر حال از جفا كارى‏ها و یاس افكنى‏ها و حرمت‏شكنى‏ها در حق نسل جوان و دانشجو باید خوددارى كرد.

«شما [دانشجوها] ذخایر این مملكت هستید، جوانید، دانشجو هستید، ذخیره این مملكت هستید »

«امید من به شماست. . . و شماها وارث این كشور هستید »

امام خمینی

رفتار عاطفى مناسب و درك موقعیت و منزلت دانشجویان، عامل تاثیرگذارى در هدایت‏گرى اندیشه‏ها و عاطفه‏هاى سرشار آنان خواهد بود. بدبینى‏ها و بى‏حرمتى‏ها و تكفیرهاى جاهلانه به مرور زمان فراخناى رابطه آنان را به تنگناى خسران‏آمیز تبدیل مى‏كند. رهبر فقید انقلاب، همواره بر روش و منش پدرانه و مهرورزانه با نسل جوان دانشگاهى تاكید و سفارش داشت، و اولیاى امور را از بى‏تفاوتى بر حذر مى‏داشت.

امام به نسل جوان اعتماد داشت امام خمینی (ره) به نسل جوان اعتماد داشت و در ابتدای پیروزی انقلاب بسیاری از مسئولان رده اول کشور را از میان جوانان انتخاب کرد چرا که جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش ویژه ای داشتند و همانطور که جوانان نسلهای گذشته آثار جاودانی به یادگار گذاشتند، جوانان این دهه نیز باید دین خود را به انقلاب و کشورشان ادا کنند. وقتی جوانان در مراکز فرهنگی مانند نمایشگاه ها جمع می شوند نبوغ و استعدادهای هنری خود را نمایان می کنند و البته برپایی چنین نمایشگاههایی می تواند قدرشناسی از جوانانی باشد که امروز گرد پیری بر چهره هایشان نشسته است.

امام خمینی رحمه الله و چشم امید به جوانان

امام خمینی رحمه الله حکیمی ژرف اندیش بود که از آغاز نهضت اسلامی، با نگاه اندیشمندانه خود، موجب بیداری دینیِ قشر عظیم جوانان این مرز و بوم شد.

ایشان در آغاز حرکت الهی خود در نجف اشرف، تمامی جوانان روحانی و دانشجو را با نگاهی نو، همه سویه، ژرف و جامع به دین فراخوانْد و فرمود: «حس مسئولیت نسل جوان و کوشش های بی شائبه آنان در راه دفاع از اسلام و نوامیس قرآن مجید، در خور تقدیر و امیدواری است. این جانب در این تبعیدگاه ثانوی، چشم امیدم به جوانان روحانی و دانشگاهی مسلمان بوده و انتظار دارم که با تهذیب نفس و اخلاص، مطالعات و تحقیقات وسیع و دامنه داری را در زمینه شناخت احکام اسلامی و مبانی نورانی قرآن آغاز نمایند؛ اسلام واقعی را بشناسید و بشناسانید.»

تهذیب نفس جوانان در نگاه امام رحمه الله

امام راحل و روشن اندیش که خود پیروز میدان مبارزه با هوای نفس بود، به خوبی از آموزه های آسمانی مکتب اسلام در مورد تهذیب نفس آگاهی داشت و بهترین دوره چنین مبارزه پی گیری را «ایام جوانی» می دانست و می فرمود: «اسلام آن قدر که به تهذیب این بچه های ما و جوان های ما کوشش دارد، به هیچ چیز کوشش ندارد. اسلام اصلاً برای آدم ساختن آمده است و این مکتب های انحرافی، آدم را از آدمیتش بیرون می کند.... مهم تر چیزی که برای کشور ما لازم است، تعهد اسلامی و تهذیب اسلامی است.»

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منابع: 1- حوزه / 2- لیله القدر