تبیان، دستیار زندگی
دبیر ستاد راهیان نور گفت: مناطق جنگی ما موزه نیستند بلکه حرم امن الهی هستند، به همین خاطر هر چه به آنجا نزدیک تر می شویم در واقع به سمت نور در حرکت هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناطق جنگی ما موزه نیستند !


دبیر ستاد راهیان نور گفت: مناطق جنگی ما موزه نیستند بلکه حرم امن الهی هستند، به همین خاطر هر چه به آنجا نزدیک تر می شویم در واقع به سمت نور در حرکت هستیم.

مناطق جنگی  !

به گزارش نویدشاهد ، حسین یکتا با اشاره به اینکه دو نگاه در فلسفه راهیان نور وجود دارد، اظهار داشت: کل این سفر یک میهمانی است که به میزبانی شهدا برگزار می شود و در واقع این شهدا هستند که مردم را با عقاید و نظرات مختلف دور هم جمع می کنند. گاهی اوقات برخی از زائرانی که در این میهمانی حضور پیدا می کنند به کارت دعوتی که از سوی شهدا برایشان آمده است بی توجه هستند اما در پایان این سفر و لمس زیبایی های آن، درک بالایی از راهیان نور به دست می آورند.

راهیان نور حرکتی در راستای ترویج ایثار و شهادت

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه تاریخ حرکت راهیان نور به زمان جنگ برمی گردد، افزود: در دوران دفاع مقدس بسیاری از خانواده های شهدا برای زیارت مقاتل فرزندان خود در مناطق جنگی حضور پیدا کردند و در واقع استارت راهیان نور از همان زمان آغاز شد. بعد از دفاع مقدس هم عده ای از مردم برای یادآوری خاطرات دفاع مقدس هر از چند گاهی سری به مناطق جنگی زدند و با بیان تحولاتی که در بسیاری از افراد به واسطه حضور در مناطق ایجاد شد، پیام این سفر آسمانی را به مردم رساندند و توجه آنها را به این امر جلب کردند.

وی راهیان نور را حرکتی در راستای ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت دانست و بیان کرد: وقتی جوان امروز در مناطق جنگی حضور پیدا می کند، با تداعی حماسه ها، سختی ها و ایثار رزمندگان دوران دفاع مقدس به نگرش تازه ای از زندگی می رسد که می تواند در مسیر شهدا به زندگی خود ادامه دهد.

می توانیم نسل جدید انقلاب را متناسب با طرز تفکر شهدا و نسل 57 تربیت کنیم

ما در راهیان نور تصویری از یاران خمینی کبیر (ره) را برای نسل امروز ترسیم می کنیم و به آنها یادآور می شویم که آنها نیز می توانند در تمام سختی هایی که در حال حاضر با آن درگیر هستیم، یار و یاور رهبرشان باشند و امامزادگان عشق آینده شوند. اگر مبانی فرهنگ ایثار و شهادت در کاروان های راهیان نور به درستی تبیین شود، می توانیم نسل جدید انقلاب را متناسب با طرز تفکر شهدا و نسل 57 تربیت کنیم.

شاید این کار گلخانه ای باشد و به عظمت انسان های دفاع مقدس نرسد اما از این جهت که در این نوع آلیاژ از تمام ترکیبات موجود در جنگ استفاده شده است، فولادی ساخته می شود که انتظار خیلی از کارها را می توان از آن داشت.

وی با بیان این مطلب که ما در اردوهای جهادی شاهد رویش نسل جوان هستیم که شاید در اول انقلاب چنین چیزی به چشم نمی خورد اظهار داشت: در جنگ نرمی که دشمنان طراحی کردند شاهد جوانانی بودیم که عمق بصیرت و معرفتشان به عمق تمام رزمندگان و همه انقلابی ها بود.

مناطق جنگی ما موزه نیستند

اینکه گفته می شود راهیان نور بازگشت به گذشته است و ارتجاعی بودن را القا می کند نگاهی کاملاً اشتباه است زیرا ما با حضور در مناطق جنگی از گذشته انرژی کسب می کنیم و به آینده امیدوار می شویم و اگر اشکی جاری می شود، از شوق است و به هیچ وجه بیانگر ترس و وحشت نیست.

مناطق جنگی ما موزه نیستند بلکه حرم امن الهی هستند، به همین خاطر هر چه به آنجا نزدیک تر می شویم در واقع به سمت نور در حرکت هستیم.

اینکه گفته می شود راهیان نور بازگشت به گذشته است و ارتجاعی بودن را القا می کند نگاهی کاملاً اشتباه است زیرا ما با حضور در مناطق جنگی از گذشته انرژی کسب می کنیم و به آینده امیدوار می شویم و اگر اشکی جاری می شود، از شوق است و به هیچ وجه بیانگر ترس و وحشت نیست.

یکتا افزود: کاری که ما باید در مناطق انجام دهیم این است که با بازسازی صحیح مناطق، فضایی را برای خلوت کردن زائر با منطقه ایجاد کنیم تا بتوانیم تأثیرگذاری کارهای فرهنگی را در آنجا شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده به قدری که زمین و مکان در آنجا اثر می گذارد ما کمتر توانستیم اثر بگذاریم؛ هر چند در جایی که کارهای فرهنگی مناسبی انجام شد آن منطقه تأثیر گذارتر از مناطق دیگر بود.

راهیان نور هنوز به سیاست جامع فراگیر ملی و بین المللی نرسیده است

یکتا گفت: راهیان نور هنوز به سیاست جامع فراگیر ملی و بین المللی و نگاهی که این جنگ یک گنج بود و مناطق جنگی محل نگهداری این گنج است، نرسیده است.

وی ادامه داد: جریان سیاست گذاری ها به عهده ستاد مرکزی راهیان نور است ولی به خاطر این که ما هنوز نتوانسته ایم حداقل ها را در مناطق برطرف کنیم از پرداختن به طراحی اهداف بازمانده ایم، اما انشاءالله با تحولی که ایجاد شده و بسیج، وظیفه عملیاتی را به عهده گرفته است بتوانیم کار سیاستگذاری را از ابتدای سال آینده شروع کنیم.

خیلی از افراد به خاطر نبود زیر ساخت مناسب از این سفر محروم می شوند

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در ادامه با بیان اینکه خیلی از افراد به خاطر نبود زیر ساخت مناسب از این سفر محروم می شوند، بیان کرد: در ایام عید به خاطر عدم بالانس دقیق در اعزام نیروها حضور افراد در یادمان ها به قدری زیاد می شود که کار خدمات دهی به زائران با مشکل مواجه می شود.

یکتا افزود: سازمان راهیان نور با عبور از موانع موجود می تواند به صورت یک مجموعه عظیم عملیاتی شود که اگر حج و زیارت صدها هزار نفر را به مکه اعزام می کند ما در طول سال شاهد میلیون زائر در مناطق جنگی باشیم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: عصر انتظار