تبیان، دستیار زندگی
11 نکته تغذیه ای زیر در کسب حداکثر قابلیت مغزی و جسمی شما بسیار مؤثر است ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

دانش آموزان در دوران امتحانات به دلیل کمبود وقت و مشغله زیاد ، توجه چندانی به تغذیه و رژیم غذایی خود نمی کنند ؛ در حالی که برای داشتن حداکثر کارایی مغز و بدن در این دوران ، باید یک تغذیه مناسب ، قسمتی از برنامه ریزی درسی دانش آموزان باشد.

یازده نکته تغذیه ای زیر در کسب حداکثر قابلیت مغزی و جسمی شما بسیار مۆثر است :

1-   ویتامین ها و مواد معدنی کمک بسیاری به شما خواهند کرد . آهن و ویتامین (( ب )) برای سلامت فکری و جسمی به خصوص در زمانی که استفاده زیادی از مغز می شود ضروری است . مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت قرمز ، جگر ، غلات و اسفناج را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید . از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین (( ب )) ، غلات سبوس دار ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها هستند . همچنین گفته می شود که غذاهایی مثل ماهی و سویا برای تقویت و افزایش کارایی مغز بسیار مفیدند .

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

2-   مکمل های غذایی و قرص ها را هیچ گاه جایگزین غذا نکنید . گاهی دانش آموزان به خاطر کمتر هدر رفتن زمان و راحتی بیشتر ، به خوردن مکمل های غذایی مثل قرص ویتامین (( ث )) روی می آورند . با اینکه گاهی مصرف مکمل های غذایی می تواند مفید باشد ، اما این نکته مهم فراموش نشود که هیچ گاه این مکمل ها جای مواد غذایی حاوی ویتامین را نخواهد گرفت ؛ به عنوان مثال ، میوه ساده ای مثل پرتقال نه تنها سرشار از ویتامین (( ث )) است بلکه حاوی فیبر ، بتا کاروتن و سایر مواد معدنی نیز است و هیچ گاه قرص نمی تواند جای آن را بگیرد . در هنگام درس خواندن سعی کنید که میوه هایی مثل سیب ، موز ، هویج ، و خشکبار مصرف کنید .

3-   حتماً فواصل مشخص و معینی برای وعده های غذایی خود در نظر بگیرید. خوردن غذا به صورت منظم و با برنامه ریزی درست کمک می کند که سطح انرژی و مواد مورد نیاز بدن ثابت نگه داشته شود و مانع از آن می شود که در میان وعده ها احساس گرسنگی کنید و در نتیجه کمتر به سمت خوردن تنقلات بی خاصیت کشیده می شوید .

4-   غذاهایی که دارای حجم زیاد ، دیر هضم و سنگین هستند ، کمتر بخورید. این غذاها باعث می شوند که بدن ما هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ فکری کندتر عمل کند . بهتر است که به جای گنجاندن سه وعده غذایی مفصل در برنامه غذایی، پنج تا شش وعده غذایی سبک تر را در نظر بگیریم . در شب ، غذاهای سرشار از کربوهیدرات بخورید که هم به خوابیدن شما کمک می کند و هم انرژی لازم را برای روز بعد فراهم می کند . استفاده از غذاهایی مثل نان، غلات و سبزیجات و میوه جات در این زمان ، مفید هستند .

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

5-   هیچ گاه صبحانه را از وعده های غذایی حذف نکنید . همه ما از اهمیت صبحانه به عنوان مفید ترین وعده غذایی آگاه هستیم و مطالب علمی زیادی را در این باره خوانده ایم . یک صبحانه مناسب ، موجب متعادل شدن قند خون و افزایش کارایی مغز می شود ؛ در ضمن اینکه چه چیزی را برای صبحانه خود انتخاب کنیم ، به اندازه خوردن صبحانه اهمیت دارد . یک تکه کیک و چای ، اصلاً صبحانه محسوب نمی شود . نکته اصلی در خوردن صبحانه این است که می بایست حتماً مقداری پروتئین ، کلسیم ، فیبر یا میوه و سبزی در صبحانه ما باشد . یک کاسه کورن فلکس با شیر و تکه ای میوه ، نان سبوس دار با کره بادام زمینی یا عسل و ماست با میوه ، صبحانه هایی ایده آل به شمار می آیند .

6-   خوردن انواع میوه فراموش نشود . موز یکی از میوه هایی است که برای مغز بسیار مفید است . میوه ای مثل زغال اخته حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است . قند طبیعی موجود در میوه ها انرژی مورد نیاز برای بدن را فراهم کرده و مضراتی را که در مصرف قندهای تصفیه شده وجود دارد ، نخواهد داشت .

7-   سبزیجات را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید . همه سبزیجات به میزان یکسانی خاصیت ندارند . سبزیجات با برگ سبز تیره تر ، مواد مغذی بیشتری را دارا هستند ؛ به عنوان مثال ، اسفناج برای بدن و مغز ، مفید تر از برگ کاهوست . فلفل دلمه ای و کلم بروکلی ، سبزیجات مفید دیگری هستند که می توان از آن ها نام برد ؛

8-   انتخاب درست خوراکی های میان وعده ، یکی دیگر از نکاتی است که به هنگام درس خواندن از اهمیت زیادی برخوردار است . توصیه می شود که اگر در طول روز و هنگام درس خواندن احساس گرسنگی کردید از خوراکی هایی استفاده کنید که مقوی بوده  و قند خون را در سطح متعادل نگه می دارند .

نمونه هایی از میان وعده های مفید عبارتند از : موز و کره بادام زمینی ، آب طالبی با عسل ، آجیل و خشکبار ، کورن فلکس و شیر و انواع میوه .

9-   سعی کنید که دستور العمل تهیه غذاهای ساده ولی مقوی را یاد بگیرید و در رژیم غذایی خود بیشتر از آن ها استفاده کنید. این غذاها بدون اینکه نیاز به صرف زمان زیادی برای درست کردن داشته باشند مفید بوده و انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می کنند . چند نمونه از این غذاها عبارتند از : سیب زمینی پخته به همراه پنیر ،انواع املت مثل املت تخم مرغ و گوجه فرنگی یا قارچ و پنیر ، خوراک لوبیا چیتی با قارچ ، انواع غذاها با ماهی ، انواع سالاد ها و مخلوط سبزیجات پخته .

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

10-   نکته آخر و بسیار مهم اینکه از مایعات به میزان زیاد مصرف کنید . مایعاتی که در طول روز می نوشیم برای سلامت فکر و بدن ما بسیار اهمیت دارند . کمبود مایعات موجب از بین رفتن تمرکز و کاهش یادگیری می شود . توصیه می شود که در دوران امتحانات مصرف قهوه بخصوص با شکر به حداقل رسانده شود ؛ زیرا کافئین زیاد موجب تشدید استرس و هیجان می شود . بهترین نوشیدنی ها آب میوه طبیعی ، شیر و چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هستند . البته هیچ نوشیدنی ای نمی تواند جایگزین آب شود.

11-   در نهایت اینکه در دوران امتحانات تا حد امکان از خوردن غذا در رستوران ها و (( فست فود )) ها خودداری کنید . بدون شک غذای منزل بسیار سالم تر و مطمئن تر است و با متوبولیسم بدن شما نیز سازگاری بیشتری دارد ؛ برای مثال ، بعضی از افراد به غذاهای دارای ادویه حساسیت دارند و در منزل از این مواد استفاده نمی کنند ؛ در حالی که اکثر (( فست فود )) ها و رستوران ها از ادویه جات متعدد در غذاهای خود بهره می برند . خود من شاهد بودم که دانش آموزی به دلیل خوردن ساندویچ سوسیس در همین دوران دچار حساسیت شدید شد و نتوانست یکی از امتحانات خرداد ماه خود را بدهد .

در ضمن در صورت خوردن غذاهای بیرون احتمال دارد که دچار مسمومیت نیز بشوید .


پیک سنجش

مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: نوربخش