تبیان، دستیار زندگی
بالاخره زمان فرمانروایی مرورگر Internet Explorer مایکروسافت به پایان رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است


بالاخره زمان فرمانروایی مرورگر Internet Explorer مایکروسافت به پایان رسید.

براساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط StatCounter مرورگر Google Chrome توانست برای اولین بار محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا شود. پس از عرضه فایرفاکس در سال‌های پیش، سهم بازار مرورگر مایکروسافت روند نزولی آهسته‌ای را در پیش داشت، اما روند از دست دادن سهم بازار IE زمانی شدت گرفت که مرورگر کروم گوگل نیز وارد میدان شد.

در حال حاضر Chrome با 32.76% در رتبه یک و IE با 31.94% در رتبه دوم محبوب‌ترین مرورگر دنیا قرار دارند. جالب است بدانید که سال گذشته اینترنت اکسپلور مایکروسافت حدود 43%سهم بازار داشت و فایرفاکس با 29% و کروم با 19% در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. اما پس از گذشت 12 ماه، IE حدود 12 درصد از کاربران خود را از دست داده و Chrome نیز در همین فاصله زمانی، نظر 13 درصد از کاربران اینترنت را به خود جلب کرده است.

هرچند Chrome در حال حاضر بیشترین سهم بازار مرورگرها در کل جهان را دارد اما هنوز در بخشی از نقاط جهان مانند شمال امریکا، Internet Explorer محبوب‌تر است

البته تحلیل‌گران معتقدند که روند نزولی IE حداقل تا زمان محبوب‌شدن سیستم‌عامل ویندوز 8 و انتشار Internet Explorer 10 ادامه خواهد داشت.

اما بشنوید از دیگر مرورگرها...

پس از عرضه عمومی سهام فیسبوک، به نظر می رسد که این شرکت قصد دارد از هر فرصت و موقعیتی برای گسترش قلمرو امپراطوری خود استفاده کرده و به هیچ وجه زمان را از دست ندهد. بعد از خرید سرویس هدایای موبایلی Karma، عرضه اپلیکیشن اختصاصی عکاسی و خرید میلیاردی اینستاگرام، اکنون حدس و گمان ها درباره قدم بعدی این غول شبکه های اجتماعی روز به روز داغ تر می شود.

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است

آخرین شایعه که از طرف Pocket Lint منتشر شده، حاکی از آن است که فیس بوک، به عنوان بخشی از برنامه خود برای رقابت با گوگل، موزیلا و دیگر ماموت های اینترنت، سعی دارد مرورگر اپرا را هم به دارایی های خود بیافزاید. یک منبع از درون شرکت Opera Software ادعا کرده است که این شرکت در حال بررسی پیشنهادهای خرید مختلف ارائه شده است و همچنین موقتا برنامه استخدام خود را به حال تعلیق درآورده.

علی رغم اینکه این داستان هنوز در حد یک شایعه است، اما با توجه به شواهد موجود، دور از ذهن نیست که فیس بوک در حال آماده سازی اسب خود برای ورود به مسابقه مرورگرها باشد. از آنجایی که یکی از گرایشات اصلی در عرضه امکانات جدید برای شبکه های اجتماعی، حفظ سرعت لازم برای کاربر است، اپرا می تواند انتخاب مناسبی برای فیس بوک باشد.

از طرفی یاهو بالاخره تکانی به خود داده و مرورگر مخصوص خود را ارائه کرده است. نسخه مخصوص PC این مرورگر هنوز به طور رسمی عرضه نشده ولی می‌توانید نسخه مخصوص iOS آن که حجم بسیار کمی دارد را روی آیفون یا آیپد خود نصب کنید. از ویژگی‌های جذاب این مرورگر امکان جست‌جوی تصویری است. یعنی زمانی که موضوع مورد نظر را جست و جو می‌کنید، پیش‌نمایشی از سایت‌های حاوی مطلب مورد نظر شما، به صورت عکس های بند انگشتی نمایش داده‌ می‌شوند و دیگر در دنیایی از لینک‌ها و نوشته‌ها سرگردان نخواهید شد. در ادامه دیگر ویژگی‌های این مرورگر را بررسی می‌کنیم.

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است

همانطور که اشاره کردیم، از ویژگی‌های جذاب Axis این است که با جست‌جوی یک کلمه مستقیما شکل گرافیکی سایت مورد نظرتان نمایش داده می‌شود و دیگر مجبور نیستید در دنیایی از لینک‌ها سرگردان شوید.

زمانیکه یاهو Axis را باز می‌کنید، نتیجه چند جست‌جوی از پیش تعیین شده را در آن مشاهده می‌کنید. اگر هر سایتی را Bookmark کنید در این لیست نمایش داده خواهد شد.

زمانیکه نام سایتی را در Axis وارد می‌کنید، می‌توانید قبل از وارد شدن به آن سایت، تصاویری از صفحه‌های داخلی آن را مشاهده کرده و دقیقا به صفحه مورد علاقه‌تان وارد شوید.

زمانیکه قصد جست‌وجوی عکسی را دارید مجبور نیستید برای مشاهده همه عکس‌ها، تب جدیدی را باز کرده یا صفحه فعلی را عوض کنید، بلکه تنها کافی است دست خود را روی صفحه بکشید تا عکس‌های قبل و بعدی را مانند گالری تصاویر گوشی خود مشاهده کنید.(تصویر زیر)

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است

همچنین برای مشاهده صفحه‌ای که قبلا در حال مشاهده آن بوده اید، تنها کافی است دست خود را روی صفحه از پایین به بالا بکشید تا جست‌جو متوقف شده و صفحه قبلی نمایش داده شود. همچنین اگر قصد داشتید بعد از مشاهده یک صفحه به جست‌جو بپردازید نیازی به باز کرده صفحه جدید و رفتن به گوگل نیست. تنها دست خود را از بالا به پایین بکشید تا صفحه جدید باز شود.

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است

ویژگی Tab Browsing این مرورگر مانند دیگر مرورگر ها نیست و برای مشاهده چندین صفحه باید از آیکون "نمایش صفحات" پایین صفحه استفاده کنید که  همه صفحات را به صورت تصویری به شما نمایش می دهد.

گزینه جذاب دیگر در این مرورگر امکان اشتراک گذاری یک آدرس در Pintrest، توییتر، ایمیل و ... است. (تصویر زیر)

جنگ مرورگرها هنوز برقرار است

اگر قصد داریداز مزایای Yahoo Axis بر روی کلیه دستگاه های خود استفاده کنید، به اکانت یاهوی خود Login کنید. اکنون شما می توانید در اینترنت به گشت و گذار بپردازید و از هر کجا که کارتان را تمام کردید، در سیستم دیگر با استفاده از Yahoo Axis آن را مجددا آغاز کنید.

شما همچنین می توانید سایت ها و بوک مارک هایتان را با استفاده از اکانت یاهو خود سینک کنید تا آنها را بعدا استفاده کنید.

یک مرورگر شخصی داشته و در هر کجا از صفحه‌های بوک‌مارک و مورد علاقه تان بهره بجویید تنها کافی است با استفاده از علامت چرخ دنده ، به سایت یاهو Login کنید تا هر کاری که می کنید و هر سایتی که می‌روید ثبت شده و بعدا نیز قابل مشاهده باشد.

جمع‌بندی

حجم برنامه رایگان Axis بسیار کم است و به سادگی دانلود می‌شود.

ظاهر گرافیکی Axis واقعا جذاب است و امکان مشاهده همه صفحات بوک‌مارک شده به صورت یکجا نیز کاملا کاربردی است. امکان جست و جو و مشاهده آنی یک صفحه از سایت نیز کاملا کارا است و باعث می‌شود مجبور نباشید در لینک‌های زیادی سرگردان باشید.

ضمن اینکه با وارد کردن نام یک سایت، می‌توانند چندین صفحه مختلف داخلی آن را نیز مشاهده کنید.

این مرورگر می‌تواند به یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای iOS تبدیل شود و یاهو را کمی از وضعیت نابه سامان فعلی‌اش خارج کند.

 

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی، زومیت