تبیان، دستیار زندگی
رهبر کبیرو عزیز ما که در عالم چهره درخشان بود و حقیقتاً مثل او نه در این زمان و نه در زمان¬های گذشته نداشتیم ، لااقل در چهره¬های معروف عالم بعد از انبیاء و اولیاء علیهم السلام، به این عظمت و با این خصوصیات مثبت سراغ نداریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام خمینی نام‌آور دوران معاصر


رهبر کبیرو عزیز ما که در عالم چهره درخشان بود و حقیقتاً مثل او نه در این زمان و نه در زمان‌های گذشته نداشتیم ، لااقل در چهره‌های معروف عالم بعد از انبیاء و اولیاء علیهم السلام، به این عظمت و با این خصوصیات مثبت سراغ نداریم.

نامه امام خمینی به «هویدا»

معظم له میفرمایند: یقینا خصوصیات امام، استثنایی، ممتاز و بی نظیر است و هرچه در ابعاد شخصیت ایشان تأمل كنیم ، این استثناء و امتیاز را بهتر و بیشتر می یابیم. درباره شخصیت امام خمینی واقعا نمی شود حرف زد . وقتی می خواهیم راجع به ابعاد شخصیت این عزیز دوران و یادگار پیامبران حرف بزنیم ، می دانیم كه ناقص خواهد ماند. زمان زیادی لازم است تا زبانهای گویا بتوانند عظمت این شخصیت را بیان کنندلذا در این مقاله به برخی از خصوصیات بارز امام(ره)می پردازیم.

قاطعیت امام (ره)

زمانی که امام خمینی (ره) امری را وظیفه و تکلیف شرعی خویش تشخیص می دادند، اگر سایر افراد هم با آن مخالفت می کردند، با قاطعیت تمام و بدون هیچ ترس و واهمه ای آن را دنبال کرده و انجام می دادند. ایشان در زمان پهلوی، خطاب به فرستاده رژیم شاه می گویند: «این را بدانید تا زنده هستم، اگر در خانه ام را هم به رویم ببندید، از پای نخواهم نشست و با این نیش قلم، علیه شما خواهم نوشت و اگر نشد، از شکاف در سخنم را به مردم خواهم رساند».

جاذبه و دافعه امام رحمة الله علیه

امام خمینی رحمة الله ضمن آن كه در مقابل افراد خودی و انسان های محروم، فروتن و خاكسار بودند، در برابر ستمگران و افراد خیانت كار، هیچ گونه تساهل و تسامحی نداشتند و مصداق این جمله حضرت علی علیه السلام بودند كه «دشمن ستم كار و یاور ستمدیده باشید». از این رو، به هیچ عنوان به دشمنان روی خوش نشان نداده و با عزت نفس و صلابت معنوی، كوچك ترین اعتنایی به مقامات سیاسی طاغوت و استكبار نداشتند. ایشان با الهام از سیره معصومان علیه السلام ، معتقد بودند كه باید در برابر باطل و جبهه نفاق، قاطعت به خرج داد.

امام خمینی

ساده زیستی و نظافت

ساده زیستی و پاكیزگی، از جمله ویژگی های برجسته زندگی حضرت امام خمینی رحمة الله است. یكی از پزشكانِ ایشان می گوید: «برای انجام خدمات درمانی، به محضر امام رسیده، مشغول كار بودم كه چشمم به قطعه ای پارچه افتاد كه خیلی مرتب و منظم، تا شده بود و نزدیك ایشان قرار داشت. نخست نفهمیدم چیست و تنها وقتی آقا داشتند جورابشان را پا می كردند، متوجه شدم، آن پارچه مرتب و منظم، جوراب ایشان است. جالب است كه وقتی لنگه دوم جوراب را پوشیدند، دیدم وصله هم خورده است.»

 آینده نگری و عاقبت سنجی امام

آینده نگری و عاقبت اندیشی در امور، از ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به شمار می رفت که همواره به آن توجه وافری  داشتند. ایشان در جایی  فرموده بودند: « در این مبارزه ، بذری را که  الان  می کاریم، ممکن است پنجاه سال دیگر به نتیجه برسد».

بصیرت و بینش امام

بصیرت، بینایی و دیدن مسائل و عمق زوایای امور، از ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به شمار می رفت كه در فراز و نشیب های مسایل، از آن استفاده می كردند. ایشان نقل می كنند كه: « گاهی كسی پیش من آمده، شروع به صحبت می كند (؛ولی) هنوز حرفش تمام نشده، می فهمم كه آن چه می خواهد بگوید، چه نقشه ای دارد و چه نتیجه ای می خواهد از این ملاقات بگیرد.»

زمانی که امام خمینی (ره) امری را وظیفه و تکلیف شرعی خویش تشخیص می دادند، اگر سایر افراد هم با آن مخالفت می کردند

امام خمینی (ره) از همه علوم لازمه برای موفقیت در نهضت بهره مند بود. او عالمی اسلام شناس، سیاستمدار، مردم شناس، آگاه به مسائل روز دنیا و تاریخ عمومی و تاریخ اسلام بود كه از فلسفه و عرفان و اخلاق و همه علوم تخصصی حوزوی در حد بسیار بالایی برخودار بود به گونه ای كه نه تنها در حركت های خود نیاز علمی به كسی نداشت؛ بلكه از استادان مشهور به شمار می رفت. یكی از نزدیكان امام می گوید: «یكی از اساتید نجف می گفت: من بیست سال در نجف درس خواندم و خیال می كردم مستغنی شده ام، اما وقتی امام نجف آمدند و من به درس او رفتم! دیدم خیر، هنوز چیزی نفهمیده ام».

 مرگ ارادی امام (ره)

خصوصیت بارز امام (رض) این بود كه از مرگ نمی ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه كرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه كرده بود، وقتی كه ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی كم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حل است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه 15 خرداد می فرمودند: این ها می ترسیدند، من نمی ترسیدم. همچنین در واقعه 52 شوال كه عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح كردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیه است و ساكت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز كه در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مغول را سفید كردید! كسی كه از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد و كسی از مرگ طبیعی نمی ترسد كه بالاترش را تجربه كرده باشد و آن مرگ ارادی است.

شخص امام (ره) انسان خوبی بود. خوبی او توانست تمام قلمرو حضور او را خوب متلألی كند . وقتی كسی خوب است، حول و حوش او هم تحت تأثیر قرار می گیرد و خانه و دوستان و كشور و دنیای خودش را خوب می‌كند. امام (ره) مثل چراغی بود كه همه جا را منور می‌كرد ، چون خودش منور بود، حتی دشمنان امام ، شخص او را از لحاظ زهد و پارسایی و بی طمعی و بی اعتنایی به دنیا و راستگو بودن در ادعاها، قبول داشتند

انسان وقتی امیالش را اماته كند، متحرك بالهواء نباشد، متحرك بالهوس نباشد، متحرك بالمیل نباشد، بلكه متحرك بالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی كه از مرگ هراسی نداشت، چنین می شود. در انجام وظیفه آن چه كه جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد، همان ترس از مرگ است. بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یكی از مراجع كه از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز كرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیه هستند. او گرچه ممكن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداكاری مطرح كند، ولی حرف جهاد را می زد و فكر تقیه در ذهنش بود. اما امام حرف جهاد را می زد، فكر جهاد را می كرد و قلبش برای جهاد می طپید. این خصوصیت را داشت. این هنر است.

رهبری

امام (ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری، عظمت روح و شخصیت والای امام خمینی (ره) را چنین بیان می كنند: « نام آور بزرگ دوران معاصر، یعنی امام روح امام خمینی (ره) دانشمندی پارسا و خردمندی پرهیزكار و حكیمی سیاست مدار و مۆمنی نواندیش و عارفی شجاع و هوشمند و فرمانروایی عادل و مجاهدی فداكار بود. او فقیه و اصولی و فیلسوف و عارف و معلم اخلاق و ادیب و شاعر بود. در او خصلت های برجسته خداداد، در آمیخته با آن چه او خود از معارفی قرآنی آموخته و دل و جانش را به آن زیور داده بود، شخصیت عظیم و جذاب و تأثیر گذاری پدید آورده بود كه هر یك از چهره های برجسته یك قرن اخیر جهان ـ كه قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور دینی و سیاسی و اجتماعی است ـ در برابر آن كم جاذبه و یك بُعدی و كوچك به نظر می آمدند».

شخص امام (ره) انسان خوبی بود. خوبی او توانست تمام قلمرو حضور او را خوب متلألی كند . وقتی كسی خوب است، حول و حوش او هم تحت تأثیر قرار می گیرد و خانه و دوستان و كشور و دنیای خودش را خوب می‌كند. امام (ره) مثل چراغی بود كه همه جا را منور می‌كرد ، چون خودش منور بود، حتی دشمنان امام ، شخص او را از لحاظ زهد و پارسایی و بی طمعی و بی اعتنایی به دنیا و راستگو بودن در ادعاها، قبول داشتند.

خصوصیاتی كه امام (ره) داشتند ، هر كدامش كافی بود یك انسان معمولی را ، انسانی بزرگ معرفی كند. اراده و قاطعیت و علم و شجاعت و صدق و صراحت و تقوا و ورع ، ویژگیهای بارز امام بودند. اگر هر كدام از اینها به تنهایی در یك انسان معمولی دمیده شود او را تبدیل به یك انسان بزرگ می كند.

به امید روزی كه بتوانیم افكار و عقاید حضرت امام خمینی را در جامعه اسلامی پیاده كنیم.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منابع: 1- ملایر / 2- رادیو ایران / 3- رجانیوز