تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه جا حرف از گذر زهره است، انگار قرار است زهره مهمان ویژه ضیافت رصدگران در سال 2012 باشد. اما این دیدار برای دوستان صمیمی و یاران همراه زهره برروی زمین بسیار جذاب تر خواهد بود!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف: شناخت زهره


این روزها همه جا حرف از گذر زهره است، انگار قرار است زهره مهمان ویژه ضیافت رصدگران در سال 2012 باشد. اما این دیدار برای دوستان صمیمی و یاران همراه زهره برروی زمین بسیار جذاب تر خواهد بود!

هدف: شناخت زهره

از زمان پرتاب ونوس اکسپرس چندین سال می‌گذرد و تیم عملیاتی این ماموریت فضایی همچنان با شور و اشتیاق در حال تجزیه و تحلیل داده های فضاپیمای محبوب خود هستند و آن را کنترل می‌کنند.گذر زهره در سال پایانی ماموریت ونوس اکسپرس در حالی که زمزمه هایی مبنی بر تمدید این ماموریت وجود دارد یکی از مهمترین دغدغه های این تیم به شمار می‌رود، زیرا به لحاظ موقعیت مکانی این سیاره در زمان گذر، دانشمندان احتمال می‌دهند بتوانند داده‌های مفیدی را در این زمان به دست بیاورند و همچنین تصویرهای ارسالی ونوس اکسپرس می‌تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

در14 اکتبر 2005 پایگاه سازمان فضایی اروپا نوشت:

"بیش از یک سال از آماده سازی یک گروه از کارشناسان برای یادگیری کار تیمی و توسعه اعتماد به مهارت ها و توانایی های یکدیگر می‌گذرد. تیم کنترل پرواز که پرواز ونوس اکسپرس را هدایت می‌کنند کار بر روی ماموریت علمی چند میلیون یورویی را (که قرار است به نزدیکترین همسایه زمین سفر کند) آغاز کرده اند.

تیم کنترل پرواز ونوس اکسپرس شامل مدیریت عملیات فضاپیما، 13مهندس، تحلیلگران و کنترل فضاپیماست که همه آنها در عملیات فضایی مرکز اسا در آلمان کار می کنند. "

مدیر عملیات فضا پیما

هدف: شناخت زهره

آندریا آکومازو 35 ساله، مدیر عملیات فضاپیما برای مأموریت ونوس اکسپرس است. او همواره علاقه مند به پرواز بوده و هست اما زهره اکسپرس برای او سریع تر از خواب رخداده است!

سابقه فعالیت های وی به آکادمی نیروی هوایی ایتالیا برمی‌گردد که به عنوان خلبان کارآموز مشغول به کار شد. پس از آن تصمیم گرفت به دنبال یک حرفه غیر نظامی برود. به دانشگاه پلی تکنیک میلان رفت و در رشته مهندسی هوافضا تخصص گرفت ؛پس از چند سال فعالیت درESA  به عنوان اولین ماموریت خود مدیریت عملیات فضاپیمای ونوس اکسپرس را بر عهده گرفت.

وی در ماموریت ونوس اکسپرس به طور مستقیم برای مدیریت بخش زمین، سرپرستی تیم کنترل پرواز را که متشکل از 13 مهندس، تحلیلگر و کارشناس است بر عهده دارد. تمرکز علم در پروژه ونوس اکسپرس او را به قبول این ماموریت علاقه‌مند ساخته و درگیری تکنولوژی های روز باعث جذابیت این پروژه برای او شده. وی روحیه تیم خود را عامل اصلی موفقیت می‌داند و کار گروهی را از عوامل پیشرفت کار معرفی می‌کند.

آکومازو در باره گذر زهره می‌گوید: "این یک اتفاق باور نکردنی و بسیار هیجان انگیز است؛ در سال 2004 نیز چنین رویدادی رخ داد و باعث تحولی در روند تحلیل داده های عملیاتی شد." او امیدوار است این پدیده به بهترین شکل ثبت شود و برای آینده داده های مفیدی به دانشمندان ارائه دهد.

کنترل فضاپیما

هدف: شناخت زهره

فرانسیسکا کروگر به عنوان  مدیر کنترل فضاپیما فعالیت می‌کند. اعضای تیم وی این بخش ماموریت ونوس اکسپرس را یک معامله بزرگ از شور و شوق و هیجان می‌دانند!

کروگر به سه زبان  انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی مسلط است و همین امر موجب برقراری ارتباط خوب وی با افراد تیم شده است. همچنین فعالیت وی پس از اخذ مدرک کامپیوتر از انگلستان در صنعت فضایی نیز قابل توجه است به طوری که او زندگی حرفه ای خود را به برقراری ارتباط میان این دو موضوع اختصاص داده است.

او معتقد است گذر زهره یک اتفاق جالب برای هر فردی است که روی کره زمین زندگی می‌کند، زیرا قرار است در این گذر زمین خواهرش را به گونه دیگری ملاقات کند.

مهندس برنامه ریزی ماموریت

ایزابل داوین از فرانسه نیز در مأموریت زهره اکسپرس به عنوان برنامه ریز ارشد مشتاقانه مشغول به کار است. البته این اولین تجربه بزرگ او در رابطه با ماموریت های فضایی محسوب می‌شود.

وی در سال 2004 به عنوان یک فارغ التحصیل جوان و کارآموز به ESA پیوست و بعد از کسب موفقیت های علمی در فرانسه و کانادا به عنوان یک مهندس برنامه ریزی ماموریت کار می کند.

او درباره گذر زهره می‌گوید که فقط منتظر دیدن این پدیده است و روی دادن این پدیده، خود تمام حرف ها را خواهد زد.

تحلیلگر فضاپیما

هدف: شناخت زهره

نوربرت اشمیت، تحلیلگر فضاپیما است. او در نوامبر 2004 به ونوس اکسپرس پیوست. اشمیت یک مهندس رادیویی است و در حال حاضر کار بر روی ماموریت نرم افزار کنترل سیستم و پایگاه داده مرتبط با ونوس اکسپرس را بر عهده دارد.

نوربرت می‌گوید این رخ داد قطعا داده های جدیدی را در معرض نمایش خواهد گذاشت و تصاویر جدیدی را برای تحلیلگران به ارمغان خواهد آورد.

مهندس فضاپیما

ایگناسیو تانکو و پیتر اشمیت نیز به عنوان مهندسین فضایی به ترتیب برای پوشش سیستم ها و عملیات اجناس مقرون بصرفه برای حمل و نقل کار می‌کنند.

هدف: شناخت زهره

تانکو در فعالیت های گسترده ای مانند ماموریت آمادگی عملیات، آزمایش، روش و آموزش پس از پرتاب، تمرکز بر برنامه ریزی، آماده سازی و ارزیابی شرکت داشته است.

او قبلا در کمپانی موتورولا مشغول به کار بود و در سال 2001 به پروژه وگا نقل مکان کرده و تحت آموزش قرار گرفت. وی گذر زهره را دوست داشتنی می‌داند و این گذر را یک شانس برای همه معرفی می‌کند.

می‌توان گفت این تیم نزدیک ترین کسانی هستند که از مهمان کم پیدای زمین پذیرایی خواهند کرد و مطمئنا بیشترین جزئیات این گذر متعلق به ونوس اکسپرس خواهد بود.

این تیم 5نفره که هسته مرکزی تیم کنترل پرواز را تشکیل می‌دهند برای فرا رسیدن روز گذر لحظه شماری می‌کنند و همه مردم را برای مشاهده این پدیده در بیرون از خانه هایشان دعوت می‌کنند.

م.س.میرزایی

بخش دانش و زندگی تبیان